Bettlös longering, vad använder ni?

hier

Trådstartare
Efter diverse trådar om olika bettlösa alternativ för ridning känner jag att jag vill diskutera longering/tömkörning bettlöst. Rådande konsensus verkar vara att kapson eller repgrimma är de vanligaste alternativen.

Förutsatt förstås att huvudlaget passar och att tryckpunkterna är logiska, samt att man har koll på sin häst: finns det några uppenbara nackdelar mot att longera i t ex vanlig grimma? Sidepull/liknande varianter? Varför/varför inte?

Jag har har försökt klä på min foderhäst kapson i hopp om att kunna ge mer precisa signaler vid longering, men hon visar ganska tydligt att hon inte gillar allt "skrammel". Longera med vanlig grimma funkade inte alls.
Det enda huvudlaget hon lugnt och villigt stoppar ner mulen i är repgrimman, vilket är fine and dandy för vanlig motion (rasta i lina eller skogsridning), men jag känner inte att den är helt optimal för longeringsarbete.

Hur gör ni?
 
Jag brukar longera i bara grimman, vi fokuserar mest på att lyssna/lyda röstkommandon när jag longerar. Vill jag arbeta tömkör jag och då har jag träns med bett.
 
När ni longerar i grimma, fäster ni linan under hakan eller på sidan (innersidan)?
Lättast under, men drar hästen utåt brukar jag fästa i ringen på sidan emot mig. Ibland drar jag den över nosen om han drar för mycket (genom ringen och fäster på andra sidan, men då ser jag till att använda en grimma med stora ringar och en lina som lätt ger eftergift snabbt).

Det har hänt att min häst dragit iväg mig så jag bokstavligen flugit upp i luften och blivit kastad flera meter framåt (är rätt så liten) och därför kan det vara jobbigt i vanlig grimma ibland. Oftast tar jag därför repgrimman eftersom den ger tydliga hjälper och inte lika lätt att dra emot för hästen.
Skulle aldrig longera i bett, tycker det är för obehagligt om hästen sliter sig.
 
Lättast under, men drar hästen utåt brukar jag fästa i ringen på sidan emot mig. Ibland drar jag den över nosen om han drar för mycket (genom ringen och fäster på andra sidan, men då ser jag till att använda en grimma med stora ringar och en lina som lätt ger eftergift snabbt).

Det har hänt att min häst dragit iväg mig så jag bokstavligen flugit upp i luften och blivit kastad flera meter framåt (är rätt så liten) och därför kan det vara jobbigt i vanlig grimma ibland. Oftast tar jag därför repgrimman eftersom den ger tydliga hjälper och inte lika lätt att dra emot för hästen.
Skulle aldrig longera i bett, tycker det är för obehagligt om hästen sliter sig.

Det är lite samma sits jag befinner mig i, dvs att hästen ifråga gärna piper iväg och att jag i vanlig grimma blir släpande efter. Jag upplever dock att repgrimman bara ger tryck i nacken och/eller på hela nosryggen bakåt/förhållande, så att det blir svårt att styra åt ett enda håll med en lina fäst i fiadoraknuten.

Det skulle i de lägena vara skönt med en "innersida" att kunna dra mot mig, så som man t ex har med bett, sidepull eller kapson. Eller kan man kanske fästa ett delta i sidoknutarna?
 
Efter diverse trådar om olika bettlösa alternativ för ridning känner jag att jag vill diskutera longering/tömkörning bettlöst. Rådande konsensus verkar vara att kapson eller repgrimma är de vanligaste alternativen.

Förutsatt förstås att huvudlaget passar och att tryckpunkterna är logiska, samt att man har koll på sin häst: finns det några uppenbara nackdelar mot att longera i t ex vanlig grimma? Sidepull/liknande varianter? Varför/varför inte?

Jag har har försökt klä på min foderhäst kapson i hopp om att kunna ge mer precisa signaler vid longering, men hon visar ganska tydligt att hon inte gillar allt "skrammel". Longera med vanlig grimma funkade inte alls.
Det enda huvudlaget hon lugnt och villigt stoppar ner mulen i är repgrimman, vilket är fine and dandy för vanlig motion (rasta i lina eller skogsridning), men jag känner inte att den är helt optimal för longeringsarbete.

Hur gör ni?

Vad menar du med "skrammel" hos en kapson?
 
Vad menar du med "skrammel" hos en kapson?

Ringarna, i kombination med hakarna på longerlinan/tyglarna (provade en grimliknande modell med flertalet lösa ringar på, men har tidigare även provat att rida på kedjekapson med samma effekt, hästen blir orolig av skramlet från ringar och hakar). Visst kan jag prova fast nosjärn och att fästa linan direkt i ringen utan hake, men först tänkte jag utforska vilka andra möjligheter det finns.
 
Jag longerar finlir på kapson, grimma eller repgrimma men endast akademiskt (dvs går bredvid hästen på en inre mindre volt), eller så motions/lydnadslongerar jag helt lös.
 
Ringarna, i kombination med hakarna på longerlinan/tyglarna (provade en grimliknande modell med flertalet lösa ringar på, men har tidigare även provat att rida på kedjekapson med samma effekt, hästen blir orolig av skramlet från ringar och hakar). Visst kan jag prova fast nosjärn och att fästa linan direkt i ringen utan hake, men först tänkte jag utforska vilka andra möjligheter det finns.

Jag har bytt ut haken på longerlinan till en mindre just för att de som är original är rätt otympliga. Ringarna som inte används kan ju tas bort.
Jag vet tyvärr inga alternativ som fungerar lika bra som en väl tillpassad kapson.
 
I vanlig grimma och fäster den i samma ring som jag fäster grimskaftet i, den runda under.
Mina hästar är så annorlunda vid longering med grimma. Travar avslappnat och fint, ibland kan den ena sprutta i väg när det är dags för galopp men den drar aldrig så jag tycker det funkar fint med enbart grimma.
 
Jag longera r i grimma och spänner på insidan grimman och byter när jag byter varv. Jag vill att hästen sträcker linan hela tiden och då åker den lätt på sned om jag fäst under hakan.
 
När ni longerar i grimma, fäster ni linan under hakan eller på sidan (innersidan)?
på sidan mot mig, så att grimman inte drar ojämnt och petar hästen i ögat :).
har oftast en lädergrimma som är tightare då jag longerar. tömkör dock oftast nu då jag jobbar på volt. enklare att variera och lösgöra.
 
på sidan mot mig, så att grimman inte drar ojämnt och petar hästen i ögat :).
har oftast en lädergrimma som är tightare då jag longerar. tömkör dock oftast nu då jag jobbar på volt. enklare att variera och lösgöra.

Hur kan grimman peta hästen i ögat? :)
 

Liknande trådar

Utrustning Lilla unghästen håller på att lära sig bli longerad, vi har testat två gånger och hon gjorde enorma framsteg bara på de gångerna ;)...
Svar
5
· Visningar
1 131
Senast: sante
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 578
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp