• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 688
K

knasenknas

hur märker man att hästen trivs/ inte trivs i det bett man använder?

Sv: bett..

Tjaa.. Det finns ju en massa olika sätt att märka det på.

Jag märkte följande markanta skildnad på min häst när jag bytte bett från vanligt, tjockt tredelat med lösa ringar till tredelat, smalt fullcheek:

*Hästen går inte och gapar längre
*Hon stretar inte emot tygeltagen det minsta
*Hon tuggar lugnt och förnöjt utan att greja för mkt
*Hästen ser nöjd ut
*Hästen är fin att rida, mkt mjuk i munnen
*Vågar ta lätt stöd på bettet utan att hänga
*Tar gärna emot bettet i munnen vid tränsning

Man ser och känner om hästen är tillfreds med bettet. På min märks det att han koncentrerar sig bra, suger på bettet, skummar och går i rätt form bla.

Gillar han inte bettet tjafsar han med munnen, vill inte ta stöd på bettet osv. Man ska dock tänka på att om en häst gör så att det inte rakt av betyder att bettet är fel utan hästen kan ha ont någonstans, i rygg etc.

Han joxar rätt mycket med munnen även om han har bett han trivs med men det märks om han inte gillar ett visst bett.

Om mitt sto inte gillar bettet blir hon tjafsig i munnen, biter sig fast, skakar på huvudet mm.. hon visar väldigt tydligt. det går inte att ha vanligt tvådelat på henne, för då vill hon inte alls vara med.

När hon trivs med bettet, behöver man bara plocka med tyglarna så gör hon halt, och hon håller inte på och grejar med bettet hela tiden heller.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Tillbaka