Bett tips.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebecca_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 984
R

Rebecca_R

Jag behöver lite tips på olika bett ni tror kan passa till min pålle.
Är en valack på 12 år e:electro.

problemet jag har är att han fungerar utomordentligt på ett bett ett tag, sen "lär" han sig hur han ska kunna komma undan ändå.

Förra ägaren hade vanligt tränsbett (men han var även kille och hade haft honom i ett ex antal år)
och jag har försökt med tränsbett men han blir "segdragen" i munnen. Känns som att jag bara tar och tar och han bara skiter i mig.

Sen testade jag ett hissringsbett (finns på globus hemsida om ni inte vet hur det ser ut) men där blev han jätte jätte tung i handen.

Testade ett jaktkandar som han gick super på ett tag, men sen var jag i thailand 2 veckor och då var han jätte tung på det med.

Testade ett pelham, där var han jätte seg.

Och testade till slut ett hissbett som han gick som en klocka på, tills nu igår på förra träningen.
Då hade han lärt sig hur man har kunnat komma undan det bettet oxå , så han sprang, fort fort.. haha
även att han trycker upp tungan och tjaffsar med den.

Så nästa träning ska vi ta med oss massa olika bett så vi kan testa lite vad han går bäst på.

Förslag på bett jag kan ta med mig?

och NEJ jag vill inte ha några föreläsningar om att jag måste lära mig rida hästen på tränsbett osv.
Jag vill hitta ett bett som han trivs med och det funkar för båda med.

tack på förhand :bow:

Sv: Bett tips.

Mitt tips är : Prova ett BillyAllen 3-delat. Det är ett slags weaternbett. Min häst var svår att hitta bett till. Hon tjafsade med dem, vände dem åt alla håll samt slängde tungan över emellanåt. Inga bett jag provade fungerade tills jag testade Billy Allen bettet. Det är 3 delat men med annorlunda leder som gör att bettet har begränsad rörlighet. Min häst tycker om det, rider fortfarande på det och när vi hittade ett bett hon gillade så började ridningen fungera bra mycket bättre också. Värt att prova.

ja självklart värt att testa:D
vart går det att få tag på?

Han kanske inte vill ha ett bett i munnen - hackamore?....
Jag utgår ifrån att du har fått hans tänder kollade och de bett du har använt inte ligger behagligt för honom i munnen.
Min gamle häst beteede sig så när han hade för grova bett i munnen som störde honom alt för tunna.
Ny hästen har tunna bett eftersom hon har en liten liten mun

Apo

Jag prövade också rundor med olika bett tills jag hittade ett tredelat sweet iron, simpelt och snällt, men hästen älskar det och suger gärna på det. Lycka till!

Ska kanske tillägga att vi hade dragkamp förr, men idag är det inga problem att trava henne på lösa tyglar...

japp, munnen är kollad och allt sånt där:)
är en självklarhet innan man börjar mixtra med bett=)

tänkte faktiskt testa ett hack, får se hur han tar det, antingen går det åt h*lvete eller så går det;) haha

...alternativet är att du plockar ut ett par- tre bett som funkar och byter mellan dessa regelbundet. Har erfarnenheten att en del hästar vänjer sig alltför väl med alla bett efter ett par veckor och då får man lägga på ett nytt.
Ex växla mellan tränsbett, rakt, tredelat eller vad du nu tycker han går bra på med ett par veckors mellanrum

pröva att byta bett ganska ofta kanske ett par ggr per vecka, så han inte hinner klura ut hur han ska komma undan.

variera mellan olika tränsbett och olika stångbett och kanske hackamore om det funkar

Håller med de andra, byt bett emellanåt. Kan du rida honom på tränsbett till vardags vore det väl utmärkt, och så kan du betsla upp vid hoppningen.

jo jag försöker rida på så snällt som möjligt till vardags vid markarbete osv där han är väldigt fin och välriden.
men vid hoppning får man betsla upp.

Har även jag funderat på detta med att byta bett mellan varje hoppgång. att välja ut kanske 4 bett som funkar.(el hack som sagt)

men behöver tips på fler ja kan testa då.
för änsålänge har bara 2 funkat i hoppningen
(jaktkandar och hissbett)

Det finns en gräns för hur skarpa bett man kan stoppa i en hästs mun utan att obehaget blir så stort att hästen inte kan koncentrera sig på att jobba. Uppenbarligen har du och din häst nått den gränsen, eftersom den "stängt av" för såpass skarpa bett som jaktkandar och pelham, men "tjafsar" (det vill säga visar starkt obehag) av hissbett.

Visst finns det bett som du kan köpa och bromsa din häst med. Jag skulle vilja säga att nio av tio bettmodeller är till för att bromsa hästar med. Kom bara ihåg att priset för ökad bromsverkan är smärta.

Låter det som ett moment 22? Var lugn, det finns en lösning!

skrev som sagt i första inlägget att jag inte behöver föreläsningar, jag strävar alltid efter att rida på tränsbett så jag är ingen galning som vill rida på skarpast möjligast.

han tjaffsar på dom flesta betten efter ett par veckor, vilket det än är.
med tjaffsar menar jag drar iväg o springer fort fort.

Vet att du inte vill HA föreläsningar. Men detta är ett fritt forum och jag ville GE en! :p

förstår inte vitsen när man specifikt säger att jag inte behöver några.
jag har kämpat som en gris på vanligt tränsbett, men tyvärr det funkar inte i hoppningen.
Vore ja en bettgalning skulle jag inte ens överväga hack, eller hur?

Jag köpte mitt privat, men det finns en massa westernbutiker på nätet. tror det var tumbleweed som har den till bra pris. Men det finns nog i vilken westernbutik som helst. Det lönar sig att kolla olika ställen för priserna varierade ganska kraftigt när jag kollade upp det förra året.
Min häst gjorde som din. När jag provade nya bett funkade det jättebra i en vecka ungefär, sen började hon krångla igen. Billy Allenbettet har jag använt sedan i maj förra året och det fungerar lika bra än. Hon tycker helt enkelt om det.

Senast ändrad:

åh, jag verkligen måste testa det då !
*sätter igång o söker på google*

ananrs får ja helt enkelt varva..
men känns jobbigt på ngt sätt:P

Jag kör på tredagarsregeln, kör bara med samma bett i max. tre dagar. För att hästarna ska få variation, flytta tryckpunkterna osv. Rider mest på raka bett, hackamore och sidepull.

jo det verkar som att det blir en sån sak.
Vid markarbetet kan jag ju växla med snällare bett eftersom då funkar han super på det.

Men nu får vi försöka hitta några bra hopp bett.

Hur många bett brukar ni ha att varva med?

Rider för det mesta på Billy Allen bettet men någon gång emellanåt på ett stångbett (där mundelen liknar det BA-bettet) och på longeringstränset har jag ett 2-delat D-bett.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 283
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 345
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 741
Senast: Ceta
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka