Bettlös longering, vad använder ni?

Jag har provat kapson, repgrimma, vanlig grimma och sidepull när jag har longerat och tömkört/kört "långa tyglar". Min häst tycker inte heller om kapsonen, det blev för mycket - både i skrammel och i vikt, tror jag. Vi har fastnat för en vanlig välsittande lädergrimma, både i longering - då fäster jag linan under hakan - och i tömkörning. Har även kört in hästen och kört henne i samma gamla favvisgrimma, hehe :D (Och ridit såklart!)
 
Jag har provat kapson, repgrimma, vanlig grimma och sidepull när jag har longerat och tömkört/kört "långa tyglar". Min häst tycker inte heller om kapsonen, det blev för mycket - både i skrammel och i vikt, tror jag. Vi har fastnat för en vanlig välsittande lädergrimma, både i longering - då fäster jag linan under hakan - och i tömkörning. Har även kört in hästen och kört henne i samma gamla favvisgrimma, hehe :D (Och ridit såklart!)

Rider också i lädergrimman :D Den är dock lite för stor, så funkar bara för skogsmullande, annars åker den på sniskan. Men jag ska se om jag hittar någon annan i bättre kvalitet :)

Bara apropå min tråd så linade jag i repgrimman idag. Den är verkligen inte optimal, jag måste hitta något vettigare huvudlag som sitter stadigare :meh: Typiskt med sån kräsen häst..
 
Tips! Har du en sån vanlig longerkapson så linda vanligv vetflex runt, ligger still, skaver ej och skramlar inte heller! Uppskattat hos mina fyrbenta helt klart, förutom att det jag hade hemma var limegrön färg men det kan jag stå ut med :D
 

Liknande trådar

Utrustning Lilla unghästen håller på att lära sig bli longerad, vi har testat två gånger och hon gjorde enorma framsteg bara på de gångerna ;)...
Svar
5
· Visningar
1 131
Senast: sante
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 578
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp