Bettlöst vs. Sidepull????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 326
T

Trampe

Någon som har åsikter om man vill rida utan bett vad som är bäst att välja?!
Bettlöst träns som "trycker på nacken" eller Sidepull som istället ger tryck på nosryggen.
Någon? :confused: :confused: :confused:

Jag har mest tänkt använda det vid uteritter och lufs i skogen!

Sv: Bettlöst vs. Sidepull????

det beror ju på hur din häst reagerar....man kan ju inte säga att just det är bäst......
själv har jag redan uteslutit sidepull då mn häst skulle bli hysterisk (nu ska vi inte ta i men nästan).
jag har provat sidepullträns, det är väl som bettlöst ungefär....och det gick inte heller. kan knappt ta i henne, så jag får hålla mig till vanliga grimmor :devil:

Altså.. Ett sidepull är ett väldigt skarpt bettlöst träns, och i min värld rider man med det utan direkt tygelkontakt.

Jag vet inte vad du menar med ett bettlöst träns? Bitless bridle och hackamore ger båda tryck på nacken. En kapson är som ett sidepullt, men är "stelt" och i regel mildare över nosen.

Det bettlösa tränset som ev. är aktuellt är av denna modell ungefär, dock inte precis detta men principen är densamma!

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/4402.jpg

Nackstycket består av två remmar varav den främre är nosgrimman och den bakre går i kors under ganaschen, genom nosgrimman och slutar i en (två) ring(ar) där man fäster tyglarna. -Hoppas ni förstår...-

Senast ändrad av en moderator:

jag har ridit på mitt bettlösa träns i ett par månader nu (från stall vrå)och det är det bästa köpet jag gjort. min ponny har alltid varit seg i munnen och svarar inte så bra men nu när jag väl använder bett(bara vid dressyr) så går det kanon bra. jag tycker att det fungerar bättre att rida på det bettlösa tränset. hade ett billigt sidepull från hööks förut men det funkade inte alls lika bra.
tyvärr kostade det andra över 1000kr men det var det värt. gladare häst och ryttare :) :) :) :) :)

Dedär är ett Bitless Bridle :)
Har aldrig ridit på ett "ordentligt" sådant, men har modifierat en repgrimma bara för att prova. Tyckte att alla signalerna var väldigt otydliga, framförallt stoppsignalen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 217
Senast: Capybara
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka