Bettlöst?

Sv: Bettlöst?

Jag har ett bettlost fran Hooks. Jag anvander det pa en fd galopphast och han vill garna springa och garna fort :)
Ledande tygeltag funkar jattebra och bromsen funkar bra oxa, jag marker iofs ingen storre skillnad pa att rida pa det och pa bett, det enda som ar svart med bettlost ar att sma hjalper ar svara att gora da transet ar lite "langsamt" men det funkar valdigt bra att rida ut med.

köpte precis ett sidepull helt i läder för 320 kronor inte så farligt.
Om du vill kan jag PM:a dig om var?

Min systers arab är också väldigt liten runt nosen (har strl ponny på träns), men tydligen finns hackamore (åtminstone det vi köpte, från hansbo) bara i strl. full, och det passar på henne, fast vi har fått göra några extra hål i remmen under hakan.
Resten av tränset som hon har till hackamoret är det storlek shettis på :p och hon har i hålet näst högst upp :D

Då borde det funka på min häst också.
för han e nog lite grövre över nosen än en arab.
ska se om jag kan få lånat nåt av nån i stallet och testa :)

ja precis, det är ju bara att testa så märker du om det funkar eller ej :D

ska bara hitta nån som har ett först, vet en kompis men hon är borta i två veckor
de flesta andra verka köra på filosofin att sätta skarpare och skarpare bett i munnen på hästen så fort et börja krångla :mad:

ska iofs ha mitt när jag träna, det är då kan krångla mest
kanske bättre med sidepull då?

Hellre sidepull än hack, säger jag.

Hööks har ju tagit in ett nytt sidepull nu, som är billigare än deras första. Går på runt femhundralappen har jag för mig. har inte varit o klämt på det än dock, så jag vet inte hur det är.

Karins Hästkollektion har fina sidepull, och jag har för mig att hon kan sy upp efter dina egna mått. Är själv sugen på att beställa därifrån - verkar som att man får mycket för pengarna! Det är ju dessutom lindell som ligger stadigare på huvet än vanliga sidepull, och remmarna är nätta och fina. :d

Jag brukar rida med en Dually grimma, det funkar jättebra som sidepull med om man nu råkar ha en sådan hemma förståss ;)

Jag hade tipsat om ett sidepull eller en ridkapson, kanske ett bettlöst träns, hackamore som sista alternativ.

Jag har både sidepull och bitless bridle, gillar bitless bridle mest, tycker det funkar bäst. Men hästen skulle nog säga att hon gillar sidepullet bäst, det är som att ha grimma ungefär. Jag har tagit bort pannbandet också. (Har i nylon, med fårskinnsfodrad nos, repnos var för skarpt på min kuse..) Tycker inte det blir för långsam eftergift på bitless, men jag har ett i nylon, det kanske är sämre med läder!? Har inte testat...

det luta åt att det blir ett sidepull
om din häst tycker det är bäst så få jag hoppas på att min häst också gör det, det är ju trots allt han som fått för sej att det inte går ha bett längre...

Duallygrimman är ett redskap som MR hittat på.

Bitles18.jpg

564.jpg

Verkar onödigt klumpigt att rida på en sån om man nu inte har användning för den annars..

Jag känner en som red/rider på det och det funkade alldeles utmärkt :)! Har ju samma inverkan som ett sidepull

Om du inte är säker på hur han gåt utan bett kan du göra ett själv innan du köper ett. Om det inte funkar är det ju tråkigt om man lagt ut pengar på något som inte funkar.
Ta ett rep (jag använde ett rep från en repgrimma) och knyt fast det över nosen på en vanlig grimma ungefär på samma sätt som grimman på bilden ovan. Har själv gjort ett sådant men har nu gått över till sidepull. Ska se om jag hittar några bilder :P

Beckie skrev:
Jag känner en som red/rider på det och det funkade alldeles utmärkt :)! Har ju samma inverkan som ett sidepull
Ja, det torr jag säkert, men som sagt, onödigt att lägga ut pengar på en sån att bar aha till ridning, när man inte har användning för den annars. Den är ju inte direkt snygg liksom, och kostar ändå 400 spänn.

Jo, det har du ifs rätt i :P! Hon jag känner fick nog tag på den billigare. För närmre 200 eller något liknande och det är ju inte lika farligt. Men du har rätt, bättre att satsa på något snyggare isf ^^

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: Nevermind
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
465
Senast: Sryoqwe
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 120
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka