B

**BORTTAGEN**

hej!
jag har börjat träna terräng med mitt halvblod, och han älskar det :D problemet är bara att han blir så stark så det är omöjligt att hålla honom på vanligt tränsbett, tredelat funkar inte heller...nu har jag testat pessoa, men det känns inte som om jag lyckas ge tillräcklig eftergift på det, så vad finns det för bett som passar bäst för fälttävlan? tackar! //Linda
 
Jag red på jaktkandar (kimblewick) när jag hade en urstark galoppör. Fungerade super i skogen!

/Anna
 
tränsbett är definitivt det bästa för fälttävlans terrängprov, två eller tredelat. nu tänker jag vara hemskt tråkig och säga att om din häst drar i skogen känns det som det är mer träning som behövs. visst kan uppbetsling vara genväg att ta till bättre kontroll i skogen, men bara om du vet vad du sysslar med. en bra grej brukar att vara att du pratar med din tränare om ett lämpligt bett, för beroende på hur han blir stark fungerar olika bett olika bra.

hur menar du med att du inte kan ge tillräcklig eftergift med pessoa?? det kan väl knappast ha med bettet att göra? f.ö. måste jag säga att pessoa är ett av de sämsta vanliga bett man kan välja på marknaden, om man frågar mig.
 
jo, det kan väl vara så att det är träning som behövs, men eftersom det bara är i skogen på hinder som han blir så fruktansvärt stark så vet jag inte riktigt hur jag ska träna just det...i dressyren är han kanonfin och det enda som behövs är ett lätt lätt stöd, han är lite starkare i banhoppningen, men lyssnar ändå mkt bra. Och eftersom jag inte har så stor möjlighet att träna på hinder i skogen så vet jag inte hur jag ska göra :) nåt tips kanske?? :D
 
det är hemskt svårt att ge tips när jag inte vet hur just din häst beter sig, och inte minst, hur du beter dig i fälttävlansskogen... :) har du aldrig tränat terräng för tränare?
 
självklart har jag tränat för tränare, det är endast när jag gör det som jag kommer iväg :D annars har jag ingen bana å rida på... men det enda de säger är "byt bett"...
 
är de vettiga tränare har de också tips om vilket bett du ska använda för att få bukt med problemet som just du har med din häst.

vad menade du med att du inte kan ge tillräcklig eftergift med ett pessoa?
 
Qm du har en skog i närheten, kan du ta dit några vanliga banhoppnings hinder.

Bygg olika lydnadsbanor för att få hästen att stanna upp och lyssna.

Lycka till.
PS byt tränare
 
tränsbett är definitivt det bästa för fälttävlans terrängprov, två eller tredelat. nu tänker jag vara hemskt tråkig och säga att om din häst drar i skogen känns det som det är mer träning som behövs.





































Så vad du egentligen påstår är att hela världseliten har problem med lydnaden och borde träna mer :confused:

Dom hästar som går på vanligt tränsbett i terrängen är väldigt lätträknade.
 
när man kommer upp till de nivåer där man kan snacka "värdselit" handlar det om annat än att hästarna sticker i skogen om tränsbett används. det vet du minst lika väl som jag. jag kan nästan lova att den största delen av världseliten kan lotsa runt sina hästar på en debutantbana på tränsbett på ett bra sätt.

jag tänker fortsätta rekommendera folk som har problem med lydnaden i de lättare klasserna att träna mer snarare än att betsla upp i första hand, och jag tänker fortsätta tycka att tränsbett är det ultimata terrängbettet i samma klasser för gröna ryttare och/eller hästar om inget särskilt skäl föreligger. men jag kanske är oldschool?

har du någon annan lösning på trådskrivarens problem och något bra bett att rekommendera så gör det. jag råder efter mina erfarenheter och principer och du efter dina.
 
Mark Todd skriver i allafall i sin bok att han hellre betslar upp en ung häst som är stark än att slita och dra sig blå i terrängen.

Sedan kan man ju rida lugnare , man behöver ju inte rida så fort som klassens tempo är, men jag tror iallfall inte att man skall rida terräng på tränsbett ialla lägen till varje pris, det kan bli ganska farligt om man inte har någon broms.
Jag tror det handlar mkt om hur hästar är , vissa är starkare än andra , vissa kan det gå hur bra som helst att rida Badminton på tränsbett med och en del kan inte ens gå vanlig banhoppning.

Visst ska man sikta på att slippa betsla upp, men jag betslar hellre upp en gång för mkt än går omkull på något hinder för att hästen springer in i det, för det händer ju om inte bromsen fungerar som den skall.
 
som sagt, föreligger 'särskilda skäl' byter jag också från tränsbett. man ska aldrig riskera liv och lem i terrängen. nu har jag dock bara haft en häst jag ridit på annat än tränsbett i terrängen. kanske för att jag är fostrad av gamla kavallerister, kanske för att jag har haft ovanligt känsliga hästar eller kanske för att jag lägger onödigt mycket tid på ridbarhet i terrängen. kanske en kombination.

jag har också sagt till trådskaparen att det möjligen är läge att betsla upp, men att hon då ska fråga tränaren vad som kan vara lämpligt att stoppa i munnen på hästen eftersom h*n antagligen sett hur hästen (och ryttaren) beter sig i skogen.

mark todd är en hemskt duktig ryttare och du är också en rutinerad sådan. jag tycker det är skillnad på att vid första påstötta problem med lydnad i terrängen betsla upp för er jämfört med en grön häst och ryttare. men alla blir saliga på sin tro.
 
Det handlar inte om någon tro utan mer om att inte skada sig i terrängen eller att bli rädd, för många blir rädda om dom inte kan bromsa och då är problemet helt plötsligt flerfaldigt.

Jag anser väl inte heller att det första man gör är att betsla upp men träning och tävling är en väldigt stor skillnad, hästarna blir nästan dubbelt så starka på tävling som på träning och jag anser i många fall (inte alla) att det inte spelar någon som helst roll hur mkt lydnad man tränar på för när det blir tävling är hästen iallafall alldeles för stark.

Skall man prova några nya bett kan man bara göra det under tävling för att få den rätta effekten och skall man träna under tävling skall man göra det i ett betydligt lungnare tempo för att sedan nästa tävling försöka rida fortare och se om bromsen fungerar. (med vanligt tränsbett alltså)
Ja det är mitt råd till trådskaparen iallfall.
 
Du kan prova ett jaktkandar.Det är en stång men med en böj mitt på så att när du tar i hästen så trycker det i gommen och du drar inte i hästen.
Jag har haft en ponny som jag tävlade terräng med som var super stark som gick med jaktkandar och fungerade kanon.Hoppas att det går bra
 
Sv: bett?

Vill du ha lite skarpare kan du prova att rida med pullargrimma och Dr.Bristolbett (tredelat bett med platta i mitten och D-ringar) behöver du skarpare än så är pelham bra bett med mer hävstång än Dr.Bristol. Det är bättre att prova med ett med korta skänklar först, du kan också rida på två tyglar med en i översta och en i understa ringen och bestämma hur mycket hävstång du vill ha. Men det kräver skicklighet att rida så i terrängen. Prata med din tränare och med kunnug personal i ridsportaffärer om det. Jaktkandar är ett ännu skarpare bett och jag tycker du ska prova andra först.
Jag förstår vad du menar med pessoabettet. Om man vill ge en eftergift blir den oftast mindre än man tänkt sig eftersom skänklarna böjs tillbaka så mycket. På ett pelham med kedja och deltatyglar får du en annan effekt.
 
Sv: bett?

Föredrar oxå tränsbett alltid men behöver hästen nåt annat så ska man naturligtvis bestla upp den... men gör det försiktigt... som sagt man ska ju inte behöva slita sig blå i terrängen... då försvinner ju själva känslan... jag vet ju inte hur din häst blir stark men jag har provat ett bett som ser ut som ett vanligt tränsbett men med två bettringar på varje sida... kan inte komma på vad det heter... hästen kan därmed inte bita tag i bettet eftersom det är lättare att hålla bettet i rörelse... men samtidigt bli det inte skarpare i ordets rätta bemärkelse...

Lycka till!!

Over and out - Zatan
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 782
Senast: Gimlan
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 909
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 887
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp