• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Asterix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 2 598
Sv: Bett

Vid uteritt och dressyr rider jag på vanligt tredelat från globus med fasta ringar alt. lösa ringar.

Jag hoppar för närvarande på jaktkandar men har även hoppat på pelham.

hopp, dressyr, uteritter mm - vanligt tränsbett 2- el 3-delat

i terrängen - nåt skarpare bett, hissbett m delta tex. för min stora häst blir lite väl het på gröten i sin favoritgren och "utan broms vågar man inte gasa"

har oftast det raka better när jag rider ut, hon trixar inte lika mkt med det om hon blir stressad = lättare att få henne att lyssna.

händer att jag använder det tredelade ute om vi ska jobba lite. lättare att ställa med det.

På varmblodet använder jag bettlöst(bitless bridle), rakt med fasta ringar el 2 delat med fasta ringar.

På fjordan har jag tredelat bett.

Rakt eller tredelat tränsbett, kan använda vilket som till allt utom banhoppning på lite större hinder, då föredrar jag det tredelade.

Jag rider på hackamore när jag rider dressyr, hoppning och när jag rider ut.

Min häst går på bett när jag tömkör eller longerar honom.

Jag tror hon kallar ett 3-delat för 2-delat.. Alltså ett 2-delat heter ju det för att det är i två delar 3-delat för att det är i 3-delar osv..

Hon kanske kallar ett 3-delat 2delat för att det är delat på två ställen alltså 2 brytpunkter....

En fundering bara....

Jag rider valacken på 3-delat sweet iron med koppar mitt del. Stoet reds tidigare på ett extra tjockt 2-delat från sprenger alt kandar på banan och happy mouth pelham stång i skogen.
Nu har hon stått ett år så nu ska vi se vad det blir för något, ska börja med samma som valacken har och se om det går... hon är lite klurig den här madammen för hon har nickel allergi

alltid rakt bett eller myler bett rakt som är format i en båge efter hästens mun eller hur ja ska sammanfatta det (det bettet är totalt rörligt)
ibland rider jag bara i repgrimma eller med hackamore

jag använder vanligt 2-delat smalt tränsbett eller 2-delat eggbett

Sidepull - alltid. Eller ingenting alls. Får jag chansen rider jag ibland på hack för omväxlings skull, men myket sällan.

varmblodet går på 3-delat apple mouth

kallblodet går på 3-delat stål med messing i midten eller hakcamore

:bump: :bump: :angel:

Använder samma bett hela tiden, ett 3-delat Sprenger KK Conrad Ultra. Det var dyrt men min häst trivs väldigt bra med det.

I princip alltid rakt bett
Ibland 3-delat
Ngn enstaka gång waterford

När jag rider dressyr rider jag antingen på ett tunt tvådelat järnbett eller på en spansk järnstång.

Ute rider jag på det tvådelade eller på ett tvådelat mässingsbett.

Immer

vanliga bett eller ett rakt gummibett. beroende på om jag ska rida monte eller bara lufsa eller dressyr.

Dreesyr: Kandar eller tredelat.
Hoppning: Kompinationsbett ellr pessoa
Ute: Hackamore

Rider alltid med ett 3delat spenger kk-ultra. När jag rider terräng i fälttävlan, eller rävjakt så rider jag på tredelat pessoa

Just nu mycket kandar när jag tränar dressyr eftersom vi övar LA:5 och Medelsvår annars gäller alltid tredelat vid hoppning och uteritter (händer ibland att jag rider på sidepull)

Mvh//LG

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 208
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
470
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 470
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka