Het och stark, behöver tips!

Har du stöd på tygeln när han travar iväg? Jag skulle provat att släppa tygeln helt lång och skritta så.

När vi rider ute vågar jag inte rida på lång tygel, han är alldeles för stissig och nervös av sig.

Men jag förstår din poäng, han blir ju inte stark när jag rider på lång tygel. Då har han ju inget att streta emot.
 
När vi rider ute vågar jag inte rida på lång tygel, han är alldeles för stissig och nervös av sig.

Men jag förstår din poäng, han blir ju inte stark när jag rider på lång tygel. Då har han ju inget att streta emot.
Prova att lägga på lite ben när han taktar på hemväg. Så du får samlig istället, det blir grymt jobbigt efter en stund och kanske kan han sedan skritta avslappnat på lång tygel.
Alternativt om det finns möjlighet så hade jag ridit mycket backar på vägen bort och travat och galopperat så han är riktigt trött innan ni vänder hemåt.
Vi hade på ett stall jag stod en riktig mördarbacke där uteritten började vid stallet, pigga, stissiga hästar var mycket mindre pigga efter den backen och man kunde rida resten av turen helt avslappnat.
Backar är grymma för att få pigga hästar att "slappna av" och bli av med den där värsta energin :D
 
Prova att lägga på lite ben när han taktar på hemväg. Så du får samlig istället, det blir grymt jobbigt efter en stund och kanske kan han sedan skritta avslappnat på lång tygel.
Alternativt om det finns möjlighet så hade jag ridit mycket backar på vägen bort och travat och galopperat så han är riktigt trött innan ni vänder hemåt.
Vi hade på ett stall jag stod en riktig mördarbacke där uteritten började vid stallet, pigga, stissiga hästar var mycket mindre pigga efter den backen och man kunde rida resten av turen helt avslappnat.
Backar är grymma för att få pigga hästar att "slappna av" och bli av med den där värsta energin :D

Önskar verkligen att det fanns nå backar alltså! Vi befinner oss just vid havet så det är nästan helt platt :D

Ska prova att lägga på lite ben också, när isen har smält. Fortfarande vinter här... :cool:
 
Idag gick det skitdåligt. Alla hjälper betydde tydligen full fart fram, rumpan var innanför spåret, han var hård och rak som en pinne. Grejade med bettet och drog upp huvudet.

Vi har jobbat mycket i skritt med bara start och stopp och nu det går klockrent när vi är på banan (men inte vid uteritt....). Det är
När man har travat och han har varvat upp som det börjar krångla, då vill han inte lyssna alls.

Svårt detta. Hade gärna tagit hjälp av en tränare men vi har inget ridhus i närheten och jag vill inte köra honom dit. När vädret tillåter kan jag nog ta ut någon men det dröjer, här uppe är det ju vinter in i maj om man har otur...
 
@Retnac jag tolkar det som att ägaren satt restriktioner om vilket typ av huvudlag/betsling hästen får ha?

Utan nosgrimma kan ju bli väldigt fladdrigt som du själv är inne på och upplever. (Även i jämförelse med en löst spänd nosgrimma (valfri variant) om hästen inte är välskolad utan beter sig som du beskriver ute.

Bettplattor och curbstrap är bra förslag till lite stabilisering .

Sen hade jag oavsett konsulterat ägaren med problemen du har. Man får ju förutsätta att denne är mån om att det ska fungera för dig och hästen och därmed är mån om att diskutera utifrån det :)

Om hästen är så spänd att den inte skrittar när du avser skritt , och du inte blandar in högre gångarter ute pga det, (helt rätt) samt upplever att den inte förhållning utan att den går upp i spänning ännu mer så definitivt hade jag utifrån det velat konsultera med ägaren för att få det att fungera på bättre sätt . Kanske ägaren har info/tips att delge som ger dig verktyg om inte annat utifrån hur hästen kanske fungerat hos ägaren?!
 
Är inte hästen helt enkelt väldigt understimulerad då?
Du skriver fd tävlingshäst. Han kanske bara behöver jobba mera ?
 
Idag gick det skitdåligt. Alla hjälper betydde tydligen full fart fram, rumpan var innanför spåret, han var hård och rak som en pinne. Grejade med bettet och drog upp huvudet.

Vi har jobbat mycket i skritt med bara start och stopp och nu det går klockrent när vi är på banan (men inte vid uteritt....). Det är
När man har travat och han har varvat upp som det börjar krångla, då vill han inte lyssna alls.

Svårt detta. Hade gärna tagit hjälp av en tränare men vi har inget ridhus i närheten och jag vill inte köra honom dit. När vädret tillåter kan jag nog ta ut någon men det dröjer, här uppe är det ju vinter in i maj om man har otur...

Funkar det om du bara skrittar ute? I så fall tycker jag att du ska hålla dig till skritt ute under en period tills han lärt sig att uteritt = skritt.Då kan du börja med att trava en liten liten bit. Om han stissar upp sig så tillbaka till bara skritt tills han slappnar av osv. D.v.s. ingen trav om han blir stirrig och stark.

När du rider hemåt och han travar: kan du försök rida öppna/sluta? Han borde ju bli trött efter ett tag och sänka farten.
 
Är inte hästen helt enkelt väldigt understimulerad då?
Du skriver fd tävlingshäst. Han kanske bara behöver jobba mera ?

Så är det säkert också. Men det är länge sedan han tävlades, vet inte exakt men minst 5 år sedan, kanske mer. Slutade tävla pga en skada (helt läkt nu). Senaste åren har han bara promenadridits.
Funkar det om du bara skrittar ute? I så fall tycker jag att du ska hålla dig till skritt ute under en period tills han lärt sig att uteritt = skritt.Då kan du börja med att trava en liten liten bit. Om han stissar upp sig så tillbaka till bara skritt tills han slappnar av osv. D.v.s. ingen trav om han blir stirrig och stark.

När du rider hemåt och han travar: kan du försök rida öppna/sluta? Han borde ju bli trött efter ett tag och sänka farten.

Som jag skrev tidigare i tråden så skrittar vi bara ute, eller det är mitt mål. Sen att hästen inte alls lyssnar på det och travar iallafall..... Den här hästen är ganska explosiv så han kan nog tjafsa på bra länge innan han börjar bli trött.

Angående öppna/sluta och annat som är mer krävande, det är främst i sådana situationer som han börjar bråka. Det är likadant när vi rider på böjda spår eller när jag försöker ställa honom eller göra en skänkelvikning. Jag misstänker att han tycker att det är så jobbigt och att det är därför han blir så tjafsig.

------
 
Jag har tänkt att fortsätta ungefär såhär:

Vi ska umgås mer från marken. Jag har ingen ridbana där jag kan släppa honom lös men det är säkert bra och nyttigt även om man har träns eller grimskaft.

Jag tänker rida nästan hela ridpasset i skritt och lägga in trav i slutet innan vi skrittar av. Träna på start och stopp och tempoväxlingar. Eftersom att det är efter första traven på banan som han blir svår så spar jag det till sist och låter honom jogga av sig för att få ur sig energi, och sedan skrittar vi av.

När det fungerar ska jag försöka ställa mer krav på att han håller ställningen, flyttar sig undan skänkeln men fortfarande i skritt.

Så småningom provar jag att lägga in ovanstående även i trav men fortfarande bara i slutet av ridpasset. Till slut kanske vi kan lägga in trav under ridpasset också.

Ska köpa bettplattor också, så att bettet håller sig där det ska.

Vad gäller uteritt så gör jag som någon skrev och rider bara ut en kort sväng, typ 500 meter första gången, och avslutar med trav på banan. Han måste få ur sig energi. Sen ökar jag avståndet successivt för varje gång.

Vad tror ni ?
 
baserat på mina egna hästar hade jag nog hellre rastat innan skogen än efter. Vad är det som gör att du vill lägga traven sist? Blir han så "på" att han inte går att kontakta sen, om han får trava lite?

Jag brukar vilja "fräsa ur" överskottsenergin i uppvärmningen så jag kan lägga resten av passet på att komma till arbete. Annars sitter jag mest och "önskar" mig saker av en stallmodig tickande bomb och det känns sällan så givande.
 
baserat på mina egna hästar hade jag nog hellre rastat innan skogen än efter. Vad är det som gör att du vill lägga traven sist? Blir han så "på" att han inte går att kontakta sen, om han får trava lite?

Jag brukar vilja "fräsa ur" överskottsenergin i uppvärmningen så jag kan lägga resten av passet på att komma till arbete. Annars sitter jag mest och "önskar" mig saker av en stallmodig tickande bomb och det känns sällan så givande.

Precis, det är exakt som du skriver att han blir så på när han får trava så sen går det liksom inte att få kontakt.

Jag har också alltid tänkt så att man ”tröttar ut” först och sen jobbar på men den här hästen funkar inte alls på det viset, vilket är jättenytt för mig.

Det är som att han dels blir frustrerad på mig som ber honom om massa saker som han inte förstår och/eller orkar, och dels har han så mycket energi så har han väl varvat upp så kommer han inte ner igen. Hade det varit min häst så hade jag dragit ner på kraftfodret men nu är ägaren rädd att han ska magra av om vi gör det.
 
Precis, det är exakt som du skriver att han blir så på när han får trava så sen går det liksom inte att få kontakt.

Jag har också alltid tänkt så att man ”tröttar ut” först och sen jobbar på men den här hästen funkar inte alls på det viset, vilket är jättenytt för mig.

Det är som att han dels blir frustrerad på mig som ber honom om massa saker som han inte förstår och/eller orkar, och dels har han så mycket energi så har han väl varvat upp så kommer han inte ner igen. Hade det varit min häst så hade jag dragit ner på kraftfodret men nu är ägaren rädd att han ska magra av om vi gör det.
Har du testat att rasta honom på lina och efter det ta in på stallgången och sadla? Så gjorde jag med min ena en period för han behövde på en liten stund på sig att tagga ner och bli kontaktbar.
 
Jag har också en superpigg häst som ibland lyssnar dåligt på förhållande hjälper. Detta är något vi behöver jobba med ofta. För mig har det fungerat bra att renodla hjälperna, dvs se till att hon svarar på skänkel och förhållande hjälper. Reagerar hon inte genast, förstärka hjälpen. Se till att hon är lyhörd och lyssnar, helt enkelt, redan efter framskrittning.

Sedan behöver hon rastas i början av passet, helst i galopp. Hon är tyvärr ganska stökig att longera, så detta sker uppsuttet. Efter en galopp är hon mer avspänd i kroppen och mycket lättare att få kontakt med. Därefter får hon inte börja trava om hon inte skrittar lugnt först - inget taktande! Om hon drar iväg i övergången blir det tillbaka till skritt, eller till och med halt om hon vill dra iväg redan i skritten (oftast inte, men om det är en extra pigg dag kan det hända). Likadant blir det ingen galopp förrän hon travar lugnt. Börjar hon rusa får hon gå ner en gångart, till trav eller skritt om hon försöker springa där med. Hon får alltså inte tillgång till de högre gångarterna innan hon är lugn i de lägre.

Sedan gällande att slå med huvudet - det känner jag också igen. Min häst går bäst på ett bett som ligger så stilla som möjligt i munnen, fasta ringar och absolut inte för långt och antingen remont, micklem eller pullargrimma.
 
Har du testat att rasta honom på lina och efter det ta in på stallgången och sadla? Så gjorde jag med min ena en period för han behövde på en liten stund på sig att tagga ner och bli kontaktbar.

Jo, som jag skrev i trådstarten så fungar det inte riktigt, det har inte känts bra då han kommer in mot mig, bockar och reser sig mot mig.
 
Jo, som jag skrev i trådstarten så fungar det inte riktigt, det har inte känts bra då han kommer in mot mig, bockar och reser sig mot mig.
Då får du visa att det inte är ok, att du är ledare och inte han. Som det låter i nuläget är det han som är ledare och lallar runt med dig, både på marken och i ridningen..
Är han på väg in mot dig, skicka ut honom på stor volt igen. Låt honom inte komma så nära dig att det är kontaktavstånd.
Han får inte komma nära förrän han accepterar ditt space så att säga

Jag tycker mest att det låter som om han behöver aktiveras, både kroppsligt och i huvudet. Att enbart springa runt några varv utan uppgift gör varken till eller från, en sån häst som du beskriver hittar snart på egna uppgifter för att göra det hela lite roligare :D
 
En häst som springer ifrån sin ryttare går inte fram. Börja rid med sätet istället för med handen. Använd din sits istället för att försöka göra halt med tyglarna. Att slita och dra gör inget bättre utan du måste hitta hans knappar och börja rida utefter det. Många hästar reagerar precis som din foderhäst med handryttare och särskilt om ryttaren inte rider med sitsen alls för det blir så obalanserat, så motstridiga signaler och därmed obehagligt för hästen och då försöker hästen springa ifrån det hela. Att slita och dra i en sådan häst gör bara allt sju resor värre. Dessutom, hästen lär tycka att det är urtråkigt att bara skritta. Vilken häst som helst hade velat få till en förändring om de bara får skritta rakt fram, utan att något att tänka på, utan någon aktivering alls. Det är ju en välutbildad häst du har. De kräver ofta mer. Mer ridning och mer aktivering.
Börja rida för en tränare som kan hjälpa dig.

Varför skulle du inte kunna ändra foderstaten och utrustningen? Du är ju fodervärd och har därmed ansvaret för att han får en väl uträknad foderstat och utrustning som han är bekväm med. Jag hade velat kolla både sadeln och övrig utrustning med hjälp av någon riktigt kunnig, dvs. ett proffs på sadlar och ett proffs på tänder. Jag hade också velat gå igenom hela hästen veterinärt för att utesluta smärta då smärta också kan få hästen att vilja fly från det onda, dvs. springa iväg.
Du behöver också visa hästen var dina gränser går för precis som du respekterar var hans gränser går måste han respektera dina. Annars kan det bli riktigt farligt. Sedan, när det är gjort så kontakta en bra tränare som kan hjälpa dig att komma till ridning utifrån era premisser.
 
Precis, det är exakt som du skriver att han blir så på när han får trava så sen går det liksom inte att få kontakt.

Jag har också alltid tänkt så att man ”tröttar ut” först och sen jobbar på men den här hästen funkar inte alls på det viset, vilket är jättenytt för mig.

Det är som att han dels blir frustrerad på mig som ber honom om massa saker som han inte förstår och/eller orkar, och dels har han så mycket energi så har han väl varvat upp så kommer han inte ner igen. Hade det varit min häst så hade jag dragit ner på kraftfodret men nu är ägaren rädd att han ska magra av om vi gör det.

Jag tycker att det låter klokt att trava i slutet av passet eftersom det är det som triggar honom. Om det går att skritta på lång tygel kan det vara ett bra tecken att ge hästen "nu ska vi bara skritta och ta det lugnt".
 
Jo, som jag skrev i trådstarten så fungar det inte riktigt, det har inte känts bra då han kommer in mot mig, bockar och reser sig mot mig.
Just ja det skrev du.
Allt sammantaget så låter det som om hästen anser att du är en skit som han inte behöver bry sig om. Han flyttar runt på dig dit han vill. Det här att han går mot dig och reser sig är direkt farligt. Det här måste ändra på annars är risken att det går åt helvete rejäl.
Börja markarbeta honom och se till att det är du som flyttar på hans fötter inte han som flyttar på dina. Mitt råd är att ta hjälp av någon som kan och se verkligen till att människan kan. Det finns massor av folk som tror att de kan men som inte har någon koll alls på vad de pysslar med.
 
En häst som springer ifrån sin ryttare går inte fram. Börja rid med sätet istället för med handen. Använd din sits istället för att försöka göra halt med tyglarna. Att slita och dra gör inget bättre utan du måste hitta hans knappar och börja rida utefter det. Många hästar reagerar precis som din foderhäst med handryttare och särskilt om ryttaren inte rider med sitsen alls för det blir så obalanserat, så motstridiga signaler och därmed obehagligt för hästen och då försöker hästen springa ifrån det hela. Att slita och dra i en sådan häst gör bara allt sju resor värre. Dessutom, hästen lär tycka att det är urtråkigt att bara skritta. Vilken häst som helst hade velat få till en förändring om de bara får skritta rakt fram, utan att något att tänka på, utan någon aktivering alls. Det är ju en välutbildad häst du har. De kräver ofta mer. Mer ridning och mer aktivering.
Börja rida för en tränare som kan hjälpa dig.

Varför skulle du inte kunna ändra foderstaten och utrustningen? Du är ju fodervärd och har därmed ansvaret för att han får en väl uträknad foderstat och utrustning som han är bekväm med. Jag hade velat kolla både sadeln och övrig utrustning med hjälp av någon riktigt kunnig, dvs. ett proffs på sadlar och ett proffs på tänder. Jag hade också velat gå igenom hela hästen veterinärt för att utesluta smärta då smärta också kan få hästen att vilja fly från det onda, dvs. springa iväg.
Du behöver också visa hästen var dina gränser går för precis som du respekterar var hans gränser går måste han respektera dina. Annars kan det bli riktigt farligt. Sedan, när det är gjort så kontakta en bra tränare som kan hjälpa dig att komma till ridning utifrån era premisser.

Nja, jag sitter inte och sliter. Jag har försökt förklara detta tidigare också, tror att jag skrev något i stil med att det bara ger motsatt effekt att slita och dra eller hänga i munnen. Om jag är obalanserad eller ej vettefan, men jag har ridit hela mitt liv och för tränare regelbundet större delen. Har ridit ett stort antal olika hästar också. Den negativa kritik som jag har fått genom åren är att jag är för försiktig, att jag inte tar nog i tygeln och att jag "ska sluta smeka hästen med skänkeln, hästen får inte ont". Kanske det beror på att min första häst var otroligt lyhörd och känslig.

Men, en häst som inte vill lyssna, lyssnar inte oavsett vilken typ av hjälper man ger. Min teori är att han har överskottsenergi och inte känner sig bekväm med bettet i munnen.

Skrev också tidigare att det kan bli aktuellt med tränare längre fram när underlaget och temperaturen är bättre. Hade jag inte haft några ambitioner så hade jag skitit i hur hästen funkar och åkthästraktframiskogen. Men jag är mån om att det fungerar, så det här tipset ska jag verkligen ta med mig.

Angående sadel och utrustning samt. foderstat så har jag inget inflytande över detta, men jag kan säga att sadeln inte ligger bra. Jag tar hand om hästen på fulltid men betalar inte allt. Det är lite känsligt att börja styra och ställa, det blir ju som att jag ifrågasätter ägarens hästhållning. Men samtidigt, om jag inte får det att fungera så kommer ju inte detta bli speciellt långvarigt.

Enligt ägaren är han (även tänderna) kollad av veterinär men vad vet jag, det kan ju ha förändrats sedan det hände.
 
När jag har lärt känna honom lite bättre ska jag testa att rida barbacka för att se om det kanske är sadeln som är problemet.

Idag ska jag prova att ha grimma under tränset och rida med dubbla tyglar, ha tyglarna till bettet som en nödbroms om det skulle behövas. Då kan nästa steg kanske vara att rida bettlöst.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: MimmiNO
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 371
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 197
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp