Coop

Trådstartare
Ja en ny tråd i detta ämne :)

Red ponnyn igår med enbart grimma och det gick jättebra! Hon lyssnade jättefint så nu undrar jag vad jag ska köpa för något bettlöst?

Sidepull, Hackamore eller allt vad det nu heter :D Är helt grön inom detta.

:bow:

Sv: Bettlöst

Jag har bara använt hackamore. Min ponny fungerade jättebra på detta. Jag har bara positiva saker att säga om det. Från att ha varit en spänd häst som inte gick att ta i bliev han en avslappnad och lydig häst. Han tyckte om sitt hackamore. Visst det tar några dagar att lära sig hur man ska ställa och få dem att arbeta rätt. Det kääns konstigt i början. Men efter ett tag vänjer man sig och jag trivs faktiskt bättre i att rida med hackamore än bett.

KL

Men om h*n funka bra i grimma så vfr inte rida i grimman??:) jag rider massa i grimma!de är så underbart kul och härligt!:D

Jo jag kan göra det, men det är min dotter som ska rida hästen egentligen så jag vill ha något mera "ordentligt".

Men det var kul att rida utan bett en helt annan häst :D

Om den funkar bra på grimma ligger väl sidepull närmre än hackamore. Rider själv på båda, föredrar sidepullet eftersom man kan ta tygeltag på ett helt annat sätt än vad man kan med hackamoret.

Jag tycker samma som den som svarat före mig. Ett sidepull är mest likt en grimma. jag har två olika sidepullträns. Det första jag köpte är helt i läder och är som en grimma med en kraftig läderrem över nosen.. Det nyare har ngt skarpare mer repliknande material över nosen. Skillnaden på dessa är att mitt nya är ganska mkt skarpare. Jag rider alltid med sidepull när jag rider ut. Egentligen fungerar det lika bra med båda två. Enda undantaget är om det går mkt livat till. Då är det bäst med det nya tränset. Nackdelen med det är att jag annars känner att jag måste tänka på att inte ta för mkt i tyglarna.

Vad som passar bäst beror nog på ryttare och häst. Jag trivs jättebra med att rida med sidepull och hästen gör nog det också. Nu i vinter har jag bara ridit med det eftersom jag bara rider ut på vintrarna och inte tränar ngt speciellt.

Min häst funkar alldeles utmärkt på sidepull men fullkomligt avskyr hackamore. Om hästen är snäll i grimma så är nog sidepull ett ypperligt alternativ

Ett annat bra alternativ är en ridkapson. Den har en stålbit (hel eller ledad) inklädd i mjukt läder över nosryggen. Det är ett välbeprövat huvudlag, som jag tycker används för lite idag. Du kan läsa mer på forumet Akademisk ridkonst (Dressyr).

förlåt för trådkap men,
jag vill köpa ett bettlöst träns men vad ska man välja för något?
min häst lyssnar inte så bra när man vill göra halt men annars jättebra, men jag vill prova med bettlöst :) tips?

sidepull har rekommenderats, prova det till att börja med. Hackamore är också bra men man får akta sig, det ger lätt den effekten att hästen bara knäpper av i backen.

tackar :)
hur långt ner får ett bettlöst/sidepull sitta på nosryggen? Någon bild eller tips hur man kan "mäta"? tack

Jag köpte ett S-hackamore till min häst, han gillar det superbra och jag har upptäckt att konstruktionen gör att inte sidostyckena åker upp i ögat som det ofta vill göra på vanliga hackamore :banana:
Skitbra, har bara hittat det till salu på ett ställe i sverige, men från USA kan man ju också handla, dollarn är billig nu :idea:

knapplån

Jag sätter en extra käkrem på mitt sidepullträns. Det sitter mellan käkremmen och nosremmen i de ringar som sitter mitt emellan. Detta för att inte tränset ska åka in i ögat. Jag fick tipset av en kompis som rider western. Jag har satt ett vanligt skoband och spänt det ganska löst.

har testat att rida i grimma på korvas (B-ponnyn :o ) och han lyssnar kalas, har testat att rida på repsidepull, satte dock på mitt tunna fårskinnsnosludd och det blev perfekt (synd bara att det var förstor så att jag inte kan rida på det..)

dollan är förvisso billig, frakten och tullen desto dyrare.. Synd, det finns ju så mkt prylar man skulle vilja ta hem därifrån :P

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 471
Senast: Edla
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
790
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka