Sv: Betthjälp!?
du behöver inte byta bett för att få upp henne..
så fort hon försöker lägga sig i handen, ge eftergifter hela tiden så att hon inte får möjlighet att lägga sig i handen, samtidigt som du driver på bakdelen ordentligt.. testa ge en liten dutt med spöt för att få henne att vakna till och komma igång...
tyvärr är det ju så att en häst blir ju inte tung i handen, eller hård i munnen om den har en ryttare som är mjuk.. det är ju det som är så vidrigt med ridning, allt är ju vårt (ryttarens) fel

jag har en häst som är väldigt stor och lång i kroppen och i galoppen, där han är väldigt svag, har han gärna blivit framtung och när han tycker det är för jobbigt så försöker han göra sig så lång som möjligt och drar ner nosen för att slippa arbeta.. det är ap svårt och TUNGT att komma ut det.
Jag fick rådet av min tränare, att höja handen och hela tiden lätta så att han inte kan lägga sig i handen. och sen RIDA RIDA RIDA galoppen! Fram, fram, fram.. men samtidigt halvhalt, halvhalt, för du vill ju inte bara att det ska gå fort som fan
ledsen om du inte fick de svaret du ville, men faktiskt, det här löser man inte med att byta bett, du får inget ärligt arbete på hästen genom att sätta ett skarpare bett på den.. hur vidrigt det än låter, så handlar det om att du (och jag) måste lära oss att rida bättre.. det måste alltså inte handla om gundlydnaden du pratar om, du kanske bara helt enkelt inte ber hästen om rätt saker och kanske inte på rätt sätt...