• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sweet_dreams
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 661
S

sweet_dreams

Hejsan!

Om bettet är smalt är det skarpare då LR?

Undrar bara när min kompis sa att hon skulle köpa ett smalare bett...

Kan inte så mycket om sånt..:o

Sv: Bett

Det beror på hur man ser det...

Ett smalt bett är skarpare på så sätt att det får mindre anläggningsyta mot lanerna = känns "vassare".

MEN, ett tjockt bett ryms oftast inte i hästens mun, det tar för stor plats och ger mera tryck på tungan och mellan lanerna. Hästen kan helt enkelt få problem att stänga munnen runt bettet. Det kan även ge tryckskador på lanerna i kombination med en spänd nosgrimma.

Ett smalare bett ligger alltså bättre i hästens mun, och det är oftast att föredra. Man ska ju ändå inte ta så hårt i tyglarna att det gör direkt ont, och det är ju inte trådsmala bett man pratar om utan de är ju 12-14 mm tjocka.

Sv: Bett

Tacl så jättemycket för svaret.. nu har jag blivit klokare:bump:

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 779
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka