kristin

Trådstartare
Sitter fast i bettdjungeln...
Har en valack på 12 år, väldigt känslig men kan samtidigt bli stark och upplever att han lägger sig på bettet, speciellt vid uteritt. Har ett 3 delat äppelbett med fasta ringar som han har älskat men känns som att han börjar bli less på de.
Vill självklart ha bett att alternera med men vet verkligen inte vad...
Har provat baby pelham och de funkade inte alls, baucher var ingen större hit, pewee funkade helt ok men ändå inte 100.
Vill ha något som är lite skarpare då jag gärna vill ha någon kontroll vid uteritt men har inte en blekaste aning vad...
 
Ska du ha kedja så bör bettet vara rakt, kimblewick kanske om inte pelham fungerade?

De du skrev, pelham o baucher, vilka mundelar hade dom? Kan spela stor roll.
Gummi, syntet,smalare, tjockare, hur de är delade

Lösa ringar? Annars kanske ett vanligt tvådelat eller rakt hjälper? Alt ett mycket smalare bett bara.
 
Faktiskt inte testat, rädd att de blir samma reaktion som med pelham
Pelhamet har så mycket längre skänklar och kanske upplever hästen det alldeles för skarpt.
Jag hade tygeln lös på bettringen på mitt kimblewick och få blir det förstås rätt milt i jämförelse.
Kan vara värt att prova ☺️
 
Min häst som ibland kan vara lite som du beskriver fungerar bäst på waterfordbett. "Andraplatsbetten" är tredelat äppelbett och tredelat bett med kopparringar på mittdelen.
"Absolut inte-bett" är allt som är tvådelat, bett med hävstång och det där som finns på hööks som är som ett mellanting mellan tredelat och rakt, "vridbart" men inte böjbart liksom. Det blir för skarpt för henne och hon vågar inte alls söka sig mot bettet.

Bettlöst har också visat sig vara en riktig succe.
 
Lägger också min röst på bettlöst. Blev själv väldigt förvånad då bromsverkan inte var någon som helst skillnad mot för bett. Man tror ju att hästen ska lubba iväg och att man själv hamnar i en gran eller nåt.
Däremot är det en annan teknik för att svänga och få med sidor. Men i skogen rider jag bara bettlöst.
 
Lägger också min röst på bettlöst. Blev själv väldigt förvånad då bromsverkan inte var någon som helst skillnad mot för bett. Man tror ju att hästen ska lubba iväg och att man själv hamnar i en gran eller nåt.
Däremot är det en annan teknik för att svänga och få med sidor. Men i skogen rider jag bara bettlöst.

"Hamna i en gran eller ngt" 😂
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 939
Senast: Dopy
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 158
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 398
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp