• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 040
Sv: bett..

Vill jag med veta! Kloka bukefalister, titta hit!!! :D

Inget bett är skarpare än handen :smirk:

Det snällaste bettet är ett bett som är väl anpassat för både din häst, dig och din ridning.

ja det är precis som seabaz säger men om jag ska säga något så tror jag att det är ett rakt gummi bett med lösa ringar ;)
Fast jag vet inte jag bara chansar :angel:

Som Seabaz säger, men i övrigt vill jag svara ett rakt 'vanligt metallbet' med fasta ringar. Detta för att ett rakt inte gör så stor skada som ett tvådelat lite för stort skulle göra i en hästs mun, samt att de fasta ringarna gör att det blir stadigt.

Jag skulle dock säga att raka gummibett är ett av de skarpare betten, just pga att de är raka och tjocka på samma gång.

Det snällaste bettet rent teoretiskt skulle jag nog säga är ett vanligt tredelat med fasta eller lösa ringar.

men om man säger vilket är "bäst" tredelat eller tvådelat? vilka funktioner har dom båda? till vilken sort häst brukar man anv'nda dom? (alltså inte vilket ras)

Beroende på hur högt hästen har till gomtaket och beroende på vad hästen tycker bäst om väljer man två- eller tredelat. Det är egentligen ingen skilnad i skarpheten, det är bara sättet de ligger i munnen som är annorlunda. Ett tvådelat har en tendens att trycka upp i gomtaket när man tar i tyglarna, men för en häst med högt gomtak är ju detta inget problem eftersom bettet aldrig når dit. Ett tredelat tar mindre plats i munnen helt enkelt. Tungtrycket blir dessutom lite större.
Dessutom ser mittdelen olika ut på olika tredelade bett. De finns med oval, droppe, kula, platta åt diverse håll, med tungspel, med kopparmittdel... ja.. you name it.

två- och tredelade bett är de betten man strävar efter att rida alla hästar med. Det är altså inga korri... fan... nu har jag glömt hur det stavas. Correction på engelska :o Iallafall. Det är inga sånna bett, som är tänkta att användas under en övergångsperiod (om man bortser från dressyr/western där man ju tävlar på stång i de högre klasserna).

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig vilja använda att tvådelat bett mer med tanke på hur de kan skada..så mellan ett tvådelat och tredelat kommer det tredelade på god första plats! Därför att de har 'bryt' punkter samt att om man har ett tredelat med mittdelen åt rätt håll så är det ett riktigt bra bett!

Tigertofflan skrev:
Beroende på hur högt hästen har till gomtaket och beroende på vad hästen tycker bäst om väljer man två- eller tredelat. Det är egentligen ingen skilnad i skarpheten, det är bara sättet de ligger i munnen som är annorlunda. Ett tvådelat har en tendens att trycka upp i gomtaket när man tar i tyglarna, men för en häst med högt gomtak är ju detta inget problem eftersom bettet aldrig når dit. Ett tredelat tar mindre plats i munnen helt enkelt. Tungtrycket blir dessutom lite större.

två- och tredelade bett är de betten man strävar efter att rida alla hästar med. Det är altså inga korri... fan... nu har jag glömt hur det stavas. Correction på engelska :o Iallafall. Det är inga sånna bett, som är tänkta att användas under en övergångsperiod (om man bortser från dressyr/western där man ju tävlar på stång i de högre klasserna).

mne hur vet man om hästen har högt gomtak? och vad menar du med att tungtrycket blir större? hur påverka detta hästen?

Jag skulle nog säja tredelat eggbett med rätt tjocklek och bredd för den specifika hästens mun.

knasenknas skrev:
mne hur vet man om hästen har högt gomtak?
Man tittar efter! :D Eller så tar man ut en veterinär eller nån annan som kan nåt om hästmunnar som kan se hur mycket plats din häst har i munnen.

knasenknas skrev:
och vad menar du med att tungtrycket blir större? hur påverka detta hästen?
Svårt att säga. Vissa hästar VILL ha tungtryck, andra vill ha lantryck. Generellt kan man väl säga att ju större tungtrycket är desto skarpare är bettet, men samtidigt är det väldigt individuellt. Låt hästen berätta helt enkelt :)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 910
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer