Bettlöst för stark häst

Plantan

Trådstartare
Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst?

Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande tygeltag, så inga skänklar. Hästen är grov, galet stark, pigg och har lång stoppsträcka. Han vill oftast springa mycket fortare och längre än vad jag vill. Även med lite skarpare bett som tex kimblewick.

Rider nu i repgrimma, speciell för ridning med dubbla knutar och metallringar för tyglar, men gillar den inte riktigt. Tycker den inte håller sig på plats, knutarna rör sig för mycket i sidled.
Behöver alltså en variant som sitter bra och inte glider, och ger tydliga signaler för broms.

Vad har ni för erfarenheter och tips?
 
Jag hade nog provat ett sidepull med nosdelen av rep på en sån. Blir lite stabilare än bara repgrimma. Plus mycket lydnadsträning. Vill du prova bett så tyckte jag att rakt gummipelham funkade bäst på min pansarvagn till fjording jag hade tidigare.
 
Varför är hästen obekväm med bett?

Som de andra skriver så finns inget klockrent bettlöst, de är per automatik mer trubbiga som verktyg än bett. De kasar lätt omkring vid tygeltag och blir bland annat därför otydligare. Det är tyvärr back to basics som gäller i sånt läge, lära hästen hitta bakbenens bromsande funktion och inte sätta sig i situationer där hästen börjar rusa (och mest bara använder påskjutet i nån sorts framstupa läge).
 
Först kommunikation men det är väl givet. Träna in ett nödstopp verbalt är mitt bästa tips :)

Det jag använt som fungerat har varit allt från ett styvt softpull eller ”jumping hackamore” som det kallas. Eller ett cirkelhackamore. Eller ett cavemore med dubbla tyglar. Rider bara bettlöst nuförtiden, och mött flera hästar som av olika anledning inte kan ha bett i munnen. Det jag ändå tycker man måste komma ifrån är att man måste hålla i hästen för att bibehålla tempot, tryck är inte vra varken i munnen eller på nosen.

ibland kan det fungera att kombinera med halsring också.
 
@mily
Att träna in ett nödstopp låter intressant! Kan du beskriva hur du gjort det?
Det är typ det bästa man kan göra 😄 till min har jag ”pussljud” för det är hans godisljud och det funkar bäst. Vet andra som tränat in vanligt ”ptro”eller ett ”whoop”, bäst är att välja ett ljud man sällan använder i vanliga fall så det är mindre risk för missförstånd. Jobbigt om man galopperar och säger ”ptro” och hästen tvärnitar :)

börjar vanligen från marken i grimma o grimskaft, stannar hästen och ger en godisbit, börjar gå igen, stannar, ger godis osv tills hästen stannar utan problem, de flesta hästar är ju duktiga på det när man leder men blir laddade/stressade/distraherade när man rider.

När det fungerar att stanna hästen med grimskaftet så lägger du till ditt valda ljud precis innan du stannar hästen varje gång. Så ljud, stanna hästen, ge godis. Efter några försök så stannar hästen direkt på ljudet för den vet att den kommer få signal att stanna plus godis. När hästen stannar direkt på ljudet ger jag godis, här kan man ha nytta av ett extra gott godis.

Sedan börjar jag samma sak från ryggen i skritt. Stannar och ger godis, stannar och ger godis. När det fungerar så lägg till ljudet. Sedan får man avancera i gångarter på inhägnat område tills hästen stannar på ljudet i galopp. Först då ger man sig ut o provar utanför ridbana/hage.

Man måste ju heller inte välja ett ljud, det kan vara att man knackar hästen på manken med handen, släpper tygeln etc. (jag tränar akademiskt annars så när jag släpper tygeln eller linan så stannar hästen)
 

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 891
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 595
Senast: Yrja
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
12 681
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp