Sv: Bett

Jag rider mycket bettlöst, på sidepull eller bitless bridle. Jag använder bett ibland, då oftast pelhamstång med en läderrem i stället för kedja under hakan och två tyglar, hon trivs bäst på det bettet. Ibland tvådelat tränsbett, men det gillar inte hästen lika bra...

Alltid tre-delat tränsbett, lösa lr fasta ringar. Alla pållarna ja har haft har gillat dem.:bump:

StJäRnAn skrev:
Vad rider alla buke människor på för bett???

Har så många bett, både bettlöst (sidepull o hackamore), vanliga bett, tredelade bett, tredelat med tungfrihet, jaktkandar, pessoa, galoppbett, tredelat D-bett m rulle i mitten, mässingbett (2-delat, tredelat), eggbett, gummi, syntet (Happy Mouth) etc.

Jag tar det som passar hästen och trivs den inte med det så byter jag till nästa o så håller jag på. Sen byter jag lite beroende på vad jag ska göra: hoppträning, dressyrträning, galoppträning, konditionsträning, uteridning, longering etc.

Tredelat med lösa ringar ihop med remont eller engelsk nosgrimma. Vi varierar ibland med kandaret, (tredelad bridong m lösa ringar och stång med låg tungfrihet) och ibland blir det rakt (lätt böjt) tränsbett med fasta ringar.

Brorsan växlar mellan tedelat m lösa ringar, tredelat parerstångsbett och portugisisk kapson ihop med westernstång.

Jenny1 skrev:
Jag rider mycket bettlöst, på sidepull eller bitless bridle. Jag använder bett ibland, då oftast pelhamstång med en läderrem i stället för kedja under hakan och två tyglar, hon trivs bäst på det bettet. Ibland tvådelat tränsbett, men det gillar inte hästen lika bra...
fungerar det bra med bittles bridle? Min hästtandläkare tipsade om detta men jag har haldrig hört någon använda det! rider själv på hackamore just nu.

Rider med vanligt tvådelat , dock med äpplesmak ;D

Just nu rider jag bara 5-årshingsten (böjt tvådelat, Shires cornett) och 4-årsstoet (vanligt tvådelat). Båda betten med fasta ringar eftersom de är väldigt känsliga i munnen båda två.

StJäRnAn skrev:
Vad rider alla buke människor på för bett???
Själv så är det pessoa och rakt tränsbett...

Rider mina pållar mest på hackamor/repgrimma/sidepull. Går super på det! :D Har stångbett (tvådelat) på min andalusier på träning/tävling. Har vanligt tredelat när jag tömkör.

tvådelat tränsbett, waterfordbett, kandar (2-delad bridong, samt stång m normal tungfrihet), samt ibland gags, pelham

På min D-ponny rider jag med hackamore.. Är det nån annan som rider går hon på egg bett.

Min foderhäst går på egg bett

Jag rider på rakt smalt bett med fasta ringar men varierar ungefär varannan gång med ett sidepull med två rep

Pessoa, tredelat
Pelham med delta
Vanligt tredelat i mässing eller i svartmalm

Häst 1 tredelat sprengerbett med fasta ringar och ett tredelat pessoaliknande sprenger, häst 2 går på ett tredelat "westernbett" med koppar ringar i mitten.

På stoet växlar jag mellan följande bett

Odelat tränsbett med lösa ringar
Tvådelat D-ringsbett med kopparrullar
Tredelat bridongbett med fasta ringar

Använder det odelade mest, framförallt när jag tömkör och dom delade betten när det är lite mer "pressision".

På ponnyn växlar jag mellan följande bett

Odelas bett med fasta ringar
Tvådelas bett med gasta ringar
Tredelat bett med lösa ringar och mittdel av koppar/sweet iron

Även här använder jag mest det odelade och dom delade när det krävs lite mer "pressision".

unghästar som är lite tjafsiga i mun brukar funka bra på vanligt rakt bett .annars tycker jag att ett vanligt massivt bett går bra ,sen är det ju lite beroende på hur hästen är och är riden, allt funkar ju inte på alla ....

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
504
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: dukie
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • WE-tråden