Bettlöst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emalin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 764
E

emalin

Vilket är det mildaste bettlösa? Min medryttarhäst rids på ett hack eftersom hon har problem med tänderna men jag känner att mina kunskaper inte räcker till för att rida henne på det. Jag brukar använda ett vanligt tränsbett ibland men det känns lite dumt det med, så nu vill jag veta om det finns en mildare variant av bettlöst som jag skulle kunna använda istället?

Som det är nu så tar jag knappt i henne när jag rider av skräck för att vara för hård i handen..:(

Sv: Bettlöst?

Sidepull eller ridkapson är mera likt tränsbett i sin inverkan.

Att rida på hackamore är i princip som att rida på blank stång, och det är ju inte många som ger sig på det utan vidare. Men ändå är hacket ofta det första som tas fram när man ska rida bettlöst...:o

Sidepull skulle jag säga är något av det 'mildaste' ur egen erfarenhetssynpunkt.

Precis, hästägaren är en väldigt duktig ryttarinna så hon klarar av det utan tvekan men det känns inte rätt att jag som är en relativt medioker ryttarinna skall rida med det...

Tack för ditt svar, jag skall kolla upp sidepullet och ridkapson, förhoppningsvis så går det att få tag på ett relativt billigt.

Eftersom jag inte vågar ta tag i hästen så är våra ridturer numera som värsta söndagspromenaderna, pållen är glad iof för hon slipper jobba men jag tycker att det är lite trist..

har du en remontgrimma kan du fästa tyglarna i den, fungerar ungefär som ett sidepull men betydligt billigare ;)

Remontnogsgrimma eller sidepull med slät lädernos är bland det mildaste du kan rida med; om du inte vill rida i grimma (fungerar ungefär likadant - det ser bara snyggare ut med ett helt sidepull tycker jag.)

Håller med,de billigaste är om du provar med grimma,men tänk på att ett sidepull ska sitta LÄNGRE ner än en hack,då du på hacket har hävstång å inte på sidepullet som fungerar att du lär hästen gå undan för trycket. Funkar de med grimma,kan du ju köpa hö*ks sidepull med platt nosdel jag rekomenderar ett vanligt sidepul med läderklädd nosdel (runt) men samken är som baken :D

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 243
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 248
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka