Bukefalos 28 år!

Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

Kör också med halter då hon taktar mycket i skritten. Men i galoppen så är det jäkligt lång stoppsträcka :P

Men jag ska disskutera med henne jag delar hästen med om ett pelham och som sagt... lydnadsträning! Tack alla för era svar!
 
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

Jag har hur mkt tips som helst :D

Fast det beror mkt på hur din häst är såklart och hur den reagerar.

När börjar problemen: När du lämnar stallplanen, när du kortar tyglarna, när du travar, galopperar, vänder hemåt?

Vad gör du då och hur reagerar hästen: hästen börjar hänga i bettet och du blir trött i armarna och kan inte stanna i tid, hästen blir helt stissig och drar upp huvudet/slänger med det när du håller för hårt i tygeln, hästen börjar skutta/gå på snedden/gå ned i diken när du håller in den osv ?

Hur korrigerar du det: Drar mer i tyglarna, låter den gå ned i diket eftersom den iaf inte springer iväg, ger upp och låter den springa av sig då och då osv?

Finns massa frågor och svaren kan bara ge hjälp utifrån oss andras sätt att handskas med hästar som verkar likna din. Det är oslagbart att se ett ekipage IRL om då bara för 1 min. Men tips kan du ju få på nytänkande som kanske modifierat passar er och kan hjälpa lite/mkt :)
 
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

På "bortvägen" sköter hon sig rätt så hyffsat. Hon är framåt, men lyssnar bra i skritt och trav.

Men desto mer hemåt det blir desto mer bråkar hon. I skritten taktar hon och rycker tyglarna ur handen. Jag brukar göra halt när hon taktar (oftast, när hon är som värst gör det ingen nytta och man får göra halt varannan meter).

När hon rycker tyglarna ur handen brukar jag oftast bestraffa med ett spörapp på bogen. Det brukar hjälpa lite för stunden. Men nästa ridtur är det som bortglömt... Att hålla emot då är ingen ide då man inte har kraften till det.

I galoppen är det huvudet upp och springa som en tok som gäller. Jag har försökt att lätta på tygeln för att få ner huvudet, men då ökar hon tempot och blir lång och det känns inte bra. Jag kan dra hur mycket som helst innan hon reagerar och då saktar hon ofta ner till slängtrav istället för att minska tempot. När jag fattar galopp från skritt håller hon en kortare galopp, men ofta åker huvudet upp.

Har börjat rida med martingal, det går något bättre.


Långt svar, men jag är öppen för förslag och råd på hur jag kan göra.
 
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

Ok. Skritten har jag tyvärr inga tips på annat än hoppa av o leda BAKOM. Det var enda som funkade på min tokstolla jag hade hemma i somras (som bara skulle skrittas/gå lugnt). Jag valde att trava så långt som det "gick", dvs när det sedan var ca km kvar så slutade jag trvaa o hoppade av o ledde hem. Dock säger nuvarande ryttare (jag har oxå upplevt det de gånger jag red henne i vinter) att när hon går bra (lugn, harmonisk o hittar en bra lång låg form med god takt i trav o galopp) och lagom mycket (dvs lite galopper för hennes nuvarande kondis) så är hon tillräckligt tillfreds för att skritta hela vägen hem sedan utan att takta.

Rycker hon tyglarna ur handen nedåt, framåt eller uppåt? Just det är ju "bara" en jobbig ovana som du borde försöka få ur henne. Vet du ungefär när hon gör så? Isf så sitt till ordentligt (hjälper dig o behålla balans o kraft i sitsen) och tryck till med skänklarna precis innan/när hon gör det och håll bara fast den ena handen
(ex mot sadeln) och ha den andra helt lös som vanligt o följ med/ha hängande tygel på den sidan. Lämpligtvis tar du den mjuka sidans tygel och håller fast, dock INTE hålla fast från början utan den ska med vara mjuk/slak tygel bara det att när hon rycker åt sig tygeln så sträcks den och tar emot på slutet. Typ som att hon själv drar sig i munnen om du förstå? INTE hålla fast hela tiden alltså.

Ang galoppen. Så länge du inte kan få henen att ha rätt tempo så spelar det ingen större roll var hon har huvudet. Dvs först ser d till att kunna rida henne i rätt tempo sedan kommer takt o balans o på så vis form. Dvs det verkar som du borde vänta med galoppen lite, iaf från trav. Hurdan är hon att trava hemåt? Skritta på kort tygel?

Rusar hon in i galoppen ur fattningen eller fattar hon lugnt (från skritt syftar jag på nu)? Isf så är det en bra övning (öht inte till alla hästar) att skritta på tygeln, flytta/böja utefter den utbildningsståndpunkt hästen är i (förvänd sluta är kanon om ni är säkra på det!). Vi tar hö galopp som ex. Hålla hästen lite ställd åt vänster och se till att den är mjuk på den sidans tygel och ur det fatta höger galopp. Mjukt och fint genom att sitta över lite, ta lite mer kontakt på vänster tygeln och samtidigt lätta på höger tygeln (ju duktigare ni blir desstom mer kan ju lätta på höger tygeln och på så vis få bättre o bättre höger galopp). Rusar hästen i väg o slänger upp huvudet (alltså slänger upp som i att ta kontrollen o sticka, den är kanske inte tillräckligt stark för att fatta i rätt form och då måste man låta den vimsa runt med huvud/kropp i början tills man mer och mer får hästen mellan hjälperna) så tar du direkt kraftigt i högertygeln (och släpper på vänster), så kraftig att det bli stopp direkt. Det är ETT tygeltag och inget segande, utan hellre ett rejält följt av totalt eftergift (nu sitter du alltså med båda tyglarna hängandes o en häst som skritta/står still). Ett kort beröm o en klapp på halsen o du kortar tyglarna igen o börjar jobba med skritten som innan precis som att inget har hänt.

När hon fattar lugnt (tar inte många dagar om du är konsekvent) kan du låta henne galoppera ngra språng o sedan bryta av. Då bryter du av för en mjuk förhållning på innertygeln, fortf lätt men stadig kontakt på yttertygeln. Tanken är att du ska fatta galopp på yttertygeln och behålla en stadig men mjuk kontakt på den genom galoppen och kunna hålla innertygeln slak/väääldigt lätt kontakt just få att inte få det här "springa och dra i tyglarna". Att bryta av på innertygel är rätt logiskt, du hindrar innerbakben att trampa in under hästen o den bryter av. På så vis så försämrar du oxå galoppen betydligt om du hänger i innertygeln både i fattning och under galoppen (hästen blir lång o framtung o formligen ombedes att lägga sif i handen o dra i väg). Och galoppen blir ju aldrig bättre än fattnigen så var noga med att helst ha innertygeln helt slak i fattningen.

Drar hon i traven så rid böjd/sidbärts och tänk likadant - yttertygeln hålls mjuk med stadig o bromsar mha förhållningar (det är på denna du ska ta kraftigare tygeltag om du vill bromsa) och innertygeln hålls mjuk/lirkande för att be om böjdning och för att om hon drar mycket hålla bettet lite rörligt mot den stadiga ytterhanden så hon inte blir rak o drar iväg mot båda tyglarna. Växla så klart ofta sida och rid gärna serpentiner o dyl där du byter sida. Övergångar är kanon i detta arbetet oxå såklart.

En tank när du rider så här (broms på en tygel o böjd runt andra sidans skänkel) - tänk inte "gud vad hon ähnger på höger tygeln" utan tänk ist "gud vad svårt att få kontakt på vänster tygeln" och arbeta utifårn det. Dvs att FÅ bra kontakt på den mjuka sidans tygel ist för att "ta bort" det stora stödet på den andra "hårda" sidans tygel. Får du henne att bjuda fram mot den mjuka sidans tygel har du kommit så mkt längre mot en rakare häst än om du fått henne att inte lägga sig på den "hårda" sidans tygel.

Dessutom så komemr hon inte lägga sig i handen på den "hårda" sidan om du inte tillåter henne göra det. För henen är det lättare att arbeta snett och lägga sig i den hårda sidans tygel - håller du kvar den handen så blir hon bara mer stakr i sitt sneda arbetssätt. Lätta ist MKT (kan vara varannat steg om hästen är på G) och gör det helt, dra handen över halsen ofta för att vakta dig själv så du inte fastnar i den tygeln o ber henne gå fel igen. SAmtigit som du hela tiden erbjuder en mjuk, stadigt (!) kontakt på den mjuka sidan så hon kan bli rak på den tygeln (då släpper hon oxå mkt av det hårda stödet på den andra sidans tygel).

Nu hinner jag inte skriva mer men fråga på och förklara vad som inte funkar o varför :)

Vadå långt svar förresten? Det här är nog ett av mina kortare i sådan här diskussioner ;)
 
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

Snälla, använd inte ett pesooa! Behöver du ngt skarpare, prova med ett oledat jaktkandar eller pelhamstång med en korrekt spänd kedja.

Eftersom det inte finns ngt "stopp" på pessoat kan man dra hur långt som helst. Hästarna krullar ihop nacken och tappar ryggen som standardreaktion.

Ett pesoabett ka möjligen fungera som väggprynad, men har inte i en hästmun att göra! :mad:

Bra svarat! Kunde inte ha sagt det bättre själv!!!:bow:
 
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

UNDERBART BRA SVAR!

Jag tycker Pessoa är ett vidrigt bett som borde förbjudas att säljas. Ser alldeles för många oerfarna ryttare rida runt på detta bett för att de inte klarar av sina hästar. Finns ingen häst som ska behöva gå med detta tycker jag.

:bow: håller absolut med!
 
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

Du har inte fundert på att istället för att byta till skarpare bett, skola hästen tills du får den att använda bettet som du vill?

Ett bett är ju ändå bara ett verktyg i en kommunikation som grundar sig på så mycket mer.

Ännu bättre svar..:bow: :bow: :bump: :bump:
 
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

Du hade kanske kunnat komma med ett konstruktivt tips ist för att citera tre inlägg om hur hemskt pessoa är? Känns inte som att det hjälper TS ngt, hon har ju dessutom redna kommit in i andra tankebanor än pessoa och vill ha andra tips om du läst hela tråden?

Jag avskyr pessoa lika mkt som du antar jag men inte klagar jag så mkt så TS framstår som en idiot för det...
 
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

Jag gillar pessoabett sålänge man vet hur man använder det.
Jag hade de på min ponny i hoppning & ute, då hade jag delta.
Ett tag hade jag bara tyglen i mittersta ringen & då hade jag 1 tygel
 
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

Haha, får nog skriva ut ditt svar och plugga på det ;)

Tack för ditt långa svar :D
 
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

Beror ju på HUR stark hästen är, om man rider med delta blir väl effekten inte lika stark som när man rider med en tygel?
 
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

Så nu undrar jag:
- Är det helt fel? Motivera gärna mer utförligt.
(har fått en bild av att många inte gillar pessoa här på buke, men inte förstått vad som gör det så mycket sämre än andra bett. Andra jag pratat med IRL har varit mer positiva)

Det är klart det inte är fel. Inget bett är fel i rätt händer. Däremot blir det på de flesta hästar en mer negativ grejj, iom att de gärna drar ihop halsen och därmed blir starkare.

-Vad är bäst att rida det på, en tygel, två tyglar delta eller nogot annat?
Jag tycker: Antingen en tygel i överste el mittersta bettringen, eller en deltatygel.
Två tyglar är säkert jättebra om man kan hantera det.
Har man en tygel i nedersta ringen blir det oftast som jag beskrev ovan.

- Ska man ha kedja? Går det?
Man måste inte, och jag har ingen erfarenhet av det, men det går säkert :p

Annars rekomenderar jag skarpt ett pelhambett.
Min häst var inte redigt som din, men hon stack gärna och då tog jag på ett pelham (ledat, gummi) under några veckor och efter det har hon inte stuckit en enda gång, med någon.
Hon började "konstra" ett par gånger men då bytte jag till pelhamet ett par dagar igen så gick det bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

jag kan inte så mycket men en häst i stallet där min häst står är väldigt stark och het, och hon använder rakt gummi pelham med ett delta,det tycker jag är ganska bra och så slipper man förmånga tyglar.;)
 
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

jag håller inte med alls, min förra tränare sa till mig att jag kunde prova ett pessoa o förklarade klart & tydligt hur & varför han tyckte så och jag prova o var heelt nöjd .
 
Sv: Pessoabett - en tygel, två tyglar eller delta?

Hur använder man ett pessoabett så det blir bra?! :confused: Oavsett hur lätt du är i handen så ger det dubbla signaler!


jag har inga problem med att det ger min häst som jag använder det på, endast uteritter då, att han får dubbla signaler. jag kan låta honom få galloppera av sig en massa överskottsenergi och det bästa av allt är att jag faktiskt får stopp på honom utan att behöva sitta och dra och slita en massa i hans mun. Och det fungerar kanon. jag tycker inte att man behöver säga att det är totalt värdelöst och man inte ska använda det. För i vissa fall så kan de fungera bra. På mina andra hästar jag har så behöver jag inget pessoabett, så där vet jag inte om det kanske skulle skada dom mer än göra nytta, för jag har inte provat på DOM, så därför kan jag inte yttra mig om just dom, men jag vet att min ena häst så fungerar det jättebra och jag tror nog att det finns andra hästar det också kan fungera på.

Och jag lovar att han inte "krullar" ihop sig när jag försöker få stopp på honom. Jag kan faktist t o m få stopp på honom med halvlånga tyglar om jag vill, och jag tar knappt i nånting alls i tyglarna och då är det väldigt svårt att han krullar ihop sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en liten fundering, jag har köpt ett pelham som jag tänkte använda på min häst vid uteritter då han drar, han är omusklad och...
Svar
3
· Visningar
912
Utrustning En av hästarna har ibland ridits på rakt kimblewick med lite tungfrihet. Det fungerar bra och hästen trivs bra med det, men då det med...
Svar
7
· Visningar
4 983
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i...
Svar
18
· Visningar
2 716
Senast: tuaphua
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 723
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp