Bettexperter se hit!

xDollyx

Trådstartare
Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så långt det är möjligt inte lägger tryck på tänderna. 😬
Hon är stark och tung/svag och lägger sig gärna på bettet/drar ner huvudet vid förhållningar, med en trist dragkamp som följd. Självklart behöver vi slipa på lydighet/lyhörthet här och för närvarande rider vi mest ut och använder då ett hackamore.
Dock skulle jag gärna vilja titta på lite alternativ, eftersom jag vill börja rida och träna dressyr, men framför allt lära in bettets inverkan på ett sjysst sätt så hon inte är särskilt skolad.

så det är inget MÅSTE eller stress att hitta ett bett som fungerar, men hacket har ju sina brister också och är mest nyfiken på vad för smarta alternativ det finns därute! Enligt tandläkaren skulle något rakt och ev med lite häv kunna funka, men jag är för dåligt insatt i alla olika betts funktioner för att känna mig bekväm med att ”testa mig fram” osv.
 
Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så långt det är möjligt inte lägger tryck på tänderna. 😬
Hon är stark och tung/svag och lägger sig gärna på bettet/drar ner huvudet vid förhållningar, med en trist dragkamp som följd. Självklart behöver vi slipa på lydighet/lyhörthet här och för närvarande rider vi mest ut och använder då ett hackamore.
Dock skulle jag gärna vilja titta på lite alternativ, eftersom jag vill börja rida och träna dressyr, men framför allt lära in bettets inverkan på ett sjysst sätt så hon inte är särskilt skolad.

så det är inget MÅSTE eller stress att hitta ett bett som fungerar, men hacket har ju sina brister också och är mest nyfiken på vad för smarta alternativ det finns därute! Enligt tandläkaren skulle något rakt och ev med lite häv kunna funka, men jag är för dåligt insatt i alla olika betts funktioner för att känna mig bekväm med att ”testa mig fram” osv.

Det är ju inte ovanligt att man rekommenderar rakt eller stångbett till såna hästar iom att de ger minst risk att slå emot tanden.
Stångbett går ju dessutom att placera mkt längre fram i munnen och ihop med korrekt spänd kedja så rör sig bettet annorlunda vid tygeltag än tränsbett utan hävstång.

Grejen är väl att om du som du säger vill skola i korrekt inverkan av bett så är ovanstående bland det sämsta man kan använda för det.

Så man får nog vara lite medveten om att de betten inverkar och ger annan feeling än ledat tränsbett. Och stång får du inte tävla dressyr på annat än i kandarklasser och då ihop med bridong.

Om jag inverkar i tygeln på ett ledat tränsbett vill jag påverka i ena sidan av hästens mun. Med rakt bett blir signalerna störda iom att bettet inte är ledat och inverkar i båda mungipor. Det blir lie röriga signaler.
Stångbett är ju framtagna för att ridas på i eftergift och för att användas då man kommit så långt att man rider främst med sitsen, dvs både svänger och böjer med sitsen. För även de är inte gjorda för att påverka endast ena sidan.
Sen kan du ju absolut rida på dessa bett. Men var medveten om vad för effekt betten ger. :)

Vill du ha ngt som är enklare att rida dressyr i än hack så finns det bra ridkapsoner som är framtagna för just det. De ger ngt mer tränsbetts-känsla än hack. Det blir enklare att ställa/böja/svänga etc.
Det är ju en djungel av kapsoner och svårt att veta vad som är bra. Jag har en från Marjoman som har ett platt och brett nosjärn. Iom att det är brett och platt sprider de kontktyta/tryck och ligger väldigt still. Jag brukar ha en padd under också för att göra det mjukare. Den är inte snygg direkt. Men som sagt mkt funktionell!

https://www.marjoman.net/en/dressag...results=12#/14-leather_color-black/97-rings-3

Jag upplever att kapsoner i läder/med kedja ligger åker runt mer och blir otydligare än de med fast, brett järn. Sen ger det också olika känsla beroende på var ringarna för tygel/longerlina sitter. Och även om det är liggande ringar, sitter på pinnar som sticker ut lite och hur långa dessa pinnar är.

Jag använder främst bett då jag tränar hästar. Men i de fall de haft svåra skador som är utläkta men gett en permanent nedsättning vad gäller ha bett i munnen så har jag inlett arbetet i kapson. När det funkar fint med mkt små signaler har man kunnat välja lite friare kring vilket bett som känns lämpligt. I vissa fall kan ett novabett tex funkat och i andra fall rent av vanligt men ngt smalt bett placerat så långt ner som möjligt.
Att bettet nöter mot första kindtanden brukar ju främst ske om man måste ta lite tufft i tygeln.
Ligger hästen på mkt kommer ju det ske. Därför tränar jag väck sånt i kapson först.:)
 
Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så långt det är möjligt inte lägger tryck på tänderna. 😬
Hon är stark och tung/svag och lägger sig gärna på bettet/drar ner huvudet vid förhållningar, med en trist dragkamp som följd. Självklart behöver vi slipa på lydighet/lyhörthet här och för närvarande rider vi mest ut och använder då ett hackamore.
Dock skulle jag gärna vilja titta på lite alternativ, eftersom jag vill börja rida och träna dressyr, men framför allt lära in bettets inverkan på ett sjysst sätt så hon inte är särskilt skolad.

så det är inget MÅSTE eller stress att hitta ett bett som fungerar, men hacket har ju sina brister också och är mest nyfiken på vad för smarta alternativ det finns därute! Enligt tandläkaren skulle något rakt och ev med lite häv kunna funka, men jag är för dåligt insatt i alla olika betts funktioner för att känna mig bekväm med att ”testa mig fram” osv.

Testa ett mullen mouth pelham med dubbla tyglar. Då kan du använda tränstygeln för att träna lyhördhet på tränsbett, men får en variant som håller sig undan från kindtänderna och har en pytteliten hävstångseffekt. Och så har du en stångtygel till hands som du kan aktivera om hon lägger sig på, för att påminna om att det inte är OK, kanske främst ute i skogen.
 
Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så långt det är möjligt inte lägger tryck på tänderna. 😬
Hon är stark och tung/svag och lägger sig gärna på bettet/drar ner huvudet vid förhållningar, med en trist dragkamp som följd. Självklart behöver vi slipa på lydighet/lyhörthet här och för närvarande rider vi mest ut och använder då ett hackamore.
Dock skulle jag gärna vilja titta på lite alternativ, eftersom jag vill börja rida och träna dressyr, men framför allt lära in bettets inverkan på ett sjysst sätt så hon inte är särskilt skolad.

så det är inget MÅSTE eller stress att hitta ett bett som fungerar, men hacket har ju sina brister också och är mest nyfiken på vad för smarta alternativ det finns därute! Enligt tandläkaren skulle något rakt och ev med lite häv kunna funka, men jag är för dåligt insatt i alla olika betts funktioner för att känna mig bekväm med att ”testa mig fram” osv.

Har inga tips direkt men din tråd var en ögonöppnare för mig. Min unghäst har börjat dra upp och tugga på ledade bett på den sida han har en två år gammal käkfraktur. Har inte ens reflekterat över att det kan vara frakturen som spelar in eftersom han är röntgas nyligen där man ansåg att tänderna inte är påverkade samt enligt tandläkare har fina tänder. Men kanske stör det honom ändå. Rider just nu på lågt hängade rakt bett vilket är det enda som funkar men blir stumt i signalerna, speciellt på unghäst. Rider också på sidepull och hack. Är din häst stark så kanske ett hack med längre skänklar kan funka? Upplever att jag kan vara mycket mjukare i handen på ponny hack än på sidepull då hästen inte lika gärna lägger sig i handen.

Vilken typ av påverkan på tänderna har din häst fått efter frakturen? Har du röntgenbilder du kan visa? :)
 
tack för det informativa svaret! Jag upplever absolut allt det du skriver, att det blir mixade signaler på stångbett, och att ridkapson i läder blir lite ”sladdrigt” ibland. Tycker att hon verkar mest nöjd med sitt tredelade, men att så fort hon ligger på och jag behöver ta i henne så protesterar hon framför allt på vänster sida där frakturen sitter. Och med både stång och hack är det svårt att få henne att inte bara lägga sig i handen/pulla istället för att tex växla ner tempot. Samt svårt att svänga när matte inte är helt med och ponnys bogar inte hänger med... 🤪

Tidigare har jag inte fått så bra känsla med hack eller vår gamla ”ridkapson” som inte är särskilt väl anpassad heller... nu verkar hon tycka bättre om hacket så kanske skulle testa att gå över till kapson igen. För hon är så jäkla stark och blir lätt lite ofokuserad, där behöver jag ibland kunna ta ett tydligare tygeltag. Vilket jag knappt vågat göra sedan käkfrakturen. Så ska absolut kika på det som ett nytt alternativ nu 😁
Tack igen!!
 
Hej!

tycärr har jag inga röntgenbilder att dela med mig av, men det som har hänt är att sprickan gått via käken, och upp i tanden, så att den har blivit lös. Eller enligt senaste tandläkaren så har hon pga andra tandproblem också slitit sina tänder på så vis att just den tanden utstått extra mycket tryck, och kanske därför är lös. Eller av båda orsakerna.
Så nu har han slipat ner den tanden så att hon inte kan använda den att tugga med på 6-12 månader med förhoppningen att den skall ”växa fast” igen.

hon ser helt knasig ut i munnen överlag pga förmodat trauma på framtändernas anlag som fölunge. Det kan jag nog däremot rota fram bilder på 🤣
 

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
953
Senast: Nevermind
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Leeelot
·
Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: Glimris
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 594
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp