Bettfråga...

Sv: Bettfråga...

ninsan skrev:
Vilket funkade jättebra fram tills dess han insåg att man kunde krulla ihop nacken...

Jag tror att man måste kunna ha en så bra relation till sin häst att man kan rida på vad som helst, hästen ska tycka det är roligt att arbeta, inte försöka slippa undan arbete genom att t ex krulla ihop sig. Då är något väldigt, väldigt fel.

Tror inte att detta i grund och botten är ett bettproblem, det är ett rid-/kommunikationsproblem och möjligen något annat som hästen upplever som obehag.

Prova sidepull, kanske? :idea:
Hästar som inte är redo för stång krullar lätt ihop sig och blir "onåbara", det krävs lite annan ridning för det än på tränsbett. Sidepull är ju mera likt ett tränsbett i sin inverkan.

Kollade lite på NH-sidan här. Tänkte testa 7 games. 1,2 och 3. Dom ska vara mkt ledarskapsträning! Känslan är att han inte riktigt har accepterat mig till hundra...!

Som jag sa, problemet sitter varken i bett eller hand utan är ett kommunikationsproblem. Ledarskapsproblem.

Bara lite egna erfarenheter (så får du försöka tolka hur det passar dej och din egen häst uteftere det) : Jag har haft 2 hästar som starkt ogillat bett. Det har börjat med att de haft dåliga erfarenheter sedan tidigare (travare som ju inte är van att man gör något med bettet, bara drar) och lite blockeringar i hals och rygg som gör att det blir obehagligt med bett.

Jag har på den ena ridit både på vanligt bett, vilket fungerade bra när han lärde sej slappna av och acceptera handen. Det ka man inte göra genom att överge hästen med tyglarna utan genom att ta ett tryck och ge efter när hästen slappnar av, t ex genom att be om ställning i nacken och ge efter när hästen ger eftere. Jag menar inte att man ska dra ihop hästen utan uppmuntra den att slappna av i nacken. Då gick min första häst bra på alla inte alltför skarpa bett. Bettlöst såsom sidepull/lindell fungerade också bra men den hästen hade redan bra sökning framåt/nedåt och därför var det lätt att rida bettlöst.

Min nuvarande häst red jag först på jaktkandar i "vanliga" ringen. Då spände han inte av i bakre delen av halsen och höll på och viftade med huvudet när han ville avreagera sej på bettet. På 2-delat smalt och rundat bett gick han bättre men var fortfarande irriterad på bettet. Nu går han på kapson + stång på inrådan från tränaren och faktiskt trivs han bättre på stången eftersom den ligger stadigt i munnen. Men man får absolut inte erbjuda honom stöd i stången då blir han väldigt irriterad i munnen. När han går avslappnat i överlinjen och man inte tar alltför ofta i stången är han väldigt lugn och fin i munnen.
Nu säger jag inte att du ska börja rida på stång, snarare menar jg att om man har hästen lydig för bettet och avslappnad behöver man inte ta så mycket i bettet att hästen blir irriterad.

Jag kollade på en tränare idag (min kompis tränade). Hennes häst joxade fram o tillbaka med huvudet. Det hon skulle göra: driva framåt, böja lite inåt, börja i skritt sen trav, såfort han går emot i traven så skritt igen. Samma sak i galopp. Svårt att vara konsekvent!

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 461
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 647
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka