bettfråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bonzaij
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 874
B

Bonzaij

kollade i Börjes katalogen och då under travbett(tror jag det va) så hade dem ett bett som var läderklätt. varför?
vad har det för inverkan på hästen?

Man brukar ha det på hästar som är väldigt känsliga i munnen. Nackdelen är att är ofta är för tjocka och att lädret på insidan av bettringarna gör att hästens läppar kan klämmas. En bra sak är att man inte behöver värma bettet på samma sätt på vintern.

Det läderklädda bettet heter entömmsbett, man sätter tömmarna längst ut i dom mindre ringarna vilket gör att man blir otroligt stark (stackars hästar) det är hävstångseffekt. Det enda man MÅSTE göra är att alltid blöta det innan användning så att det blir mjukt.

Vill bara påpeka att alla läderklädda bett inte är entömsbett. Finns även vanliga tvådelade som är läderklädda.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
451
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
371
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka