bettlösa träns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare konststycke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 000
K

konststycke

jag funderar på att köpa ett bettlöst träns från equicomfort,
men frågan är då om jag ska välja ett equisidepull eller ett equibitless.
har ni någon erfarenhet av dessa?

Sv: bettlösa träns

Hejsan!

Har du eller vet du var jag kan se bilder på dessa träns?
Har själv ej använt dessa märken. Har tidigare använt kavasong, i läder med nosjärn, och varit mycket nöjd med den.
Såg på www.distansritt.nu att där fanns olika varianter på bettlöst. bl.a. ett hackamor som verkade intressant.
Men som sagt, jag har inte provat just de två du nämner.

Nu är ju jag partisk eftersom det är min häst som är med på den där sidan, men själv tycker jag Equisidepull är bäst. De roliga namnen är bara för att undvika att inte stöta sig med de som registrerat namnen "Bitless Bridle" och "Lindell" (detta är alltså samma modeller som bitless bridle och lindell (lindell = sidepull med en extra, nerstadgande käkrem.))

Bitless bridle ligger lite ostadigare och fungerar bäst om man rider med konstant konakt med tyglarna. Total eftergift (som inom western och NH där man helt "släpper" tygeln för att förtydliga eftergiften) blir lite försenad och dessutom gör lös kontakt att huvudlaget glider runt lättare. Vet du med dig att du brukar rida med stadig kontakt kan däremot bitless bridle fungera bra, men den enda fördel jag ser med det är att just min häst ställer sig bättre (mindre jobb för min del) i detta huvudlag.

Hemsidan:
www.equicomfort.com

Jag har ingen erfarenhet av just dessa märken, men om man vill ha ett billigt och enkelt alternativ så kan man använda en vanlig remontgrimma! Av de bettlösa jag har provat (kapson, sidepull, lindell, hackamore, ...) så tycker jag klart bäst om remontgrimman!

59.jpg

Jag har beställt både ett Equisidepull och ett Equibitless.. Jag kunde inte bestämma mig... Min häst rids på sidepull nu, Hööks Big Horn med repnos men det är för skarpt. Hon får skav av det trots att jag sätter på ludd. De träns jag beställt har jag ju inte fått än, så jag kan ju egentligen inte uttala mig om hur de är, då får du vänta ett tag...

Nu har jag ridit första gången med mitt Equisidepull. Det är fint och fungerade bra. Tidigare hade jag ett Big Horn Sidepull från Hööks, men repnosen blev för skarp. Hästen verkade gilla det nya sidepullet i alla fall! Equibitless har jag ju inte fått än, så jag kan inte uttala mig om skillnaden...

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
350
Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 271
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka