Bettlösa träns i ponnystorlek

gulkiwi

Trådstartare
Jag behöver tips på bettlösa träns som finns i ponnystorlek, eller alternativt andra storlekar om det går att göra hål så att det verkligen passar små ponnyer.

Ska vara ett träns som främst passar tömkörning. Så inga förslag på hack.

Hur funkar bettlösa träns som verkar genom tryck på nacken och på huvudets sidor, tänkte framförallt vid tömkörning/körning. Kan det vara något som passar unghästar? Vill ju helst ha något som liknar sidepull men det är inte så lätt att hitta något som funkar till 100%.

Sv: Bettlösa träns i ponnystorlek

Vid inridning använder vi remontnosgrimma som första att sätta tyglarna i, och använder då den ist för typ bett, kanske skulle kunna vara ngt om du har svårt att hitta nått annat bettlöst. Lycka till iaf.

Kan tipsa om Tärnsjös sidepull!
Har själv nyss köpt det och det sitter mycket bra och ger mycket bättre ridkänsla än ett hackamore.
Plus för design, utförande och passform verkligen - värd sina pengar.
Se en pyttebild på deras hemsida.

Vill gärna ha just tärnsjös! Men det ligger lite över min budget tyvärr. :)

Jag gjorde ett själv till min shettis, då jag inte hittade ngt i hennes storlek.:)

Köpte ett träns med remontgrimma, och med käkrem som har spännen på båda sidor. Tog bort käkremmen och satte dit remmar till gagbett istället på båda sidor, som jag korsar under huvudet och sedan så de löper igenom ringarna i remonten och fäster tyglarna i ringarna i andra änden av gagremmen... Hängde du med? ;)

Provade först med rundsydda lädergagremmar men de blev för styva och svåra att få igenom remontringarna... så jag köpte rundsydda i nylon istället.

Vill gärna ha just tärnsjös! Men det ligger lite över min budget tyvärr. :)

Ja, lite dyra är de allt, men handsydda av svenska sadelmakare i prima läder. :)

Kellie, uppfinningsrikt!
Men sitter det bra så det inte snurrar när du tar i ena tygeln?

Jag rider ju inte henne själv, då hon bara är 90 cm drygt :D men när jag tömkör eller något av barnen rider sitter det bra, och hon lyssnar utan problem!

Jag är inte säker på att det är så hållbart för en stark häst, men pluttan kan vara ganska hetsig av sig, och då är det ingen skillnad att hålla henne när man tömkör mot när vi använde bett. (Hon har problem med hakar som måste sågas ner varje år, så därav är hon väldigt känslig i munnen.)

Javisst, bättre kan man ju inte få! Har provat en sån och även fast det var fullstorlek så passade den shetland, med en del nya hål förstås ;)

Tack för tipset!

Har faktist hittat en riktigt fin kapson i läder :)

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 140
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Har en vallak som aldrig har varit särskilt glad för bett.:( Och vi har provat alla möjliga tänkbara bett och kombinationer med...
Svar
5
· Visningar
1 952
Senast: mily
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag... 2
Svar
26
· Visningar
3 853
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka