• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Asterix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 2 598
A

Asterix

Vilket bett använder ni när ni rider? Hopp, dressyr och ute?
Jag har alltid tre-delat...

:bump: :bump:

Sv: Bett

Har aldrig bett. Sidepull på den ena och bitless bridle på de två andra vid all ridning. Även körning.

Jag använder tredelat sweet iron bett när jag tränar i paddocken.
Ett jaktkandar när jag rider ut.
Ett rakt tränsbett när jag tömkör.

Den andra hästen rider jag enbart på hackamore.

Pelham, tredelat, oledat eller sidepull vid uteritt.

Sidepull eller tredelat vid dressyr.

Hoppning? Nä, sånt pysslar jag inte med... :p

Brukar variera bettmellan tredelat eggbett, och tredelat mässingsbett med rörliga ringar. Nu rider jag på ett tredelat fullcheekbett när jag jobbar honom. Ska vi bara lulla i skogen kravlöst rider jag på hack.

har nästan alltid ett tvådelat mässingsbett i strl 8,5 på min d-ponny
(skulle hellre ha tredelat men det passar inte i hans mun vilken storlek jag än provat, sitter inte alls bra tyvvär)
ibland rider jag med hackamore eller sidepull, han funkar bra betlöst.

jag letar febrilt efter ett tvådelat mässingsbett med fasta ringar i 8,5 men det är hopplöst. så det blir till att köpa ett stålfärgat - ska köpa nytt träns med silverspännen istället då det är lättare att hitta bett i det...

Jag rider dressyr på ett ganska smalt, tvådelat bett, eller ett tredelat globus.
Hoppar på ett rakt happy mouth pessoa, med delta.
När jag rider ut rider jag antagligen ut på tränsbett eller hackamore vanligtvis. Är hästen pigg eller vi ska ut med andra hetsiga hästar kan det bli antagligen ett delat happy mouth pelham eller ett pessoa med tygeln i mittenringen.

tredelat, vid dressyr hoppning och uteritt, IBLAND (mycket sällen åker pessoabettet på vid ridning på galoppbanan då han springer ifrån mej, men de är MYCKET sällan) , Händer väl ganska ofta att vi skiter i bettet och tar grimman istället. :)

Vid Ridning/Dressyr eller uteritt:

2-delat (det ni kallar 3-delat), med svartjärn.
Vanligt delat.
Rakt.

Eller Bosal.
:D

shettis: tredelat vid tömkörning och ridning. Postkandar vid körning.
kbl travare: Oftast pessoa med käkrem vid ridning, ibland två/tre-delat. Postkandar vid körning.
Halvblod: Tvådelat travbett på banan och pelham m två tyglar ute.

Jag varierar mellan tredelat mässingbett, tvådelat silvrigt, jaktstång, postkandar, kandar, kapson, remontnosgrimma & ponnyhack :) Det beror inte så mycket på om jag rider ut, hoppar eller dressyrar. Mer på vad vi jobbar med för dagen. Mest används dock de tredelade mässingbettet. Sen åker de på en stång ibland för och checka var vi är för någonstans.....

Jag varierar mellan tredelat mässing, tvistat eggbett, waterford ("kul" el. "bubbelbett"), myler och ibland pelham. (Oj nu får jag skäll va?;))

Jag rider alltid på ett KK-Conrad-Ultra, tredelat i aurigan.

Har hört plus och minus om alla typer av bett, men funnit att min häst funkat BRA på detta. Jag har tidiagre provat tjocka och smala tvådelade i olika material, sweet-iron, m.m. m.m. :rofl:

Tredelat eller rakt tränsbett, rörliga ringar på båda... beror mest på om jag orkar knäppa remontgrimman som hör dtr'nset med tredelat till... (rakt utan nosrem)

antingen vanligt eller inget alls. ju mindre desto bättre....

varierar mellan:
rakt bett med fasta ringar
tredelat med fasta ringar
rakt gummibett med fasta ringar
hackamore

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 208
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
470
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 470
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka