Betthjälp!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eemptyy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 927
E

eemptyy

Jag skulle behöva lite tips om bett till min ponny. Han blir väldigt stark och ''framtung''. Han drar fram / nedåt huvudet, lägger sig på bogarna och drar iväg. Skulle behöva ett bett som hjälper till att få upp honom lite mer på bakdelen.
Funderar på kiblewick eller Pelham men vet inte så mycket om dessa bett och dess inverkan..
(inget tjaffs om lydnad osvosv, i know that already ;) )

Sv: Betthjälp!?

Mja.. för att tjata lite måste jag ändå säga att för att motorn (bakdelen) ska fungera krävs framåtbjudning från baken som fångas upp av en mjuk hand för att reglera tempo. ;) Att leta efter ett bett som får hästen mer på bakdelen är alltså ingen större idé.
Men för ta upp själva bettfrågan så tycker jag att du ska söka efter information om bettet du tar upp. På nätet alltså..
Det är så att en del hästar blir ännu starkare/framtunga av ett skarpt bett och fungerar alldeles utmärkt på bettlöst. Många hästar har tendensen att bara springa på ju mer tryck de får i munnen nämligen. Det är ett sätt för dem att komma undan det som är obehagligt.
Vad rider du på för bett nu? Växlar du bett hela tiden för olika tryck?
Och framförallt kanske .. hur reagerar hästen när den "drar iväg"? Är den panikslagen, uppstressad eller helt enkelt bara "blockerad"?

Nu låter jag väl antagligen som en moralkärring. Hoppas inte allt för mycket.. :angel:

Jag rider på vanligt tre-delat som jag växar med ett tre-delat fullcheek, och novabett ibland.
Menade väl inte exakt ett bett att få hästen mer på bakbenen, hör ju själv hur det låter nu (:p), men något som kan få han att komma upp mer med huvudet och inte hänga sig i handen..;)
Är ute efter ett bett lite skarpare bett jag kan rida med högst 1 gång i veckan ungefär :)

du behöver inte byta bett för att få upp henne..
så fort hon försöker lägga sig i handen, ge eftergifter hela tiden så att hon inte får möjlighet att lägga sig i handen, samtidigt som du driver på bakdelen ordentligt.. testa ge en liten dutt med spöt för att få henne att vakna till och komma igång...

tyvärr är det ju så att en häst blir ju inte tung i handen, eller hård i munnen om den har en ryttare som är mjuk.. det är ju det som är så vidrigt med ridning, allt är ju vårt (ryttarens) fel :p
jag har en häst som är väldigt stor och lång i kroppen och i galoppen, där han är väldigt svag, har han gärna blivit framtung och när han tycker det är för jobbigt så försöker han göra sig så lång som möjligt och drar ner nosen för att slippa arbeta.. det är ap svårt och TUNGT att komma ut det.
Jag fick rådet av min tränare, att höja handen och hela tiden lätta så att han inte kan lägga sig i handen. och sen RIDA RIDA RIDA galoppen! Fram, fram, fram.. men samtidigt halvhalt, halvhalt, för du vill ju inte bara att det ska gå fort som fan ;)

ledsen om du inte fick de svaret du ville, men faktiskt, det här löser man inte med att byta bett, du får inget ärligt arbete på hästen genom att sätta ett skarpare bett på den.. hur vidrigt det än låter, så handlar det om att du (och jag) måste lära oss att rida bättre.. det måste alltså inte handla om gundlydnaden du pratar om, du kanske bara helt enkelt inte ber hästen om rätt saker och kanske inte på rätt sätt...

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
522
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
867
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vi har en ponny,het som en skogsbrand som Äääälskar att hoppa. Problemet är att hon springer ifrån arbetet lite grann. Hon har huvudet...
Svar
6
· Visningar
1 262
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka