• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emily_88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 213
E

Emily_88

Jag behöver något starkare bett till min frieser, hon går jätte fint och är lätt att få ner på tygel och gå i form men ibland fäller hon upp huvudet och då är det svårt att hålla in henne. Har ni något tips på något starkare bett som skulle passa? :bump:

Sv: Bett

Ett jaktkandar (kimblewick) är ett milt hävstångsbett.

Eller ett pelham med odelad mundel. Det kan du rida med två tyglar så kan du använda stångtygeln bara när du behöver det.

Jag tycker att du går alldeles fel väg när du sätter ett skarpare bett i munnen på din häst! Vad du bör göra är att komma vidare med din ridning istället, så ta hjälp av en instruktör.
Du skriver att hästen är lätt att få på tygeln/i form. Fortsätt med det goda arbetet, försök komma underfund med hur du ska göra för att hon inte ska "fälla upp huvudet och bli stark". Jag tror inte du vinner någonting på att byta till skarpare bett.

Immer

Jag håller med Immer, att betsla upp är inte alltid den bästa vägen, utan man ska ta hjälp av en duktig instruktör i första hand för att försöka komma till rätta med problemet, Däremot förstår jag om du inte bara vill hålla dig inom "inhägnat område" utan även vill rida ute, även innan ni kommit helt tillrätta med problemet, och då tycker jag att du kan testa ett jaktkandar som Sweet nämnde här ovan!

Jag har oxå tänkt på att ett starkare bett kanske inte är bästa lösningen men det är bara det att hon blir så stark och svår att hålla in och det är inte så kul om man rider ute i skogen och hon sticker och jag inte kan stanna henne det är mycket kraft hos en sånn häst!

Precis som det TheWickedWitch sa så kan du ju bara använda hävstångsbettet när du rider ut och använda vanligt bett när du är på ridbanan eller liknande.

Jag tycker inte att du skall byta till ett skarpare bett, eftersom man skall inte hålla sin häst på tyglen utan rida den på tyglen. Dvs när hästen trampar under sig och bär sig rätt så kommer nacken av sig själv. Bettet är inte till för att få ner hästen på tyglen. :p

Lär hästen sakta av/tagga ner på röstkommando så slipper du dra i tyglarna när hon hetsar upp sig.

/kt

jo jag vet hur stark en frieser kan bli ute i naturen.
(det har jag dock bara fått känna på när jag vart med på distansritt-träningarna med många hästar) men försök några månader till med att jobba med ett milt bett. I såna siationer du vet att din häst kan bli stark. Funkar det inte, så då kan man betsla lite starkare i naturen. (jag föredrar rakt pelham med gummi eller ngt- men jag rider min frieser på enbart vanligt milt bett för jag vill inte betsla upp då han är rätt så känslig överlag.)

hur gammal är din frieser?

Senast ändrad av en moderator:

det handlar väl mer om att få kontroll, och inte få hästen på tygeln, vad jag förstår det som. En häst som slänger upp huvudet kan vara svår att hålla i. Som många säger ska man ju absolut träna på dressyren på banan, och även lugna turer ute (bara skritta, eller mer så länge det går bra) men ibland vill man ju mer ute än bara skritta och då helst med kontroll över hästen. Jag tycker du ska prova pelham med två tyglar så kan du använda stången bara när det behövs.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
481
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
548
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 778
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Blandraser och renraser
  • FÅRtråden