Betthjälp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare rosita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 905
R

rosita

Min Nordsvensk börjar bli lite tungstyrd och hård i munnen,han är under utbildning och är ganska envis.
Han har nu ett vanligt tvådelat tränsbett,men tänker att han kanske behöver ett skarpare bett,så det inte blir dragkamp.
Vet bara inte vad jag ska pröva för bett,nån som kan tipsa lite?:angel: :angel:

Sv: Betthjälp

Frågan är om du behöver ett skarpare bett eller ett bett som passar hästen bättre. Min erfarenhet är att ett skarpt bett inte löser alla problem utan att man ska leta efter något hästen trivs med. Om hästen vantrivs med bettet kommer den inte att lyssna på det om hästen trivs med det så fungerar den. Ett enligt teorin skarpt bett kan för den enskilda individen vara ett bra bett för att det passar den. Tyvärr tror då många att det har lönat sig att betsla upp hästen trots att det bara handlar om att hästen trivs. Ett bett är aldrig skarpare än handen som håller i det.
Min häst avskyr bett. Det går att rida henne på det men man vet aldrig omhon kommer lyssna. Efter 2 år tröttnade jag och gick över till att rida bettlöst med en sidepull. Tyvärr är hon kinkig där också hon lyssnar inte på den skarpare sidpullen, den som har ett rep över nosen, utan jag använder en som har en läderrem istället. Trycket från min sidpull blir detsamma som från en vanlig stallgrimma och det lyssnar hon på.
Jag skulle om jag var du prova med ett tredelat bett, passar inte det kanske du ska prova ett bett med sötmalm i.

Jag har en nordsvensk som varit väldigt tungstyrd och är fortfarande envis men med lite ändrad styrning och ridningsätt från min sida + skippa bett så har han ändrat sig och kämpar inte alls emot längre.
Min kille är sån som vet om sin styrka och tycker han att vi ska gå åt höger, ja då går vi åt höger. Men eftersom jag inte vill ha dragkamp mellan oss eftersom det är tråkigt för oss båda så provade jag med lite andra saker.

Som blandannat att rida bettlöst och vips! Han lyssnar mycket bättre. Han har slutat med att kämpa och lyssnar mycket bättre och vi har fått ett mycket större sammarbete nu när han slipper bettet. Betslar man upp kan det bara bli värre - Hästen kämpar ännumer för att det gör ont. Jag har fått för mig att nordsvenskar har det förmågan. Så prova att rida bettlöst och fundera ut VARFÖR han beter sig som han gör och vad som skulle kunna göra det enklare för er. Lycka till:D

Jag kan tillägga att jag bara rider med nosgrimma. Inte bettlöst träns/hackamore eller sidepull. Vanlig hederlig nosgrimma:D

Min nordis är förvisso mjuk och fin i munnen (hänger ALDRIG i handen), men hon kan bli stark och tar inte förhållningar så bra när hon är pigg/het.
Det hjälper INGENTING med skarpare bett. Det bästa på henne är ett tredelat, smalt fullcheck och mjuk, stilla hand. Använder mkt sits och röst när jag bromsar, inte dra i munnen för då drar hon bara tillbaka.

Kolla hur hästen ser ut i munnen. Kanske bettet slår upp i gommen på honom? Då är det inte konstigt om han drar emot när du tar i honom (om han gör det). Men om hästen inte har några andra problem med munnen, så prova träns/eggbett med rak eller tredelad mundel, det skulle jag gjort.

Senast ändrad av en moderator:

Har provat bettlöst på min med, det funkade bra. Har dock bara provat på en lugn tur i skogen och lite på ridbanan, vågar inte prova när vi rider med andra eftersom jag inte vet hur hon lyssnar på det då.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
522
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Sesca
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 251
Senast: Capybara
·
Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
890
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S