Sv: bettet

Ja på vintern och nu när det är kallt. Inte på sommarn eller vid varmare årstider när bettet inte är kallt.

jag värmer alltid bettet när de e kallt.. han vill ju inte ha ett kallt bett i munnen heller :cry:
har jag bråttom brukar jag spola det varmt med varmvatten!!

Varmer bittet når det er kaldt.Iofs så pleier jeg ha gummi/silikonbett,og da er det jo ikke så stort problem.
Varmer på en litt orginal måte.Legger tränset inni jakken min, mens jeg gjør hesten i orden,med bittet i bukselinningen..:rofl: :rofl:
Funker muligens ikke med kandar:rofl: ,har ikke prøvd:D

Jag har en uppvärmd sadelkammare så betten är redan varma och fina när dom stoppas i hästmunnarna.

Hade jag inte haft det så hade jag självklart värmt betten. Det är precis som du säger: inte så trevligt med en kall järnbit i munnen.

När jag är på ridskolan med barnen är jag noga med att se till att dom värmer betten.

Har nu läst igenom tråden.

Jag tycker att du ska fråga den som pikade dig angående bettvärmningen, varför den personen INTE värmer hästens bett.

Det kan bli intressant att höra det svaret!! Återkom gärna och berätta vad personen sagt i så fall.

jag b rukar testa o köra in de i munnen själv faktiskt ;)tkr jag att de är kallt så värmer jag med händerna, inget varmvatten i stallet.

och nej, jag anser de inte som ohygieniskt då jag tvättar pållens bett i diskmaskinen en gång i veckan samt är VÄLDIGT noga med o tvätta de ;)

Värmer alltid bettet förutom på sommaren - spolar varmvatten på det så det får en lagom temperatur.

Yamaha skrev:
Har nu läst igenom tråden.

Jag tycker att du ska fråga den som pikade dig angående bettvärmningen, varför den personen INTE värmer hästens bett.

Det kan bli intressant att höra det svaret!! Återkom gärna och berätta vad personen sagt i så fall.

det gjorde jag direkt - givetvis! ;)
hon svarade att de dricker 4 gradigt vatten, därför har det ingen betydelse om man värmer bettet eller inte.. förvisso rätt, men även om jag oxå dricker kallt vatten så vill jag inte ha en kall järnbit i käften...

det roliga är att jag fick lära mig på ridskolan där jag rd när jag var liten att man skulle värma bettet för att vara snäll mot hästen.

att olika ridlärare kan ha så olika åsikter, det är nästan skrämmande!

lis1e skrev:
asså, värmer ni hästarnas bett innan ni rider?
jag hade inte velat ha en kall metallbit i munnen, så jag gör det..

Sällan, om det inte är smällkallt. Hästarna dricker iskallt vatten....

Ptja, dels har vi uppvärmd sadelkammare, så betten är alltid i behaglig temperatur när Pålle får dom i munnen. Sen om de mot förmodan skulle bli kalla under den tiden de är ute så värms de väldigt fort i munnen igen. Jag brukar dock rida med bettplattor på vintern (på de bett där de får plats), för att inte bettringarna ska ligga och isa mot kinderna.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Nevermind
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 933
Senast: Görel
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka