bett till stark hingst?

PrittePuff

Trådstartare
jag har lite problem med min nya införskaffade shettis hingst.
Han e så jävla stark och gåpåig. senaste åren har han bara gått själv i hage, men han är både inriden och inkörd tidigare har han blivit mycket riden. men nu har han haft semester i några år....
jag vill börja sätta igån han, longera, leda och tömköra.

Men det enda bettet jag hade hemma som passade honom storlektmässigt är ett sk trav bett. typ som ett tränsbett med fasta bettringar och "skänklar"(3-4cm pinnnar) på bettringen. dom pekar alltså neråt och ska tydligen vara lite skarpare än vanligt tränsbett.
Men det är inte tillräckligt skarpt, han bara drar iväg...

nån som har tips på bett till shettishingst?

Sv: bett till stark hingst?

Vill du ha ett tränsbett eller en stång?

Ett odelat i rätt storlek kanske?

(Och ett bett blir inte skarpare för att det har parerstänger, oavsätt om det är fullcheek eller halfcheek)

pessoa kanske?? lr pelham? ( tänk på att det är hävstångsefekt bara )
lycka till :idea:

vet inte vad jag vill ha... kvittar så länge det funkar!
är odelade bra på heta hingstar?

är inte direkt sugen på ett tvådelat iaf...
ska nog vara ett odelat eller tredelat.

men ska jag ha ngot som är starkt.

(okej...jag som hade fått fel info...)

_liinn_: funkar pessoa och pelham bra om man bara ska ut och leda hästen?
eller ska jag ha ett annant bett då?

Så skarpa är ju inte travbetten, de ligger bara stadigare i hästens mun, och är tydligare vid tygel/tömtag. Precis som fullcheeket kan jag tänka mig. Så det är nog en annan typ av bett du ska ha om det är ett skarpt bett du vill ha. Kan tyvärr inte ge råd på vilket då jag inte har erfarenhet av skarpare bett.

Om du inte vill ha en vriden mundel (Såhär), så är nog ett odelat det skarpaste du kan få i tränsbettsväg.
Vill du ha en stång kan ett jaktkandar vara bra (bild). Ju längre underskänkeln är desto mindre tygeltag behöver du ta, och ju "skarpare" blir bettet. Ett postkandar bild) kan du reglera hävstångsverkan ganska fritt, och du kan även få tränsbettets verkan om tygeln/tömmen sätts i översta ringen.

Jag tycker dock inte att ett stångbett bör vara lösningen, men det är en annan diskusion. :)

för att leda hade jag haft kedja under halan eller genom munnen ett kortare tag i samband med uppfostran, även en hingst ska kunna ledas i grimma på löst grimskaft.

Vad har du för stl. i bett till pållen?
Det är nämligen inte det lättaste att hitta andra bett än två/tredelande i stl under 10,5.

tack för alla svar!

han har 9,5... jo, det är oftast det som är problemet...

tror jag såg ett pelham på gl*bus på 9,5 men det är nog det enda starkare bettet
jag har sett som var så litet.
någon som har tips på där dom har dessa bett ni tipsar om i strl 9,5?

*****raderat*****

Senast ändrad av en moderator:

*Christine* skrev:
jag har lite problem med min nya införskaffade shettis hingst.
Han e så jävla stark och gåpåig. ... nån som har tips på bett till shettishingst?

Är det en avelshingst? Det som ger bäst effekt är nog annars att kastrera honom.

I andra hand är nog det som behövs en fast hand och konsekvent uppfostran. Jag tror inte att han blir så mycket mer lätthanterlig enbart genom att byta bett.

humhehe.... ingen avelshingst... men det är inte jag som äger killen...
jag hade gärna kastrerat honom, för jag tror att det hade blivit en mkt trevligare kille,
men det tror inte ägaren på....

skulle prova med ett vanligt tredelat av den smalare varianten..iaf till körning om du inte e ute efter hävstång.

det funkar prima på min shettis hingst (3 år gammal)

Liknande trådar

Körning Vad har ni för bett när ni kör? Har ni postkandar eller liverpool till körbett och tycker dessa bett fungerar bra? Hur dåligt är det...
Svar
10
· Visningar
2 741
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka