Bettfråga + sadelfråga unghäst

Sv: Bettfråga + sadelfråga unghäst

Sadel: Appalosa har ju lädersadel i bra kvalitet med ställbar bom. (Man ändrar hos sadelmakare). Använder själv en appalosa golden star på mitt nätta fullblod. Sen finns ju wintec syntetsadel som man själv kan ändra bomvidd på.

Bett: Har jag inget tips på......

Lycka till! Mvh Marielle

marielle skrev:
Sadel: Appalosa har ju lädersadel i bra kvalitet med ställbar bom. (Man ändrar hos sadelmakare). Använder själv en appalosa golden star på mitt nätta fullblod. Sen finns ju wintec syntetsadel som man själv kan ändra bomvidd på.

Bett: Har jag inget tips på......

Lycka till! Mvh Marielle

Hur är appaloosa i bommen och bossorna? Jag hade en Appaloosa Prestige Venezia till förr-förra stoet och jag ÄLSKADE den sadeln. Men den hade alldeles för svängda bossor (bananbossor) och bom för att funka på valacken ens om den haft vid bom (dne hade smal så den låg ju som en dekoration ovanpå honom)

martha skrev:
40521.jpg

Hallååå.....detta är PLATT...helt suveräna bett, skulle tippa på att det är ca 3-4 mm högt

Jag kikad epå det Martha, men jag är skeptisk just mot att det ÄR platt. Jag vill gärna ha ett runt eftersom det är runt hon ska ha sen liksom? Tänker banne mig inte stå där med en häst som säger 'jag ska ha platta bett matte', räcker med att valacken fastnade för ett bett de SLUTADE TILLVERKA (hur kul var det liksom? Lyckades få tag på ett till begagnat så jag hade två så jag skulle stå mig hans livstid *s*)

Horse saver är en billig syntet-sadel. finns bla på lillhästen....

annars en begagnad wintec? finns massor av såna på marknaden.
går säkert att ha just under den perioden du önskar.
bossorna är ju inte stora på dom iaf. (dvs vanliga modellerna).
himla praktiskt att kunna ändra bomvidden, finns ju smal, smal mot normal, normal, normal mot vid, vid och extra-vid.
man kan byta järnet själv.

annars en fish sadel från H**ks, Maxam eller Griffin? inte så fasligt dyra.

__Stilett__ skrev:
Horse saver är en billig syntet-sadel. finns bla på lillhästen....

annars en begagnad wintec? finns massor av såna på marknaden.
går säkert att ha just under den perioden du önskar.
bossorna är ju inte stora på dom iaf. (dvs vanliga modellerna).
himla praktiskt att kunna ändra bomvidden, finns ju smal, smal mot normal, normal, normal mot vid, vid och extra-vid.
man kan byta järnet själv.

annars en fish sadel från H**ks, Maxam eller Griffin? inte så fasligt dyra.

Att kunna ha både vid sadelvänjning, insittning och inridning menar du?

Nu ska vi ju inte svära på att lilldamen blir som valacken, men jag tror de kommer bli ganska lika som sagt. Och då funkar inte Horse Saver alls (inte tillräckligt vid).

När det gäller syntetsadlar så har jag inte provat någon med Fish (på valacken fortfarande, lilldamen har inte provat nåt alls än), däremot provade jag en Maxam Ponny (som finns i vid och x-vid) med tanken att valacken skulle kunna ha den, och sen ha den att sadelvänja och sitta in unghästen i och förhoppningsvis kunna ha vid inridning. Dock funkade den inte, den låg i luften bak, och hade dessutom alldeles för låg mankfrihet.

Även provat (enligt ovan) Griffin Young Rider men fick samma problem där.

Och om man kollar på Thorowgoods 'storleksguide' så börjar jag förstå problemet. Det finns en liten 'lathund' man kan använda när man mätt hästen och gjort en profil, för att se vilka sadlar som kan tänkas passa. Och vid OCH hög manke är liksom inte ett alternativ för dem, utan kräver de vid bom så verkat throwgood anse att de har låg manke per automatik.

De har lite rasernämnda i den där lathunden med, och arab står då som normal rygg, vilket får rätt många arabägare att skratta ;)

Nu har jag soms agt INTE provat alla modeller, jag provar bara de som finns i 16 - 16.5", men det verkar vara lite svårt att få dem vida och med mankfrihet.

Yong Rider-modellen SKA finnas i en variant med högre mankfrihet dock, men vet inte var man får tag i den för att prova, och eftersom den med lägre mankfrihet låg i luften vid provning (dock hade jag ju inte ridit i den så den hade inte satt sig, men det skulle skitit sig med manken i den iaf) så törs jag inte bara chansa heller och beställa oprovat.

Och ny syntetsadel känns lite knepigt att köpa till åreingen nu, de ska ju sätta sig, och det komemr den ju inte göra förrän jag rider i den, och om den inte går på valacken kommer dte ju då för unghästen inte inträffa innan inridning.

Suck, knepigt det där. TÄNK om jag inte fått för mig att 'nej jag ska inte ha ponny mer' och sålt av ponnysadlarna, när jag skaffade storhäst. (Jag kunde väl aldrig tro jag skulle snöa in på araber liksom), då hade jag haft massa sadlar att prova med, och def haft sadlar att vänja in med.

jag har en wintec isabell wert till min ena. den är kanon för hög manke, men passformen med kilbossor skulle nog ej passa en liten arab. (haum, har lagt på o provat på min lilla...)
däremot såg jag inget problem för manken när jag även provade wintec cair allround, hoppmodellerna. det som va, var att dom va lite för svängda (i dåläget) för den häst som har isabellen nu.

om du väljer att köpa en dressyrsadel kan det vara lättare att hitta en som sitter bra. tycker det är lättare med passformen på en dressyr än övriga (just om man vill slippa det där med hänga i luften)
dock så kommer sadeln du köper säkert lägga sig lite i luften iaf, då unghästarna i den åldern är såpass omusklade i ryggen. Får fylla ut sadeln med en bra pad till hästen musklat sig...

hehe joo...kan jue inte diräkt säga att dom är billaga elr så..runt 1440:- :crazy: . Men det är verkligen värt pengarna!!! :bow: men somsagt du kanske bara använder det under invänjing ett litet tag å då vill man ju inte köpa allt för dyrt! :D

__Stilett__ skrev:
om du väljer att köpa en dressyrsadel kan det vara lättare att hitta en som sitter bra. tycker det är lättare med passformen på en dressyr än övriga (just om man vill slippa det där med hänga i luften)
dock så kommer sadeln du köper säkert lägga sig lite i luften iaf, då unghästarna i den åldern är såpass omusklade i ryggen. Får fylla ut sadeln med en bra pad till hästen musklat sig...

Om Cair var för svängd i bommen så passar den nog inte här är jag rädd =/

Ang dressyr eller hopp så är jag kluven, och har därför inte låst mig för det ena eller det andra. man sitter betydligt stadigare i en hoppsadel med klossar, samtidigt så mår min rygg bättre i en dressyrsadel. Men rida in i en dressyrsadel blir ju ostabilare (mindre stöd om de flyger i luften) å andra sidan är det just dressyrsadel jag är van att rida och i har klarat hyfsade luftsprång i den. Men hur det är för en unghäst rygg att ridas in i en sadel som de facto är gjord för nedsittning är ju en annan aspekt..

Men det där märker jag, har jag bara en dressyrsadel som funkar att BÅDE rida drressyr i, men också hissa upp stiglädrena till fältsitsläder så.

Men som sagt, jag är inte låst åt något håll faktiskt, men håller med om att det generellt verkar lättare hitta dressyr som passar än hopp, å andra sidan är hoppsadlarna ofta mindre och kortare vilket ju är en fördel.

Det märks helt enkelt, köper jag NY blir det en hopp, köper jag en beg kan det bli vilket som.

Håller inte med om att man sitter bättre i hoppsadel, jag tycker det är tvärt om!! I alla fall om man har en riktigt bra dressyrsadel. Efter att jag köpte min Prestige Top Dressage så tycker jag det känns osäkert och lite vingligt att rida i hoppsadeln. Även om den har stora knästöd och halvdjupt säte. Har man en djup dressyrsadel med stora knästöd så sitter man ju som limmad! :)

Centaur skrev:
Håller inte med om att man sitter bättre i hoppsadel, jag tycker det är tvärt om!! I alla fall om man har en riktigt bra dressyrsadel. Efter att jag köpte min Prestige Top Dressage så tycker jag det känns osäkert och lite vingligt att rida i hoppsadeln. Även om den har stora knästöd och halvdjupt säte. Har man en djup dressyrsadel med stora knästöd så sitter man ju som limmad! :)

Japps, jag föredrar som sagt dressyrsadel (har en med bra knästöd och djuupt säte) MEN när en unghäst ger sig på skolor ovan mark är det VÄLDIGT lätt hänt att man får bakvalvet i ryggen. Dessutom vill jag på en unghäst ha kortare läder än dressyrläder, just då jag kan komma ifrån ryggen när den börjar bocka eller liknande, och dessutom vill jag ju allmänt inte ha samma 'tunga' dressyrsits på en unghäst som en vuxen häst. Och där fungerar det med vissa sadlar (atlantan t ex) bra även att hissa stiglädren lite (bakvalvet kommer jag dock inte ifrån) medan det på andra inte går alls.

Men sen jags kaffade Atlantan så rider jag ut i den med, enda jag vill ha en annan sadel till är just att HOPPA. Så det beror ju helt på vad för dressyrsadel man hittar.

Sidoskutt etc tycker jag man sitter MYCKET bättre i en dressyrsadel, men börjar de bocka rejält så brukar bakvalvet ställa till problem om de har djup sits (och jag vill ha djup sits).

men förutom frågetecknet för hur bra det är att rida in en unghäst i dressyrsadel sett för dess rygg etc, så föredrar jag dressyrsadel vid uteritter framför hoppsadel ja =)

Jag har också tänkt på det där, om man belastar ryggen för mkt i en dressyrsadel. Men alla dressyrhästar rids ju in med dressyrsadlar så.... En annan sak är ju som du säger att man sitter mer korrekt i en dressyrsadel, vilket ju borde väga upp för den extra "tyngden". Intressant fråga det här!! :)

Själv tar jag hoppsadeln om jag ska trava/jogga en del, är trots allt lättare att rida lätt i den.

man sitter stadigt i en dressyr men ibland kan man blir lite för fastlåst, speciellt när det gäller lättridning på unghästarna osv. jag har en del problem med lättridningen med isabellen för man sitter "som ett smäck" i sadeln och när hästen brallar blir det lite svårt att hålla sig stadigt kvar på rätt sätt vid högt bakvalv som alexandra nämnde. Iaf på min unghäst. (sen har han annorlunda kroppsbyggnad mot det jag är van vid tidigare så ställer till lite)...

nu är det just kraftiga knästöd och högt bakvalv på den sadel.

man kan ju hitta en dressyr som man inte riktigt blir lika fastlås i.

Sigma dressyr blev man långt ifrån fastlåst i, men däremot är dom viiiida i modellerna och tar inte för hög manke. Inte vid modell iaf.
(bäst o nämna det om funderingar finns på den sadeln....)

men det finns ju ställbara lädersadlar också (bommar o så)
jag red i en Crown dressyr (mkt skön sadel!) som hade 3 valbara bomvidder som man ändra hos en sadelmakare...

Centaur skrev:
Jag har också tänkt på det där, om man belastar ryggen för mkt i en dressyrsadel. Men alla dressyrhästar rids ju in med dressyrsadlar så.... En annan sak är ju som du säger att man sitter mer korrekt i en dressyrsadel, vilket ju borde väga upp för den extra "tyngden". Intressant fråga det här!! :)

Själv tar jag hoppsadeln om jag ska trava/jogga en del, är trots allt lättare att rida lätt i den.

Rids dressyrhästarna in med dressyrsadel? Det är en sån där sak jag undrat på nämligen ;)

Det är ju onekligen lättare att rida lätt och stå i fältsits i en sadel som är gjord för det, samtidigt så (jag utgår fortf från min nuvarande dressyrsadel) har jag ju i fyra år gjort det på varenda uteritt med valacken, så nog ska jag klara det med en unghäst med. Det är eg 'bara' det där med när de börjar bocka och så frågetecknet kring ryggen som talar mot det. Men rids dressyrhästarna in på dressyrsadel så är ju en av de borta ;)

Jag har alltid ridit in i hoppsadel förr, jag skaffade nämligen inte dressyrsadel (hoppidiot som bokstavligt talat sadlat om till dressyrnörd *s*) förrän för fyra år sedan. Jag ansåg länge att hoppsadel var bäst att rida ut i, att det gick utmärkt att rida dressyr i hoppsadel (hmm, går går det ju, men det är som att hoppa i dressyrsadel, optimalt blir det inte, men det är inte förrän man får UPPLEVA skillnaden man inser den). Tyckte jag satt himla 'löst' i dressyrsadeln (för att inte tala om med dressyrläder) i början, men redan första turen fick jag faktiskt bevis på att jag SATT säkrare i den, då hästen gjorde en nit, tvärvände sig och kastade sig hemåt när han blev rädd för en älg som plötsligt stod framför oss och sa 'STICK'. Och jag tappade en stigbygel under det hela, men satt som limmad. Med hoppsadeln tappade jag inga stigbyglar i liknande situationer, däremot kom jag lätt ur balans/på sned.

Så, det finns både för och nackdelar men spontant så vill jag nog helst göra det i en dressyrsadel. Helst skulle man ha en med bockningssensorer, som känner av att 'app, nu bockar hästen' och fällde ner bakvalvet då :D

Där jag jobbade red vi alltid in hästarna, oavsett hopp el dressyr, i hoppsadel. Just för att som du säger, kunna komma upp ur sadeln ordentligt om de busar och för att man inte sitter ner på en unghäst på rätt länge varken i trav el galopp. Det är rätt obekvämt att rida 3-4 unghästar per dag i dressyrsadel....
Sen vet jag ju inte hur alla dressyrryttare gör, men de flesta jag har träffat kör med hopp/allroundsadel.

Hade samma problem som du ang sadel till unghäst, man vill ju inte lägga ut en massa pengar på en sadel som man sen kanske inte kan använda när hästen är 4. Och jag har också planerat att min pålle ska bli dressyrhäst (vad han tycker får vi väl se... :smirk: ). Det löste sig bra genom att jag fick låna en gammal stubbenflatback till min tvååring, och den ligger faktiskt riktigt bra! Har dock inte suttit i den än, ska göra det innan jul :crazy: . Jag får dessutom ha den så länge jag vill, då kompisen är i mexico och jobbar just nu, och när hon kommer hem så har hon ändå ingen häst. Så jag hoppas kunna vänta tills pållen är 3-4 år innan jag behöver köpa egen sadel :D

Liknande trådar

Utrustning Kort bakgrund - damen fick bett första gången när hon var knappt ett år. Valde 'standardbettet' jag brukar ha vid invänjning, ett...
Svar
10
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka