Sv: Bettfråga + sadelfråga unghäst
__Stilett__ skrev:
Horse saver är en billig syntet-sadel. finns bla på lillhästen....
annars en begagnad wintec? finns massor av såna på marknaden.
går säkert att ha just under den perioden du önskar.
bossorna är ju inte stora på dom iaf. (dvs vanliga modellerna).
himla praktiskt att kunna ändra bomvidden, finns ju smal, smal mot normal, normal, normal mot vid, vid och extra-vid.
man kan byta järnet själv.
annars en fish sadel från H**ks, Maxam eller Griffin? inte så fasligt dyra.
Att kunna ha både vid sadelvänjning, insittning och inridning menar du?
Nu ska vi ju inte svära på att lilldamen blir som valacken, men jag tror de kommer bli ganska lika som sagt. Och då funkar inte Horse Saver alls (inte tillräckligt vid).
När det gäller syntetsadlar så har jag inte provat någon med Fish (på valacken fortfarande, lilldamen har inte provat nåt alls än), däremot provade jag en Maxam Ponny (som finns i vid och x-vid) med tanken att valacken skulle kunna ha den, och sen ha den att sadelvänja och sitta in unghästen i och förhoppningsvis kunna ha vid inridning. Dock funkade den inte, den låg i luften bak, och hade dessutom alldeles för låg mankfrihet.
Även provat (enligt ovan) Griffin Young Rider men fick samma problem där.
Och om man kollar på Thorowgoods 'storleksguide' så börjar jag förstå problemet. Det finns en liten 'lathund' man kan använda när man mätt hästen och gjort en profil, för att se vilka sadlar som kan tänkas passa. Och vid OCH hög manke är liksom inte ett alternativ för dem, utan kräver de vid bom så verkat throwgood anse att de har låg manke per automatik.
De har lite rasernämnda i den där lathunden med, och arab står då som normal rygg, vilket får rätt många arabägare att skratta
Nu har jag soms agt INTE provat alla modeller, jag provar bara de som finns i 16 - 16.5", men det verkar vara lite svårt att få dem vida och med mankfrihet.
Yong Rider-modellen SKA finnas i en variant med högre mankfrihet dock, men vet inte var man får tag i den för att prova, och eftersom den med lägre mankfrihet låg i luften vid provning (dock hade jag ju inte ridit i den så den hade inte satt sig, men det skulle skitit sig med manken i den iaf) så törs jag inte bara chansa heller och beställa oprovat.
Och ny syntetsadel känns lite knepigt att köpa till åreingen nu, de ska ju sätta sig, och det komemr den ju inte göra förrän jag rider i den, och om den inte går på valacken kommer dte ju då för unghästen inte inträffa innan inridning.
Suck, knepigt det där. TÄNK om jag inte fått för mig att 'nej jag ska inte ha ponny mer' och sålt av ponnysadlarna, när jag skaffade storhäst. (Jag kunde väl aldrig tro jag skulle snöa in på araber liksom), då hade jag haft massa sadlar att prova med, och def haft sadlar att vänja in med.