Bett tips.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebecca_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 984
Sv: Bett tips.

Rebecca_R skrev:
jo det verkar som att det blir en sån sak.
Vid markarbetet kan jag ju växla med snällare bett eftersom då funkar han super på det.

Men nu får vi försöka hitta några bra hopp bett.

Hur många bett brukar ni ha att varva med?

att växla bett är en jättebra metod på en sån häst, och även andra hästar med för den delen.

själv växlar jag mellan oledat mullenmouth, tredelat eggbett, och hackamore. rider i skogen på det raka, och dressyr på det tredelade. Hacket blir till skritt turer i skogen.

rider jag för mycket på det raka så blir han stark och hängig i det. rider jag typ varannan, var tredje dag på det så är han SUPER. bärig och avslappnad, helt kanon.

det tredelade kan han bli lite tjafsig med om jag rider på det varje dag. nu när jag varvar går han perfekt på det i dressyren.

hacket blir han för hängig och låg i (tar stöd i det med nosen och dyker) om jag rider ute i snabbare gångarter än skritt, så det är det som gäller. dock går det bra att hoppa honom inomhus med det, då han är het på hinder och automatiskt kommer upp i formen där.

Min häst är väldigt mjuk i munnen och lydig trots att han är väldigt pigg, så jag har aldrig haft riktiga PROBLEM med betsling, dock har jag strävat efter att hitta bett som "ultimatar" hans prestation och läggning. sen jag började variera mellan dessa tre, så har det gått från bra till MYCKET bra - en markant skillnad i samtligt vårt arbete.

rekommenderar det varmt.
det enklaste är att ha betten på separata träns, så du slipper fibbla med att byta. då blir det jobbigt och man drar sig för det. har du redan tränsen hängandes färdiga är det en helt annan sak. värt pengarna med andra ord att ha ett par extra huvudlag.

tack för tipsen !
Har ju faktiskt en hel del olika huvudlag. så då kan man ha 3-4 träns med olika bett.

men ett flippan bett? ngn som testat det?
för det är väll ändå rätt "milt" ändå?

tänkte bara säga det till alla som blir så sura på dom som rider på annat än vanligt tränsbtt. Jag är oxå en "förespråkare" att man ska kunna rida på det simplaste bettet på en lydig häst.

Men skarpheten sitter i handen som alla säger. det är ju mildare med ett skarpt bett där hästen fungerar bra och man kan rida hästen med små lirkningar med handen och vikt/skänkel än att sitta och slita i ett tränsbett man måste hitta en balans. så ta ingen skit om nån kommer med sånna comments.
Ett fungerande bett är det mildaste.
Prova det där med att växla bett. det är oxå bra på hästar som har lätt att få munsår.

jo ja tkr oxå så.
hellre ett skarpt bett och mjuk hand än "snällt" bett med hård hand.

Men tack för ditt stöd :bow:

jo växla bett har jag redan bestämt mig för:D
men tänkte på lite fler förslag på bett ja kan ta med mig till min tränare?=)

Hmm är inte sådär jättehaj på bett trots att jag fått prova en del *s*

Ett eggbett kanske? med koppar på. Ger ju hästen lite att fundera över.
Eller ett bett med två ringar? (=detta fungerade kanon på min väninnas häst dock ej på min)

Lycka till Mvh Diabetikern

eggbett varvar jag med när ja rider markarbete:) men funkar inte vid hoppning.

bra tips med andra bettet:D

Kombinationsbett kanske, med både hack och bett. Eller gag, det är dock ett väldigt skarpt bett som har lite speciell inverkan.

Flippanbett är ju väldigt dyra så det är ju onödigt att köpa om det inte funkar. Du kanske kan låna ett först? Annars så har Hööks en kopia men jag vet inte hur bra det är.
Men ja, Flippanbettet är ett milt stångbett och hävstångsverkan försvinner nästan helt eftersom det är delat :smirk:

Men jag tycker att du ska ta med dig ett vanligt tränsbett och testa också.
Vi hade en häst på min gamla ridskola som var väldigt stark och gick på pelham och pessoa och var jättestum i munnen.
Jag red henne rätt mycket och tycker inte om att rida dressyr och så på skarpa bett så jag satte på ett helt vanligt tredelat tränsbett och det var en helt annan häst!
Nu vet jag att du red på tränsbett hemma, men det kan ju vara värt att prova :)

Jag har ett "Flippan" bett på min när jag hoppar. Det funkar ganska bra förutom att jag tycker det är liiiite svårare att svänga med än ett vanligt bett annars har det funkat för mig och min pålle.

Jo jag har provat på tränsbett:)
Men nu har han satt på sig mkt mer muskler osv o ja. haha han säger hej då o så får ja hålla i mig haha.
så provat har jag gjort:)
Men tänkte faktiskt ändå ta med mig det, både vanligt och eggbettet.

Men har en kompis som har ett flippanbett ja ska få låna :bump:

Varför inte alternera mellan två bett? min häst funkar oftast bra på ett bett i några veckor sedan är det dags att byta. Jag använder Kimblewick utan kedja och stångverkan, när hon blir lite "okänslig" byter jag till ett tredelat tränsbett osv. En del häster trivs med att byta bett ibland. Lycka till!
:smirk:

Som andra har sagt, det gäller att byta ofta, det gör jag men alltid för att kunna komma tillbaka till mitt smala tredelade. Varför försöker du inte rida med kandar ibland? Kan göra susen nâr dom vill hänga sig pâ. Jag "hänger" även in Myler ibland, det gillar han inte men mâste lyda och tar "tacksamt" emot sitt vanliga sedan. Tvinnade bett kan hjälpa om dom känns stumma i munnen. har du tänkt pâ att även byte av nosgrimmor kan hjälpa? Rider ibland med remont(fast tycker den är ful) och ibland kombi och ibland special med (metall)

Har du provat myler? Min häst var likadan,, men felet med honom var att han hade ont! Inte i munnen men i korsryggen.. Han hade en låsning där. Funkade också bra att byta bett ofta´och vi funderade på varför det fungerade ett par gånger och enda förklaringen var att han troligtvis fick annat att tänka på när det kändes annorlunda i munnen tills han vant sig vid det, då kände han det gamla vanliga ömma i korset. När han hade smärtor i korset gick han i lite för hög form för sin utbildningsståndpunkt. När felet i ryggen var avhjälpt så funkade han på ett och samma bett igen, men hade kvar ovanan att gå högt. Då provade vi myler. Detta resulterade att han började gå i lägre och rätt form och blev mycket lyhörd för tygelhjälperna.

neh asså d e nog inte så eftersom ja rider på tredelat hela tiden när ja inte hoppar. sen är han genomgådd för inte så länge sen:)

men kandar kanske man ska testa, jag vet att förra ägarens mamma red på det när hon red.

o även kanske testa ett myler.

jo, men nu har ja hittat några bett som passar:D

tack för alla svar

sannaaah skrev:
Jag har ett "Flippan" bett på min när jag hoppar. Det funkar ganska bra förutom att jag tycker det är liiiite svårare att svänga med än ett vanligt bett annars har det funkat för mig och min pålle.

Var har du köpt ditt "flippanbett" och vad kostade den?

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 283
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 345
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 741
Senast: Ceta
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka