Bettlöst och sidepull

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Millan_gulligast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 076
M

Millan_gulligast

Hej,jag ska börja rida bettlöst på min lilla ponny:) och jag undrara vad de är för skillnad på ett bettlöst och ett sidepull...?Jag vet lite men jag vill ha ett exakt svar lixom :) så svara nu!:bow:

Kram/Becca :bump:

Sv: Bettlöst och sidepull

Hu rmenar du? Ett bettlöst är ju ett huvudlag utan bett, och sidepull är en variant av det. Menar du möjligtvis "bitless bridle"?

Sv: Bettlöst och sidepull

Bitless bridle gör att dina tygeltag inverkar under käken, dvs inget tryck på nosryggen. (Nån annan får förklara noggrannare)

Ett sidepull ger effekt på nosryggen, dvs drar du i tygeln så drar du på hästens nosrygg. Finns sidepull med lädernosdel (lite mildare) och rep (lite skarpare). Ju längre ner det sitter, desto skarpare är det, men det måste vara ganska högt, typ som en engelsk nosgrimma eller lite lägre.

Hackamore har långa skänklar vilket ger tryck på nosrygg och nacke. Ganska skarpt och inte lika enkelt för hästen att förstå som sidepull.

Har ridit på sidepull, remontnosgrimma, repgrimma och hackamore, så det är bara att fråga om du vill veta mer.
Dessutom tipsar jag om sökfunktionen.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 217
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka