• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Lollolover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 499
L

Lollolover

Hejsan, vad använder nu för bett på era hästar...ni som har kommit ganska långt! Har en nordsvensk korsning som vi för tillfället använder en lånad stång, men vi måste köpa en ny! Så kom med förslag!!!:rofl: tack på förhand

Sv: Bett

Jag använder en akademisk stång,i järn,fungerar jättebra! :)

butik-bett-1-liten.jpg

ok, tack för tipsen, men vilket är det man ska använda om hästen gärna krullar ihop halsen lite, är det när stången går fram eller bak???:confused:

Det bästa, är att du frågar din tränare.

Själv rider jag vanligtvis på min tränares inrådan, vid träningar, på "vanligt" kandar.

Till vardags rider jag på vanligt tredelat mässingstränsbett, rakt pelham med dubbla tyglar, sidepull eller denna stång, med dubbla tyglar.

port-sv.JPG

Denna stång brukar generellt rekommenderas som första stång.

Mvh

IH

Senast ändrad:

ok, tack för tipsen, men vilket är det man ska använda om hästen gärna krullar ihop halsen lite, är det när stången går fram eller bak???:confused:

Tränsbett kan vara lämpligt. Till exempel ett helt vanligt tvådelat med parerstänger. Stångbett väntar man lämpligen med tills hästen har en stadig och väl befäst sökning mot bettet.

Jag har en western stång som jag har ridit på innan för det mesta sen har jag köpt en alta escuela som Bingo trivs jättebra på.

Western stången:
starliten.jpg

Alta escuelan:
alta.jpg

Jag hade också problemet innan att han krullade ihop sig men jag fick rådet att göra ett uppresande tygeltag och rida han fram till handen lite bättre och det fungerar alldeles utmärkt:)

ok, tack för tipsen, ska bara säga att efter att jag skrev det här, så red jag på stången med en hand och hon gick perfekt:love: det börjar släppa nu....har pratat med tränaren men har inte träffat henne på länge nu, ville bara ha lite råd....

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 525
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 344
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka