Bettlöst alternativ

Lillsillen

Trådstartare
Har en 3-åring inridning påbörjad, som är väldigt sugen på slybuskar o annan vegatation när vi är ute o rider. Tyvärr lyssnar han inte till bettet när jag ska styra bort honom därifrån, så jag får ofta ta i alldeles för hårt.

Dessutom nu bortopererade vargtänder, så nu vill jag prova ett bettlöst alternativ som jag kan variera med även sen när detta är utläkt. Det han dessutom gör är att sticka huvet mellan frambenen o försöker bocka, så jag måste kunna "få upp" honom när han börjar med det...

Är inne på en sidepull, men kanske den med "vanlig" nosgrimma iställer för den tvinnade hårda.

Men vet inte om vilket som är bäst då jag inte provat något liknande tidigare.
Biteless / Sidepull eller lindell (som någon gärna får förklara vad det är).

För- och nackdelar med ovanstående??

Sv: Bettlöst alternativ

Om du måste ta till våld för att få en unghäst att lyssna ute i skogen så kanske du bör hålla dig i paddock tills hästen förstår vad du menar? :crazy:

ett vanligt side pull är väll det bästa, men rid mer på inhägnat område och träna lydnad och tygel tag så du slipper dra upp huvudet på hästen med våld.

På ridbanan lyssnar han hur fint som helst, men där finns inget ätbart ju...

Frestelsen för det goda är helt enkelt för stor, när vi är ute i skogen ;)

Jag känner igen det där, jag har en ponny ;) Dock har det gått alldeles för långt när du måste dra väck huvudet/hindra huvudet med tygeln. Den dragkampen liksom bara fortsätter. Du måste nog vara lite mer med och förekomma honom och då ha en metod som får honom att lägga ner tankarna på att äta. Min är tex väl införstådd med ordet "Nej" och dessutom typ tusen andra grejer som han lyssnar på, således hejdar jag honom så fort ja ser att han kikat in nåt ätbart utan att ens korta upp tyglen. Hamnar jag i läget att ja måste dra undan huvudet så är det redan för sent, han försöker bara äta nästa buske i stället om jag lyckas - det blir liksom ingen korrigering som han förstår alls. Men jag har ju haft honom i snart 5 år också, lille hästen :)

Ang bettlöst så är det ju ändå ett jättetrevligt alternativ till ffa unghästar! Jag satt in min bettlöst, hade en vanlig remontnosgrimma (en strl större än om den skulle suttit på ett träns) som jag satte tyglar i och hade pannband och en lös käkrem på. Funkar prima att rida i också, nu är han 7. Dock gäller fortfarande samma vid ätningen, kommer man till dragkampsläget så blir det inget konstruktivt.

Jämför med att leda i grimma, man måste hindra hästen innan, inte börja dra när hästen redan är på väg. Fungerar det förresten?

Men jag är alltså helt för mer kommunikation på andra vis. Jag använder rösten jättemycket och min häst fattar numera vad jag menar även om jag sällan använder kommandoorden. Jag kan liksom prata med honom och han fattar, fast med olika ord varje gång. Hästar är grymma på att läsa oss och situationer! Det har inte varit min mening utan jag brukar babbla och han har själv lärt sig hur jag fungerar och vad jag vill typ.

Liknande trådar

Utrustning I höstas kom domen på min häst att han aldrig mer få ha ett bett i sin mun pga fel på en tand som tydligen inte går att reparera... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 480
Senast: Guggeflickan
·
Utrustning Jag ska skaffa ett bettlöst alternativ till min islandspålla som variation till tränsbettet. Vad ska jag välja? Vilka är för- och...
Svar
7
· Visningar
861
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?