Bettlösa alternativ till stark häst?

Malva

Trådstartare
Hej!

Jag har hittat ett sår i munnen på min häst och vill inte rida henne på bett förrän det har läkt ut ordentligt (även när det har läkt skulle jag gärna fortsätta varva med bettlöst ibland). Det är en mycket framåt häst som ibland kan bli oerhört stark och vilja dra iväg. Jag har ridit väldigt lite på bettlöst, och aldrig på denna hästen. Innan jag investerar i ny utrustning undrar jag om det är det någon som har erfarenhet av olika bettlösa alternativ just på en stark häst som även kan bli framtung. T ex Rambo Micklem, hackamore, sidepull eller andra varianter. För- och nackdelar med olika alternativ? Vad bör jag absolut undvika? Jag skulle verkligen, verkligen uppskatta era råd.
 
Sv: Bettlösa alternativ till stark häst?

Jag har endast testat olika varianter av hackamore och har varit nöjd med alla.

Testa ett vanligt ponnyhackamore med korta skänklar först! :)
 
Sv: Bettlösa alternativ till stark häst?

Skulle också rekommendera ett ponnyhackamore till att börja med och se hur det fungerar. :)
 
Sv: Bettlösa alternativ till stark häst?

Tack för era svar! Jag har ridit henne på ponnyhack två gånger nu, men hon blir VÄLDIGT låg och tung i samtliga gångarter. Jag försöker verkligen rida med sätet, men jag får henne inte att sluta hänga oavsett hur jag gör. På vanligt tränsbett har vi bara problem när hon blir för het i ökad trav och galopp och vill dra iväg... På hacket springer hon inte iväg (snarare är hon mer energifattig än normalt sett), men hon går på bogarna i samtliga gångarter. Kan det vara att jag använder fel teknik, alt. att hon själv är ovan, eller är det bättre att jag köper t ex ett sidepull?

Såret i munnen syns inte längre (läkte på ett par dagar) men jag känner fortfarande en liten liten "grop", så det känns som jag ändå bör vänta ett tag innan jag använder bett... Just nu jobbar vi mest från marken på olika sätt (med kapson), i och för sig kul det med. :)
 
Sv: Bettlösa alternativ till stark häst?

Vissa hästar som är starka på bett beter sig inte alls likadant på bettlöst, så prova ett sidepull du. Det är enligt min erfarenhet ganska vanligt att hästar lägger sig i hacket eftersom det har så stark hävstång.
 
Sv: Bettlösa alternativ till stark häst?

Lyckades låna ett sidepull och testa i ridhuset. Hästen gick betydligt bättre än på hackamore (mestadels över tygeln, men hellre det än djupt ner på bogarna....). I skritten lyssnar hon bra, tar halter, ryggningar och sidvärtsrörelser på säte och pytteförhållningar - men i traven ser hon sin chans att ånga på. Frustar som ett ånglok och ser väldigt nöjd ut med sig själv, men det blir lååång bromssträcka så jag har inte vågat fatta galopp (eller rida ut för den delen)....

Har nu beställt ett Rambo Micklem!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är väldigt intresserade av bettlösa alternativ men känner ännu inte till så många. Har googlat en del men hittar inte så mycket mer...
Svar
3
· Visningar
522
Senast: skiesabove
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 000
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 589
Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 292
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp