bettlöst alternativ

em76

Trådstartare
Jag ska skaffa ett bettlöst alternativ till min islandspålla som variation till tränsbettet. Vad ska jag välja? Vilka är för- och nackdelarna med sidepull, lindell, hackamore, ridkapson med cykelkedja, bettlöst träns HP (Börjes) osv
Jag är mest inne på sidepull. Har ridit med sidepull på andra hästar och tycker det fungerar som jag vill. Har ett hackamore men tycker inte jag behöver hävstångseffekten och det är inte lika lätt att svänga med som sidepull. Något annat bettlöst har jag inte provat.

Sv: bettlöst alternativ

Välj isåfall Lindell, eftersom det håller undan sidostycket från ögat och käkremmen ger stabilitet så du inte behöver spänna nosremmen lika hårt. Sök annars, det finns nog många gamla trådar på ämnet.

På sidan www.aaah.se hittar du ett bettlöst träns som är en utveckling av repgrimman. Jag har aldrig provat det själv, men flera i mitt stall har sådana och tycker att det fungarar jättebra.

Tycker side-pull är ett bra alternativ. Modellen med rep över nosryggen kan dock vara skarp och en men läder är behagligare för hästen. Man ska inte dra åt nosremmen hårt som någon skrev. Du ska enkelt få plats med 2 fingrar mellan nosryggen och nosremmen.

jag har lindell och är väldigt nöjd med det! :)

Var har du köpt den?

Är det någon som känner till bettlöst träns HP?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 338
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 372
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur