Bett, tips önskas

Sv: Bett, tips önskas

Det är klart att jag vill göra det i framtiden men just nu orkar jag inte fortsätta leta efter någon vettig, dessutom tror jag inte att det är några tänder som stör honom utan mer allmän känslighet, det är väldigt tydligt just vid till exempel ställande tygeltag när bettet rör sig i munnen som han blir orolig, samma reaktion om någon sågar minsta lilla på honom så blir han tokig.

Huvudkasten har som sagt mer att göra med allmän stress, något som jag också tror indirekt kan lösas med ett bett som han har lättare att förstå.

Tror ni att jag är på rätt spår med fullcheek?

"Just nu orkar jag inte"...

Lät ju super!
Lycka till med din häst.
 
Sv: Bett, tips önskas

Hur menar du att det skulle kunna dras uppåt?

Det ligger mer stilla än tex bett med lösa ringar eller D-ringsbett vilket jag uppfattar passar många oroliga munnar. Baucher och B-ring inverar nästan identisk.
 
Sv: Bett, tips önskas

"Just nu orkar jag inte"...

Lät ju super!
Lycka till med din häst.

Jag behöver inte din sarkasm, tror du på allvar att jag inte försökt hitta en vettig hästdonotolog innan jag tog beslutet att åka till en vanlig vet med bra rekommendationer? Det är sånt här som påminner mig om varför jag slutat använda buke. Väldigt tråkigt.
 
Sv: Bett, tips önskas

Hur menar du att det skulle kunna dras uppåt?

Det ligger mer stilla än tex bett med lösa ringar eller D-ringsbett vilket jag uppfattar passar många oroliga munnar. Baucher och B-ring inverar nästan identisk.

Jag har inte tittat närmare på ett baucher men jag tror att jag tänkte mig lite som ett pessoa fast utan hävstång. Skillnaden på bringsbettet jag såg var just att mundelen sitter längre ner än tygeln, tycker att det borde ge skillnad i inverkan.
 
Sv: Bett, tips önskas

Ta inte åt dig då så är problemet löst. Jag sa min åsikt.
 
Sv: Bett, tips önskas

Pessoa har ingen hävstång? Det är ett hissbett. Baucher är ingetdera.
Antingen förstår jag inte vad du menar med att munspelen sitter under tygeln eller så har du sett en väldigt konstig bild på ett baucher :D
 
Sv: Bett, tips önskas

Jag menar på b-ringsbettet sitter mundelen längst ner i den nedre ringen. Det är just det jag menar med att det väl måste bli skillnad eftersom baucher inte ser ut så. :-

Sprenger själva menar att bringsbettet ligger kvar på tungan om hästen höjer huvudet så att den får svårt att lägga över tungan.

Juste hävstång har kedja men ja, behövs ringarna under mundelen för att det ska röra sig som ett hissbett? För det är just den inverkan jag menar, det ser ju ut som ett pessoa fast utan ringarna under mundelen, borde inte inverkan kunna bli liknande då?
 
Sv: Bett, tips önskas

Aha, men den varianten finns ju även i baucher. Ett av mina:
5E9063BF-AB7F-4D99-988E-8311E4BD72DD_zps4en0wpnz.jpg


Ang liknelsen med hissbett/pessoa förstår jag inte hur du tänker? Det finns ingenting som han lyfta mundelen på baucher! Pessoa har löpande mundel och ringar både uppe och nere, betten liknar varandra inte alls förutom möjligen att det finns en ring ovanför mundelen (vilket även B-ringsbett har) men funktionen går inte att jämföra.
 
Sv: Bett, tips önskas

Alltså för att ett bett ska bli ett hissbett/hävstångsbett så krävs det att tyglarna sitter längre ner än själva bettet. Ett baucher får aldrig den effekten, eftersom tyglarna sitter i samma ring som bettet.

Ett hävstångsbett har en rem/kedja (= det som håller emot så att en hävstångs effekt kan uppstå, dvs att det uppstår ett tryck över nacken), och ett hissbett saknar det (så bettet dras uppåt i mungipan).
 
Sv: Bett, tips önskas

men vad är det som gör skillnaden mot ett vanligt tränsbett? Eller förstår att det blir lite skillnad, men på vilket sätt och är det isåf bättre?
 
Sv: Bett, tips önskas

Om det är bättre eller inte beror ju på vad hästen gillar :D Skillnaden är att bettet sitter mer "fixerat" iom att sidostycket sitter i en egen ring och att mundelen sitter fast i bettringen, det gör att bettet ligger mer stilla i munnen än tex ett ledat bett med lösa ringar men är mer rörligt än tex ett muffbett, men alla tre anses som snälla, milda bett.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
Svar
18
· Visningar
768
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
977
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 887
Senast: Bri
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 683
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp