Josefhine

Trådstartare
Skulle gärna vilja veta vad det är för bett vi människor rider på idag.
Förklaringar varför ni rider på det?
Bilder? (finns så många olika bett)

Sv: Bett

Stoet rids på tom thumb-bett. Har testat ganska många olika bett men som ändå är typ som vanliga tränsbett och detta trivs hon på. Har ju lite smak samt lite rörliga delar vilket gör att hon gärna suger på det.

Valacken rids för det mesta på jaktkandar, han kan bli lite stark så även på honom har jag testat mängder med bett och detta älskar han. Går hur bra som helst på det och det krävs bara små förhållningar för att få honom att lyssna.
Sen rids även han på tom thumb-bettat ibland för att få lite varation. Skulle lika gärna kunna rida på ett vanligt tränsbett men blir så jobbigt när man ska hålla på och byta, nu behöver jag bara två träns.

Sen brukar jag även rida båda med hackemore ibland, om man typ bara ska ut och ta det lugnt i skogen. Lätt att tränsa på (behöver ju bara spänna en käkrem lixom :p) och dom slipper ha ngt i munnen vissa dagar.

Min medryttarhäst rids mest på hackamore, vilket han trivs bäst med.
Men brukar även få varvat med vanligt tränsbett, tredelat tränsbett och rakt bett med fasta ringar.

Han behöver inte ha något skarpare utan det här är för att få variation och olika tryckpunkter.

Tränsbett.

Växlar mellan tredelad muffbett i mässing och ett ytterst ordinärt tvådelat.

Varför? För att det funkar. :D

3 delat eggbett,

för att jag har en tvååring, och det bettet är det första jag provat, byter säkert så småning om

Rider på ett Mylerbett som är femdelat, hon trivs bäst med myler förmodligen för att dom är så vridbara och utformade. ser ut såhär:
DSC0.jpg

DSC00916.jpg

I hoppningen rider jag på ett rakt pelham därför att hon blir väldigt stark mot hinder:

IMG_04211.jpg

Rider båda mina på tvådelat gummibett :)
Andra hästar jag rider har vanligt tredelat samt tvådelat eggbett:p

kl

Vad är egentligen ett egg-bett? Är det när det är fasta ovala ringar?

Just nu rids min ponny på ett rakt med fasta ringar. Men ska byta tillbaka till tredelat igen tror jag.

Kul att se vad alla rider på :)
Själv har jag ridit senaste tiden på pelham, myler, jaktbett.
Nu ska vi återgå till vanligt 3-delat igen, då han har börjat lyssna så mycket mera.

Jag har mest ett vanligt tredelat bett på min häst:). Fungerar bäst på detta Ibland vid uteritt med flera hästar har jag ett jaktkandar för att få tag i henne lite lättare.. Men nu oftast räker det med vanligt tredelat bett plus Martingal. Kan även ibland har ett skarpare vid hoppningen specielt när vi hoppar bana.
Sen ibladn om vi bara ska lulla lite i skogen får hon ha hackamore;)

Jag rider mestadels på tredelat. Hästen trivs på det och det är det jag får tävla dressyr med. Tvådelat gillar jag inte så sålänge hästen trivs på tredelat håller jag mig till det.

Sen varierar jag med rakt tränsbett ibland. Rider någon gång ibland med rakt pelham.

Min dam rids på hackamore, tidigare ponnyhack men numera S-hack.
Varför använder jag hackamore? för att hästen är betträdd (träning pågår men går sakta och försiktigt fram) sen travet, och hon trivs & går bra på hackamore (= ingen anledning att rida på annat, utom för att prova om det funkar).

4-åringen:
2-delat
(Ponny)Hackamore

14-åringen:
3-delat
2-delat eggbett
(Ponny)Hackamore
Sidepull

Varierar mellan dessa, beroende på arbete. Hacket & sidpullet har jag bara på "slappa" uteritter.

Rider min varmblodsvalack på jaktkandar (kimbelwick), ibland även på ponnyhack men han funkar bäst på kimbelwicket. Rider han med det för att han blir väldigt stark om han går på vanligt tränsbett.

Tredalat eggbett lr tredelat tränsbett är det som funkar på den stora och hackamore på ponnyn.

Det beror på vilken häst. Oftast tredelat tränsbett eller Rakt tränsbett

kl

Använder oftast ett vanligt tredela tränsbett. Det (enda) bettet som passar bäst i hennes mun. Även om hon är stark är ett skarpare bett inte nödvändigt, eller ens optimalt, då det handlar om att lära sig slappna av helt enkelt. Har även ett delat som används, men sällan, används i väntan på att matte ska köpa ett nytt bett.

Varierar dock med bettlösa alternativ, både hack och sidepull.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
234
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka