Bett "upphängning" ?

gylle

Trådstartare
Ja kort sagt någon som kommit på någon piffig förvaring av många bett ? Har hittills haft mina hängande under en hylla på ett stort antal krokar men nu åker den hyllan ut för att göra plats för en stor byrå så sitter och klurar på om det finns något ännu bättre sätt att ha betten nu när jag ändå skall flytta dem ?

Sv: Bett "upphängning" ?

Borde ju finnas några snygga krokar att ha på vägen tycker man :) Själv har jag som tur var inte fler bett än träns så de sitter på tränsen. Men nu börjar jag fundera med :D Ditt fel.

I ett stall hade dom satt upp betten på spikar på takbjälkarna i sadelkammaren. Dom hade i och för sig en väldigt stor samling :)

• Gilla
Reactions: Ace

Så himla piffig förvaring vette fasiken men praktiska är iaf upphängningsringar, finns på Börjes för hela 10kr...

Blir lite väl många krokar om man skall ha dem på väggen, har väldigt gott om bett ;) det är ju något man samlar på sig i mängder genom åren om man har haft ett par knepiga hästar där man provat igenom halva sortimentet typ dessutom har ju storleksspannet varit stort genom åren iom att jag utbildat allt från ponny till jättehästar. Tänkte mer på om någon hittat någon piffig ställning av något slag typ som i shabraktråden där byxhängare var perfekta. Kan bara inte riktigt komma på om det finns något användbart till bett.
Under 50 bett är det i alla fall inte som skall hängas på något sätt och då tar jag nog i ordentligt i underkant vågar inte räkna efter ;)

I ett stall hade dom satt upp betten på spikar på takbjälkarna i sadelkammaren. Dom hade i och för sig en väldigt stor samling :)

Har tyvärr inga takbjälkar i sadelkammaren stallet där den finns är öppnat upp i nock och klätt invändigt med plåt så dels är det väl ca 3m upp till taket och dels finns det som sagt inget att fästa i.

Jag har en större metallring (kanske 20cm i diameter) med en knäppning på som gör den lätt att öppna och stänga. På den trär jag upp betten och hänger sen den stora ringen på en krok, då går det bara åt en krok på väggen och alla bett är samlade på ett ställe. Det är även väldigt smidigt att komma åt just det bettet som man vill ha. Har nog ca 20 bett på den.

Ringen är köpt på en byggvaruaffär.

Såna ringar som de brukar ha till hundkoppel/halsband på mässor och djuraffärer? De borde svälja en hel del bett. Sen hänger du bara dem på nån schysst krok.

sortera ut betten efter storlek och ha i olika stora glasburkar (n_n), t ex ponny bett i en, "normalstora" träns bett i en, special bett i en och extra stora i en.

fin inrednings detalj i sadelkammaren och mer lediga krokar för träns :D.

Du kunde ju sätta upp en stång från ex Ikea (finns ju i olika längder och utföranden) och sedan använda s-krokar på den. Då kan du själv avgöra hur många bett du vill ha upphängda bara genom att sätta upp/ ta ner krokarna och du kan hänga dem i storleksordning. Jag har själv mina smycken upphängda på det viset i min garderob, mkt smidigt...

Kanske inte snyggt, men jag samlar mina bett på en (eller flera) snokremmar som jag ändå inte använder. Plötsligt sväljer varje krok långt mycket fler bett!

Tänkte tipsa om sådana gummisaker som man "trycker" fast sakerna i som små hållare. Passar utmärkt för bett, sporrar, spön osv, men 50 bett går inte att få upp på en sådan då de är för små, blir lite för mycket att ha många dessutom :P Om du vill ha ca 15 stycken upphängda borde det fungera med en sådan, annars vet jag inte :D

Senast ändrad av en moderator:

Såna ringar som de brukar ha till hundkoppel/halsband på mässor och djuraffärer? De borde svälja en hel del bett. Sen hänger du bara dem på nån schysst krok.

SÅ gör jag, styva metallringar som kan öppnas. Sväljer enormt många bett och 1 ring 'tar upp' en krok.

Jag hänger mina bett på ett "ankare". Samma med min samling grimmor. För tillfället hänger dessutom alla ponnysarnas träns också på ankare, tills min nya sadelkammare är färdig.

kan du inte sätta upp en tvärbalk mellan väggarna i sadelkammaren, som du kan hänga saker i? En sån här på varje sida och en 2"4 eller nåt mellan (beroende på hur lång balken är och hur tunga saker du ska hänga där)
70592898.jpg

Väcker den här tråden lite. Har liksom @gylle ganska många bett och skulle gärna se om det finns någon här som har kategoriserat dem så att man lätt hittar det bett man söker? :)
Kanske en tavla att hänga dem på? Vissa krokar, eller hur har ni tips om att göra?

Väcker den här tråden lite. Har liksom @gylle ganska många bett och skulle gärna se om det finns någon här som har kategoriserat dem så att man lätt hittar det bett man söker? :)
Kanske en tavla att hänga dem på? Vissa krokar, eller hur har ni tips om att göra?
Har man extremt mycket bett så blir det en jäkla stor tavla helt enkelt! Annars skulle jag nog tänka djupa krokar (redskapskrokar typ sådana man kan hänga breda saker, cyklar etc på) då de rymmer mååånga bett och ändå ger lite översyn vad som hänger där.

Ja kort sagt någon som kommit på någon piffig förvaring av många bett ? Har hittills haft mina hängande under en hylla på ett stort antal krokar men nu åker den hyllan ut för att göra plats för en stor byrå så sitter och klurar på om det finns något ännu bättre sätt att ha betten nu när jag ändå skall flytta dem ?

Om det känns OK att inte hänga ett och ett: en sådan där sadel- eller selhängare som blir som en rundad pinne ut från väggen, och hänga betten i bettringarna?

Jag hänger mina bett på ett "ankare". Samma med min samling grimmor. För tillfället hänger dessutom alla ponnysarnas träns också på ankare, tills min nya sadelkammare är färdig.

kan du inte sätta upp en tvärbalk mellan väggarna i sadelkammaren, som du kan hänga saker i? En sån här på varje sida och en 2"4 eller nåt mellan (beroende på hur lång balken är och hur tunga saker du ska hänga där)
70592898.jpg

Den där var bra! Finns på byggmax???
Vad heter föremålet??

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort dilemma kring mina två katter. Jag har en hona på snart 10 år, som jag haft sedan hon var kattunge och en hane på...
Svar
14
· Visningar
461
Senast: Keb71
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Sharpless
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 947
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka