Bettlöst på treårs?

Bluefish

Trådstartare
Får man ha det? Ska dra ev vargtänder och treårs närmar sig med stormsteg så att rida med bett blir kanske inte aktuellt. Men jag har inte sett någon häst som inte haft bett på treårstestet.

Såhär står det i råd och anvisningar: " Vid samtliga moment, under förberedelser och vid ur- och pålastning, skall ponnyn vara betslad med träns utan hjälptyglar ". Betslad låter ju onekligen som att hästen ska ha bett, eller är det bara en finare synonym till "tränsad"? Hittar ingenting annan info heller. Någon som vet?

Sv: Bettlöst på treårs?

Det normala på såna unghästbedömningar är ju att man rider på samma typ av tränsbett som är godkända för lättklassdressyr, så om du inte får väldigt tydligt bekräftat att bettlöst är OK så tycker jag att du ska välja tränsbett och dra vargtänderna efter tävlingen i stället.

Att hästen kan gå på tränsbett är ju rätt väsentligt när man bedömer en dressyrtalang, t ex.

Vargtänderna rök idag, eftersom hästen inte kan gå med bett i dagsläget. Men det ska förhoppningsvis vara läkt inom 2 veckor, och det är 3 till treårs. Så jag hoppas det funkar då. Annars får jag ringa till dem och höra hur det ligger till. Lite lurigt ändå, det är ju i den här åldern de byter tänder och härjar.

"Godkända bett är normalt tränsbett, oledat bett, bett med fasta ringar samt 3-delat tränsbett med rundat
mellanstycke. Bett med D-ring får ej ha en skänkel överstigande 8 cm. Gemensamt för alla bett är att
de ska vara gjorda av metall eller hård oböjlig plast och kan vara täckt med gummi, böjligt gummibett
är ej tillåtet."

Hittade jag i reglementet. Låter som att det kan vara möjligt att få dispens eftersom det står "normalt" men unghästar brukar läka rätt fort om det inte varit några konstigheter med vargtänderna eller utdragningen. Två veckor utan bett är de vanligaste rekommendationerna vad jag vet och har aldrig hört om någon som inte sett bra ut då om det inte varit någon del av någon tand som suttit kvar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Kattmat i mousse-form
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka