Bettfråga

Jate Volim

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tips på bett att testa på min ena stjärna. Han är riden i princip enbart på kandar eller tränsbett + graman och det känns. Jag själv har nästan enbart ridit honom på träns och vi har lyckats bygga upp en fin kommunikation men det är ofrånkomligt att han går enormt mycket bättre på kandar. Till saken hör att hästen behöver kvala på tränsbett då han inte är tävlad i Sverige så jag känner att jag skulle vilja prova lite alternativ. Hästen är känslig i sin mun så det är inte så att stången behöver användas något särskilt, det handlar mer om att han trivs med att ha den där. Jag ska testa ett tredelat Sprenger i veckan som ligger och skrotar. Tjockt och väger bly. Men jag vill ha lite tips på vad ni TROR skulle vara värt att testa.


Hästen är välskolad och jag är van vid att rida på kandar men också van att kunna träna lika bra på vanligt träns mellan tävlingssäsongerna.
 
Tillägger att jag normalt växlar mellan kandar och träns med aachen + tredelat eggbett samt annat aachenträns med tredelat baucher. Alla tre alternativen fungerar, men inte helt optimalt.

Mina egna idéer såhär långt:
Tjockt och tungt tredelat
Rakt bett - vad tror ni? Fasta eller rörliga ringar?
Remontgrimma (för stabilitet)
 
Baucher kanske?
Rakt och tvådelat testat? Lösa eller fast kans spela stor roll beroende på vad hästen gillar bäst.

Jag skulle med en gång ta bort aachennosgrimman, den trycker lätt och gör ont och skapar skador även som läst spänd.
Remont är en nosgrimma jag tycker om, har inte haft en häst än som inte gillat den, inte spänna för hårt dock. Pullarnosgrimma kan testas. Och även utan nosgrimma är bra som variation.
 
Baucher kanske?
Rakt och tvådelat testat? Lösa eller fast kans spela stor roll beroende på vad hästen gillar bäst.

Jag skulle med en gång ta bort aachennosgrimman, den trycker lätt och gör ont och skapar skador även som läst spänd.
Remont är en nosgrimma jag tycker om, har inte haft en häst än som inte gillat den, inte spänna för hårt dock. Pullarnosgrimma kan testas. Och även utan nosgrimma är bra som variation.


Tredelat baucher har jag ridit en del på men rakt och tvådelat har jag inte testat. Nosgrimmorna spänns aldrig hårt på mina hästar och jag tvivlar på att det är den som är problemet men har tänkt tanken att byta och se vad som händer. Även nosgrimman är ju en smaksak för hästen. Pullarnos har vi inte testat men kanske borde. Fast det är ju så fuuuult :crazy: Jag gillar när det är stilrent så baucherbettet är tillräckligt för att störa mitt öga :D
 
Senast ändrad:
Rid utan nosgrimma och testa, det är bra att byta lika som att det är bra att byta bett.

Men absolut prova rakt och tvådelat, viktigt bara att det tvadelade inte är för långt, då gör det ont.
 
Och utan nosgrimma är ju inte aktuellt eftersom han ska tävla ;)
Rid utan nosgrimma och testa, det är bra att byta lika som att det är bra att byta bett.

Men absolut prova rakt och tvådelat, viktigt bara att det tvadelade inte är för långt, då gör det ont.

Jag brukar byta men på honom har det inte blivit så eftersom jag växlar till kandaret. Eftersom han har varit orolig i munnen har jag inte velat härja med honom så mycket. Utan nosgrimma känns inte aktuellt men definitivt remont (som jag växlar nästan alla hästar på) och även pullarnosgrimma om jag blir tvungen :D
 
Och utan nosgrimma är ju inte aktuellt eftersom han ska tävla ;)


Jag brukar byta men på honom har det inte blivit så eftersom jag växlar till kandaret. Eftersom han har varit orolig i munnen har jag inte velat härja med honom så mycket. Utan nosgrimma känns inte aktuellt men definitivt remont (som jag växlar nästan alla hästar på) och även pullarnosgrimma om jag blir tvungen :D

Du tävlar väl inte varje gång du sitter på hästen. Variation är alltid bra.
 
Som någon annan nämnde så hade jag provat baucherbett :). Även rakt, hade testat remont respektive engelsk (och skippa snokremmen, den har han ju inte på kandar heller. Kanske tycker den stör?).
 
Det finns ju en uppsjö av bett..
Mitt superkänsliga sto som gått en del med kandar hos tidigare ägaren utomlands rids på:
1. Tredelat Baucher / Pullarnosgrimma
2. Tredelat eggbett / Engelsk nosgrimma
3. Tvådelat bombers-lockup / Aachennosgrimma.

Jag tycker att hon funkar bra på alla tre, vissa dagar funkar vissa bett bättre för dagens ändamål. Bauchern varieras med kindkejda (i läder) ibland men det får du nog inte tävla på.

Jag hade provat ett rakt vanligt tränsbett. Har du provat rörliga ringar på honom? Om han funkar på på bauchern och eggbettet så skullejag börja med ett rakt som har fasta ringar.

Ett lockup kan också vara värt att prova, min tar fint stöd på det utan att bli stum. :)
 
Tredelat baucher är inte tillåtet i dressyr.

Jag hade testat något av Sprengers tredelade i första hand, dynamic med D-ringar eller de nya novocontact är två favoriter.
 
Tredelat baucher är inte tillåtet i dressyr.

Jag hade testat något av Sprengers tredelade i första hand, dynamic med D-ringar eller de nya novocontact är två favoriter.

Du är ju påläst och beprövad när det gäller bett. :) Om TS skriver att tredelat baucher och tredelat eggbett inte fungerar optimalt, hur tänker du när du rekommenderar ett tredelat D-rings?
Jag hade nog satt alla tre i liknande fack, (även om ju hästen såklart förmodligen förardar ett visst utav dem). Det hade dock gjort att jag skulle provat antingen ett som inte var tredelat, eller ett som inte hade fasta ringar eftersom det är det TS rider med idag och inte är nöjd med.

Jag är genuint intresserad, och absolut inte skeptisk. Bara nyfiken eftersom jag vill åt fler infallsvinklar.
 
Håller med @spinxx och @Equilina.
Det finns bett, och sen finns det Sprengers Dynamic-bett.
Skillnaden är stor, och de hästar jag har testat det på, har uppvisat klart och tydligt att de trivs avsevärt mycket bättre på dessa bett, än motsvarande tvådelade eller tredelade i vanligt utförande.
 
Tack för flera input!
Jag ska testa mitt tjocka Sprenger imorgon och se ifall han gillar det. Nu går han på ganska tunna bett (tänker att det är snällast) men det tjocka har varit rätt bra på de som har svårt att våga ta stöd. Tyvärr blir han emellanåt stark också och då kommer detta bett att funka sämre. Hur som - det ska testas!

Sprenger Dynamic står på listan liksom rakt bett. Har också funderat på Golden wing som ett alternativ till baucher men ändå lite annorlunda. Vad tror ni om det? Finns det andra som också kan vara värda att testa?
 
Jag tycker också att det är stor skillnad på olika två- och tredelade bett. Sprangers tvådelade novocontact fungerar utmärkt på en av våra hästar. En annan (som det köptes till från början) trivdes inte alls på det, däremot gillar han stubbens golden wing - och där fick han tredelat trots att han har väldigt smal käke. Mittdelen på det är mindre än på något annat tredelat jag vet. Han trivs även på ett tvådelat eggbett av enklare sort. Även Dynamic RS tredelat är populärt hos de flesta av våra hästar.
 
@Jate Volim Jag hade testat ett rakt bett med lösa ringar på en sån häst. Om de inte gillar tredelat brukar de föredra ett bett som ligger mer stilla i munnen. Att jag först testat lösa ringar före fasta är för att det blir lite mer direkt kontakt med lösa än fasta, på det fast kan det bli lite väl stum kontakt.
 
Är så nöjd med Stübben Golden Wings att jag funderar på att köpa ett exakt likadant till för det sista tränset jag vill använda :o Rörliga ringar men ändå still mot mungipan. Känns verkligen hästvänligt rakt igenom! Annars har favoriten varit standarddynamic rs m D-ringar. Men det ligger int lika still iom de fasta ringarna.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 870
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 082
Senast: Fazeem
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 418
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp