Bett tips mottaget tacksamt!

Domino_s

Trådstartare
Jag börjar bli sugen på att försöka mej på min första tävling inom western till sensommaren/hösten.. Har tidigare tävlat dressyr och har ju koll på bettregler m.m när det gäller den delen.

Självklart har jag googlat, pratat med insatta och även slagit upp själv vilka bett som är tillåtna. Det var den enkla biten. Nu till det svåra och där jag behöver er hjälp. Jag har en häst som för ett par år sedan fick en skada i munnen som hon idag är fysiskt opåverkad av.. Men, inte psykiskt. Hon är extrem när det gäller sina bett och det har varit ett litet helvete att hitta något som funkar, uppe på det är hon väldigt grund i gommen.

Jag har i dagsläget 2 bett som fungerar till henne och som hon trivs på. Den ena är ett tre-delat fullcheck och det andra är en stång med liten tungfrihet, på just detta bettet kan själva mundelen röra sej lite upp och ned vilket hon verkar trivas bra på.. (kan fixa en bild om någon vill se)

Jag har testat bettlöst, det gick inte. Hon ville inte veta av något tryck på nosryggen (känslig med sitt huvud).. Annars trivs jag själv bra med såna bett också.

Sen till nästa problem, damen har strl. 10.5 i bett, stången är 11 och det är precis. Inte överdrivet lätt att hitta westernbett som är så små. Jag ska ju då starta klasser där jag rider på bägge händerna och har förstått att min stång får jag då inte ha.
Just det, hon gillar heller inte lösa bettringar..

Så.. Hjälp!

Mvh Domino_s
 
Sv: Bett tips mottaget tacksamt!

Jag har tröt att du var en gamle Western Tävlar :confused:
Den 3-delad Full Check? är det en snaffel? i så fall gå den fint att tävla med.
 
Sv: Bett tips mottaget tacksamt!

Jag har tröt att du var en gamle Western Tävlar :confused:
Den 3-delad Full Check? är det en snaffel? i så fall gå den fint att tävla med.

Jag har ridit western i 2 år men än har vi inte vågat oss ut på tävlingsbanorna..:D

Såhär ser Full cheek bettet ut:
globus_581700_96_51a1fee09606ee792d358aff.jpg


Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Bett tips mottaget tacksamt!

Då har du tävlat mer än jag :)
Jag säjer kör med den om den fungera bra för hästen.
Non av dom andra som kan reglar, om den är god känd för tävling?
 

Liknande trådar

M
Utrustning Har lite frågor angående bettlöst då jag inte riktigt lyckas hitta något bett som min häst trivs 100% med. Kan man tömköra i bettlöst...
Svar
9
· Visningar
955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp