• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dojjan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 147
D

Dojjan

jag har tänkt prova ett fullcheek bett på min travare när jag ska hoppa då han ibland kan bli väldigt vinglig och sen inte svänga när han ska heller ooch då spelar det ingen roll hur mkt jag trycker med ytter eller inner beror poå vilken som han måste svänga för och idet hjälper inte ens att visa genom tygeln för han e så himla mjuk i halsen så jag undrar fall det kan vara bra att prova ett fullcheek bett.?

//Lotta

Sv: Bett?

jag har tänkt prova ett fullcheek bett på min travare när jag ska hoppa då han ibland kan bli väldigt vinglig och sen inte svänga när han ska heller ooch då spelar det ingen roll hur mkt jag trycker med ytter eller inner beror poå vilken som han måste svänga för och idet hjälper inte ens att visa genom tygeln för han e så himla mjuk i halsen så jag undrar fall det kan vara bra att prova ett fullcheek bett.?

//Lotta
Han blir även stark mot hinder så det jag funderat på är
Fullcheek
Jaktkandar
Kimblewick
pelham

tycker oxå du ska testa ett fullcheek bett först..

min häst var stark mot hindrena när jag red på ett tredelat bett förut, så jag testade ett rakt bett och det funkade kanon, så har nu ett rakt äppelbett.. så det kan oxå vara värt att testa..

btw, kimlewick och jaktkandar är samma bett..

Jaha, så det spelar ingen roll om hästen inte trivs med bettet :grin:

om hästen fungerar bra i dressyren med bettet så börjar den väl inte ogilla bettet vid hoppning!

Jag skulle också satsa på mera dressyr och rakriktning istället för att betsla upp.

Jaha, så det spelar ingen roll om hästen inte trivs med bettet :grin:

Det här:

kan bli väldigt vinglig och sen inte svänga när han ska heller ooch då spelar det ingen roll hur mkt jag trycker med ytter eller inner beror poå vilken som han måste svänga för och idet hjälper inte ens att visa genom tygeln

För mig är en häst som vinglar innan hinder en häst som inte är tillräckligt stark i sin kropp än + att hästen inte verkar svara för några konkreta hjälper, låter mer som hon bör öva hästen i dressyr mer innan hon ger sig på att hoppa hästen.

Men det är ändå inget fel att använda fullcheek, det går galant att rida dressyr på fullcheek :idea:

Ja, det gör det säkert, men hela hästen och ridningen kommer inte förbättras enormt bara pga ett bett.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Habina
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag... 2
Svar
26
· Visningar
3 823
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 872
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur