Bettfrågor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare stjarnfall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 499
S

stjarnfall

Jag har sett så många konstiga bett på sista tiden så nu känner jag att jag behöver bli lite upplyst.. Någon vänlig själ som vill förklara hur betten inverkar och varför& i vilka fall man använder dem?
Förstår att vissa bett fyller någon slags funktion, men vissa ser jag inget bra med. Ser de ut som de gör pga just utseendet?

1. Läderklätt bett, till trav.
http://www.ladugardsinrede.com/bilder/40504.jpg

2. Två olika modeller av sweet iron-bett. Vad har sakerna på bettet för mening?:crazy:
http://www.myhorse.ie/images/p6b.jpg
http://cotswoldsport.co.uk/shop/images/SITTscrob.jpg

3. Kedjebett
http://buysaddles.com/images/products/thumbs/cjb-204.jpg

4.
http://www.bitsnmore.com/images/catalog/reinsman_bits_web_read/R348b.jpg

Hjälp mig så jag fattar lite mer snälla :)

Sv: Bettfrågor

Läderklädda bett är ganska populära inom travet, främst till unghästar. Troligen för att de uppfattas som mjuka, men de är ju så otroligt tjocka! De ger även en del friktion, även om den kanske itne blir lika stor som med gummi- och plastmaterial.

Betten med kopparinlägg ska främja salivavsöndringen och ge god smak, men tränsbettet på bilden har den lilla nackdelen att mundelarna är alldeles för raka för att ligga riktigt bra i munnen. Visst finns det hästar som det funkar bra på ändå, men man bör känna till det.

Det nedre bettet med kopparinlägg och ringar på mittdelen skulle jag dra min länge för att lägga i en hästmun. Dels ger sidodelarna en besvärlig gageffekt (det liknar ju ett pessoabett väldigt mycket i konstruktionen...) som gör det svårt att rida vettigt på, dels är mittdelen så lång att det knappast kan rymmas i någon hästmun utan att nypa om lanerna.

Båda dessa bett har ibland lite utstickande kopparinlägg, som gör att mundelarna inte är helt släta mot lanerna.

Mundelar bestående av kedjor och tvinnad tråd har öht inte i någon hästs mun att göra, tycker jag, det är ren smärta.
I utländska kataloger är de oftast mycket ärligare i produktbeskrivningarna än här i Sverige, och där beskrivs dessa bett som "bra på hästar som ligger hårt på bettet". Ja, vem skulle våga göra motstånd mott något liknande, liksom? :crazy:

Det nedre bettet med kopparinlägg och ringar på mittdelen skulle jag dra min länge för att lägga i en hästmun. Dels ger sidodelarna en besvärlig gageffekt (det liknar ju ett pessoabett väldigt mycket i konstruktionen...) som gör det svårt att rida vettigt på, dels är mittdelen så lång att det knappast kan rymmas i någon hästmun utan att nypa om lanerna.

Jag läste rätt mkt om detta bettet innan jag skulle börja andvända det, hade fått det rekomenderat men kollade ändå runt en del.
Det ger inte riktigt samma effekt som pessoa eftersom ringarna är mycket mycket mindre och det tar stopp.
Kan tilläga att jag endast andvände det en kort period, den som hade ridit honom på det innan tyckte det passade bra, men jag tyckte det blev lite för skarpt.

Efter det har jag andvänt ett sån fast med vanliga ringar på min andra hästar och hon trivs super på det. Har inte märkt av att mittdelen är för lång och hon är ändå uppkollad både före och efter.
testade det när hon bet sig fast och hon trivdes verkligen super på det.
Rider valacken på det ibland oxå (han går vanligtvis på jaktkandar) och han trivs oxå bra på det.

Senast ändrad:

OK, tack :)

Men alltså sweet iron betten...
Jag har ett själv, ett tredelat, och där är det mittendelen som har samma färg som "plupparna" betten på bild har. Förstår därför inte meningen med plupparna över hela bettet - kan väl inte vara så skönt mot lanerna?
Likadant med det andra sweet iron bettet, stängerna undrar jag inte över, sånt är ju vanligt - men VARFÖR allt det där i munnen? :crazy: Har sett detta på sweet iron tränsbett utan stänger med. Måste ju vara jätteotäckt mot lanerna på hästen? Eller är jag bara översentimental? :angel::rofl:

OK, tack :)
över hela bettet - kan väl inte vara så skönt mot lanerna?
Likadant med det andra sweet iron bettet, stängerna undrar jag inte över, sånt är ju vanligt - men VARFÖR allt det där i munnen? :crazy: Har sett detta på sweet iron tränsbett utan stänger med. Måste ju vara jätteotäckt mot lanerna på hästen? Eller är jag bara översentimental? :angel::rofl:

Har absolut inte märkt på ngn av mina hästar att dom tycker de lösa ringarna är obehagliga, tvärtom. Jag valde det bettet med lösa delar just för att jag inte ville ha ett bett där allt "sitter fast" utan de lösa delar gör ju att det alltid finns ngt att "greja med" för hästen.

Liknande trådar

Utrustning Okej, nu har jag varit o surfat lite och hittat en amerikansk sida. Kan nån förklara för mig varför man använder dessa betten? :crazy...
Svar
7
· Visningar
916
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka