Betthjälp.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Osäker_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 790
O

Osäker_

Som rubriken talar.
Jag behöver hjälp med bett till min häst då han bara drar iväg precis som han själv vill, var han vill och hur han vill.
Jag har just nu tvådelat, jag har testat tredelat hjälper inte det heller. Sen har jag ju ett pessoa bett men jag vill helst inte rida med pessoa?
Så är det någon som har något förslag på bett jag kan testa? (Ni får gärna visa bild på bettet också.)

Sv: Betthjälp.

Av den informationen låter det som att du behöver träna mer, inte byta bett.
Lyssnar han på vad du vill vid all annan hantering?

Jag börjar med standardsvaret: Rid mer dressyr!

Och det andra standardsvaret: Pelham med två tyglar. Då kan du ta i stången när du bheöver det, och rida på bridongtygeln övrig tid. Då slipper du "rida med handbromsen i".

Vi tränar för dressyrtränare och när hon inte är där jävlas han såhär. Jag fick upp en annan ryttare på honom idag och de var ungefär samma sak där, drog i galoppen och vägrade göra det som begärdes..
Tack, jag ska se om jag kan få fram pelham bett osv.

Till Kardinal: Som jag skrev till tiger, vi tränar för dressyrtränare 1-2 gånger/vecka. Och han gör det enbart då hon inte är i närheten.
Han är hur snäll som helst i all hantering. Kommer springandes till mig i hagen. Och han har blivit kollad rygg, tänder osv. då vi misstänkte något sånt först.

Så han har respekt för tränaren men inte för dig ? Om han uppenbarligen KAN skärpa sig, så tror jag tyvärr fortfarande inte att det är bettet som är problemet

Ptttja det verkar ju inte bättre? Men iom att jag låtit 2 andra testa honom och han gör delvis samma sak med ena tjejen men hon är ganska mycke längre och tyngre sen med min kompis som är lite längre än mig men vi har ungerfär samma vikt men han gör precis samma med henne.
Jag funderade på om det kan vara för när jag har tränare så får jag instruktioner som jag ska göra hela tiden. Kan det vara där felet är att det krävs att man aktiverar honom hela tiden?
För ute är han gudasnäll. Men i paddocken är han inte samma typ av häst. Men när tränaren är där så ser han ut att älska paddock samt arbetet vi gör.

Jag pratade med hon i stallet och hon sa att han kanske tycker hon är för "tung" eller typ iom att hon ärr så lång håller hon kanske om bättre osv.
Men jag får försöka imorgon och aktivera honom mera. De är bara så svårt att komma på något själv när han drar sådär.

Men gör du inga övningar när du rider lektion? Fortsätt med de övningarna och RID verkligen. Tänk på hur du sitter och koncentrera dig. Det är inte faktumet att din tränare inte står där som är problemet, det är det att du rider annorlunda när tränaren inte är med - och då gör hästen mer som den vill. Du måste komma på varför. Tjatar du? Ber du inte om något? Rider du inte? osv.

Igår när jag red så skulle jag göra precis samma övning som jag gjorde för tränaren. Fatta galopp på stora mittvolten och få honom att stanna kvar där utan att dra åt annat håll. Tjo visst jag lyckades inte fast jag satt och tänkte, blicken, ytter, osv. Han drog utåt ur volten utan han kände vad jag ens försökte göra. Kändes det som iaf.
En tjej i stallet kom ut och sa hur jag skulle göra men de gick inte så bra det iheller. Det slutade med att hon hoppa upp på honom och försökte men de gjorde inte mycke skillnad förutom att hon klara det efter typ 20 min. Efter det satt jag upp och skulle försöka igen de gick faktiskt efter en stund men grejen är den att jag gör samma hjälper hela tiden.
Precis som om att han bestämde sig för att "nu kan jag lyda" eller något?

"Efter det satt jag upp och skulle försöka igen de gick faktiskt efter en stund men grejen är den att jag gör samma hjälper hela tiden. "

När han väl gör det du ber honom om, testa att byta övning på en gång då och nöt inte vidare på samma för att få honom att göra "lite mer, lite bättre". Om du tex galloperar på volten och vill att han ska minska, så fort han har minskat halva bryter du av, och gör skänkelvikning snett igenom eller ngt sådant. Och när han gjort halva det, så rakställer du och går ut på spåret och så gör du serpentiner eller ngt.
Jag vet inte riktigt hur mkt ni kan, men jag brukar köra att om hästen bara flyttar sig lite i öppna eller skänkelvikning eller vad det nu är så låter jag den gå så lite lite längre, några steg. men om det flyttar precis så mkt som jag vill så avbryter jag efter bara några steg. Och gör något annat. Jag har fått för mig att hästen fattar vad den ska göra då, och blir inte uttråkad.
Att göra hela övningen är ju väldigt mycket, jag menar en diagonal är ju ganska lång. Och sitta och nöta i sidan för att han ska flytta bakbenen det brukar inte funka. Utan lite itaget och senare kanske du kan öka.

Ehh, hehe, testa skadar ju inte iaf ^^

Jo men typ så har vi också försökt men så fort han kommer mot spåret så drar han.
När han har gjort rätt så har vi gjort något han gillar eller bara sluta övningen. Jag vill ju iaf inte bara ge mig mitt i allt då lär jag ju få större problem sedan.
Pttja vi kan väl inte så jätte mycke direkt då vi har råkat ut för skador en hel del av tiden jag haft honom :/ Men skänkelvikning kan han ju bra iaf så de körde jag lite, ungefär som du sa.

En tränare ska rida honom imorgon så då får vi väl se hur det går. :cool:

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
517
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
988
Senast: skogaliten
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 205
Senast: Pinus
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka