• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nyrelski
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 883
N

Nyrelski

Jag brukar alltid hoppa min häst på vanligt tredelat bett (med parerstänger) och det går rätt bra. men nu ska jag hoppa en klass högre än vad jag brukar (1.20) och känner att jag vill kunna ta tillbaka henne lite mer om det behövs.

Jag har ett rakt gummipelham (appelmouth) med korta skänklar som jag brukar ha när jag hoppar terräng men hon är inte jätteglad över det och i banhoppning funkar det inte om hon går och tjafsar med bettet.
Jag har ridit med hackamore (med långa skänklar) också och det fungerar bra förutom att det är så svårt att svänga :o

Jag vet inte vad jag ska prova för bett, någon som har tips?

Sv: Bettips!

Är pelhamet rakt eller delat? Med delta eller två tyglar?

Sorry, nu läste jag :crazy: Du kanske kan prova jaktkandar och ha tyglen "lös", det är ju den svagaste hävstången.

Senast ändrad:

Tycker inte att du skall krångla och byta bett bara för att du skall hoppa 120. I den klassen är det inga svåra distanser eller något annat som gör att du behöver ta mer. Antagligen kommer det bara att leda till att du tar tillbaka för mycket och börjar plocka. Bättre att du har bjudning i hästen så att du kommer över hindren! Funkar hästen bra på tredelat så fortsätt på det. Jag höll också på att greja och byta men föll alltid tillbaka till tredalade.

Nej du har kanske rätt, jag vill ju helst kunna rida på ett vanligt bett.
Men sist jag hoppade hade jag rätt mkt problem med att få tillbaka henne och vi kom i botten på ett par hinder. Jag måste ju träna mer lydnad men det går ju inte precis att göra en helomvändning på bara tre dagar ;)
Så därför tänkte jag prova med ett annat bett. Men jag ska hoppa henne lite i morgon med så jag får se hur det går då. Det är ju som du sa bättre med för mkt bjudning än för lite.

Tack för svaret :bow:

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 174
Senast: Pinus
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 296
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
2 026
Senast: Aconite
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 467
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka