Bettläst från h*öks

dressyrglasyr

Trådstartare
Hej!
Ska börja rida lite på bettlöst nu har jag tänkt! Har kollat in H*öks bettlösa, har ni några erfarenheter om detta???:) Min häst är lite piggelutt, men inte elak. Har inte ridit honom på bettlöst innan.:)

Jättetacksam för svar!
mvh dressyrglassyr!

Sv: Bettläst från h*öks

Bästa sättet är väl att testa antar jag? Tänker du på sidepull eller är det hackamore du menar? Eller båda?

Sidepullet, eller ja, vet inte riktigt vad det är!:P Går kryssremmar under ganachen. Funderar bara på om det är värt att testa eller om man ska köpa något annat! Är liiitte osäker på det!

Köpte ett sådant och testade på mina hästar. Båda två avskydde det, testade det bara en gång sedan ligger det och skräpar...

Ingen i stallet som har något du kan få prova då? Då kan du ju köpa det om hästen gillar det :)

Jag har inte testat det själv men ett par som jag känner som gjort det var inte överförtjusta direkt. Men som sagt, individuellt.

Jag har själv en häst som är som ett riktigt dynamitpaket och kanske framförallt i hoppningen. Jag har provat ett hackamore som jag tyckte fungerade klockrent och han var själv väldigt förnöjd.
Annars har jag provat sidepull förut, dock inte på min egen, och det gillar jag också. :)

Oki, låter ju inte super!
Ingen på stallet har ett som jag kan testa tyvärr. Men har ni något annat "lättåtkommligt" bettlöst förutom hackenmore som ni vill rekomendera? Tack för alla svar!

Sidepull? Jag har fäst tyglarna i en nosgrimma annars, både remont och pullar. Funkar det med. Men man får räkna ut hur trycket fördelar sig och framförallt vart det hamnar.

Provade Hööks bitless bridle för några år sedan, usel passform och dålig funktion på den häst jag provade på. Lämnade tillbaka det faktiskt med anledning av den usla passformen.

Har numera ett sidepull från Tärnsjö när jag vill rida på bettlöst, kan jag rekommendera.

Jag testade det tränset på islandshästen ja red in för några år sen och det passade bra samt att han lyssnade väldigt bra på det :-)

Jag gillar inte varianten med kryss under hakan, av flera skäl. Då är ett vanligt sidepull mycket, mycket bättre!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 234
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka