Bukefalos 28 år!

Bettfråga!!!

C

cia-123

Hej!

Har efter noga övervägning, beslutat mig för att prova pelham, eller kimblewickbett vid uteritt.

Behöver ett bett med ett bra "stopp", tills han lär sig att lyssna på sitt vanliga tränsbett igen.

Kan någon visa bild på hur det ser ut då man spänt kindkedjan "45 grader....?

Fungerar Kimblerwick lika bra som pelham för en stark häst som "bara springer iväg" och blir svår att stanna?

Visst använder man Kimblewick med kedja, o en tygel
Pelham _ med fördel - två tyglar alt delta?

Tacksam för svar ifrån Er duktiga bukefalosar!

:bow::bow::bow:
 
Sv: Bettfråga!!!

*puttar*

Ingen som kan svara mig :cry:

Hejje!

Har ingen bild, men när du spännt kindkedjan ska du kunna få plats med två fingrar (ut från hästens huvud mot kedjan). När du sedan tar i tyglarna ska du se till att det blir 45 grader när kedjan trycker mot hästen. Hoppas du förstår något av mitt svammel...:angel:
 
Sv: Bettfråga!!!

Hejje!

Har ingen bild, men när du spännt kindkedjan ska du kunna få plats med två fingrar (ut från hästens huvud mot kedjan). När du sedan tar i tyglarna ska du se till att det blir 45 grader när kedjan trycker mot hästen. Hoppas du förstår något av mitt svammel...:angel:

Tack för Ditt svar!
Nja, just det där med 45 grader....det är det jag inte riktigt fattar hur det ser ut.....vill ju inte göra fel, stackars arma pålle då:o
 
Sv: Bettfråga!!!

Hejje!

Har ingen bild, men när du spännt kindkedjan ska du kunna få plats med två fingrar (ut från hästens huvud mot kedjan). När du sedan tar i tyglarna ska du se till att det blir 45 grader när kedjan trycker mot hästen. Hoppas du förstår något av mitt svammel...:angel:

Måste förtydliga mig! Med 45 grader är vinkeln på bettet vid tygeltag genetmot när det "hänger" rakt ner utan tygeltag. NU kanske jag svamla ännu mer, men fråga igen om du inte förstår. En bild hade ju förtydligat det hela...
 
Sv: Bettfråga!!!

He,he....Troooor att ja hajjar på ett ungefär....mungipan i 45grader uppåt då jag tar i tygeln:angel:

Eller är jag TOTALT urbota dum-dum:confused:
 
Sv: Bettfråga!!!

Jag tänkte mig mer själva skänkeln på bettet. Efterson du har ett bett med någon form av hävstång (+ kindkedja i det här fallet) vinklar du ju bettet vid tygeltag. Jag vill inte blanda in något annat bett egentligen, men känner du till pessoabettet? Det kan man ju dra i tills man dragit hur långt som helst egentligen för det saknar kindkedja. När du har kindkedja (vilket är att föredra vid bett med hävstångseffekt) ska den ta emot när du tagit i bettet (=dragit skänklarna bakåt) 45 grader gentemot när skänklarna hänger rakt ner. Nu kanske det ej är skänklar på det sättet på ett kimblewick men du har ändå ett fäste för tyglarna längre ner. Denna ska då kunna föras 45 grader vid tygeltag.

Men två fingrar är en bra början!
 
Sv: Bettfråga!!!

:bow::bow::bow:

Okidoki, då kollar jag med "två fingrar"....så länge

Tusen tack för besväret, och tack för ditt gedigna tålamod:D

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Bettfråga!!!

Ingen fara! Svårt bara att förklara det som man i praktiken bara gör utan att fundera så mycket! Hoppas du får stopp på pållen nu...;)
 

Liknande trådar

Träning Inte en chans att hålla emot! Trots kimblewickbett! :-o Han som är såå lugn (nästan lite seg), tolerant och snäll alltid i övrigt men då...
2
Svar
21
· Visningar
2 556
Senast: lwt03001
·
B
Utrustning Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ... Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Belleriet
·
L
Träning hej, jag har bara haft min häst snart tre månader och när jag fick honom ( 10 årig d ponny, valack , kraftig modell, snäll, men nyfiken...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: lisafinal
·
Utrustning Rider med ett tredelat tränsbett just nu. Det fungerar i paddocken och ridhuset men vid uteritter blir det mest dragkamp med det. Har...
2
Svar
35
· Visningar
3 985
Senast: shampiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp