_Maria_

Trådstartare
Vad finns det för olika bettlösa huvudlag? Vet att det finns sidepull, hackamore och kapson men finns det olika varianter av dessa? Har hört att det kan vara problem med att kunna ställa hästarna ordentligt med bettlöst men med vilken är det lättast med då? Har kollat runt i lite kataloger och sett att på vissa sidepull så är det två ringar på vardera sidor där nere. En som bara sitter fäst i nosrepet och en som sitter fäst i nosgrimman och repet och på en del är det bara en på vardera sida. Är det någon skillnad på funktionera på dessa? Tack på förhand :bow:

Sv: Bettlöst

Vad finns det för olika bettlösa huvudlag?
De jag vet om: Lindell, Bitless bridle, sidepull, hackamore, milt hackamore, ridkapson, också vanlig (rep)grimma förstås.

Finns det olika varianter av dessa?
Hackamore finns det som du säkert vet många olika varianter av. Olika långa skänklar och olika material. Sidepullet kan ha antingen läder eller rep-nosgrimma. Ridkapsonen kan vara både med och utan metallskelett.

Har hört att det kan vara problem med att kunna ställa hästarna ordentligt med bettlöst men med vilken är det lättast med då?
Jag har bara erfarenhet av vanligt "ponnyhackamore" och Bitless Bridle. Hackamore hatar jag, eftersom man inte kan ta ledande tygeltag med ett såndant. Därför tycker jag cokså det är svårt att böja i ett hackamore. Däremot tycker jag att man får en ärligare böjning med bettlöst än med bett. Bitless bridle är relativt lätta att få igenom en böjning med, eftersom de verkar på motsatt sida av hästens huvud (Tar du i vänster tygel trycker det cokså på höger sida om huvudet), och det visar då vägen väldigt bra.

Sidepull kan jag inget om :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 539
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 178
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 799
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår