bett tips?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare EmzaPemza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 834
E

EmzaPemza

Jag har ett VÄLDIGT känslig arabsto som jag tränar dressyr med, men som de flesta har vi hrmm.. lite problem, men tänkte mest dra bettdelen här...nu är det så att hon är väldigt förtjust att bita sig fast i bettet (läs: mattes förut hårda hand gav henne inget val) men nu när vi börjar utvecklas lite mer och så (läs: ibland går det iaf inte dåligt)
Så verkar det här med att bita sig fast ha blivit en fix idé, tänderna är kollade för ett tag sen, men ska kollas igen.

Jag har testat de flesta bett, tre-delade, tvådelade, raka, mullen mouth, och i alla olika storlekar osv osv.
Problemet är ju inte att hon gapar och slänger med huvudet, utan att hon helt enkelt..skiter i att hon har nått i munnen och biter sig fast i det.
Hon har aldrig varit någon som frivillgt suger på bettet och "skummar" i munnen... hennes egentliga åsikt är väl att plåtskrot har inget att göra i hennes käft, men eftersom det är svårt att träna dressyr med repgrimma som annars går alldeles utmärkt att rida ut med så har vi tyvärr inget val.
Något som fungerade ett tag förut var ett rakt mullen mouth på 10.5 cm, men med det var det svårt att böja och ställa utan att hon bara knäppte av i nacken.. hon bet sig dock inte fast på det. Min tränare tycker att jag har för små bett och påpekar att hon skulle få svårare att bita sig fast i ett lite större, men jag tycker att alla bett som är längre än 10.5-11.5 ser ut att passa en dinosaurie bättre...

Nåja, som säkert många kommer säga sitter inte problemet i henne mun, utan i min hand, men nu när tom min tränare erkänner att hon är förjävlig (hon är annars av åsikten att allt är mitt fel :P) så nu undrar jag om någon har nått tips på något bett som hon kankse skulle kunna tänka sig tycka om, eller iaf ett tips på vad jag ska göra?

Sv: bett tips?

**Raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Rid på bettlöst tills du har fått hennes mun kollad ordentligt.
Hon kan faktiskt ha ont, och därav vill undkomma genom att hålla fast i bettet.
Är hästen "skadefri", så röstar jag ändå för bettlöst eftersom hon uppenbarligen inte tycker om bett.

Senast ändrad av en moderator:

Hack. Hon trivs uppenbarligen inte med bett, har hon en mun utan skador får man acceptera att hon inte vill "gå med plåtskrot i käften".

Har du uteslutit att hon kan ha ont någon annanstans än i munnen? Annars kan det vara värt att kolla upp :idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 208
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
470
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 529
Senast: Fazeem
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 164
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna