Bettfråga...En fortsatt fråga...

C

Contezza

Har skrivit förut om en bett fråga till en känslig ridskolehäst...
Fick många förslag till ett tredelat smalt bett.
Han går nu med ett tvådelat smalt bett.
Tänkte då bara fråga om tredelat är skonsammare än den på två?
 
det sägs att det tredelade är skonsammare för munnen eftersom det ligger rakt? Ett tvådelat viker sig och slår upp i hästens gom.
 
Vissa säger att tredelat är skarpare :confused:

Personligen så tycker jag bättre om tredelat. Det faller bättre i hästens mun o som ovan skriver så kan det inte slå upp i gommen på samma sätt som ett tvådelat.

Men tänk på att köpa ett tredelat med liten mitten del! Så att inte "avdelningarna"(öh visste inte vad jag skulle kalla dem) hamnar på lanerna. Samt att bettet inte är för tjockt så att det blir obehagligt av den anledningen.
 
Funderar på att köpa ett bridongbett på hööks.
Är det oki?
 
har svarat på din andra tråd nu :smirk:

vet inte riktigt vad de har för bett på hööks men det finns ju tunna bett som inte är bridong(små ringar, används till kandar)

men det går säkert bra man får prova sig fram :)
säger hon som har mängder med olika bett o storlekar :crazy:
 
Lillhästen i stav har mycket bett till bra priser!
Har ett smalt tredelat med fasta ringar som jag beställt därifrån.
 
Hööks tredelade bridong tycker jag är bra (har en sådan till mitt kandar) liksom det tredelade med koppar i mitten (har ett sånt också). Det vanliga tredelade har något längre mittendel, så det är jag mer skeptisk mot.
 
Vissa hästar föredrar tryck mot lanerna mot tryck på tungan. Min häst avskyr trycket på tungan som ett tredelat bett ger, han trivs bäst på ett lite tjockare tvådelat.

Det är mycket olika vad hästen föredrar, så prova även lite tjockare bett, 2-delade, 3-delade, raka etc etc.

Kanske bettlöst till och med??? :idea:

Nu har ju H**ks kommit med en billig sidepull.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
802
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 046
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 797
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp